PROTOKÓŁ Nr XXIII/05
z posiedzenia Rady Gminy Łomża odbytego w dniu 10 lutego 2005 roku w Urzędzie Gminy Łomża.
Obrady XXIII Sesji Rady Gminy Łomża prowadził Przewodniczący Rady Gminy Łomża Pan Andrzej Szabłowski. W posiedzeniu XXIII Sesji udział wzięli:
1. Szabłowski Andrzej - Przewodniczący Rady.
2. Ciszewski Marian - radny
3. Dziekoński Sławomir - radny
4. Gałązka Krzysztof - radny
5. Grabowski Jan - radny
6. Jabłoński Andrzej - radny
7. Krajewski Henryk - radny
8. Kuzia Stanisław - radny
9. Lipiński Mirosław - radny
10. Łada Robert - radny
11. Mioduszewski Kazimierz - radny
12. Nowakowski Jacek Albin - radny
13. Ormanowski Marek - radny
14. Zacharczyk Sławomir - radny
zaproszeni goście:
1. Wszeborowski Adam – Dyrektor SP w Kupiskach
2. Frączek Adam – Dyrektor ZESzGŁ
3. Kaczyńska Krystyna - Sekretarz Gminy
4. Brokowska Zofia - Skarbnik Gminy
5. Prokopczuk Jerzy – Z-ca Wójta
6. Górtatowska Anna – pracownik socjalny
7. Dąbkowski Kazimierz - Wójt Gminy
8. Imbro Andrzej – Prezes Stowarzyszenia Królowej Bony
oraz sołtysi:
1. Kukowski Adam - Sołtys wsi Stara Łomża p/sz
2. Szeligowski Andrzej – Sołtys wsi Sierzputy Młode
Nieobecni:
Karpiński Janusz - radny
Pan Przewodniczący otworzył obrady o godzinie 1000.
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku dziennego.
3. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja Wójta Gminy o pracy między Sesjami Rady Gminy.
6. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy Łomża podjętych na XXII Sesji.
7. Podjecie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2005 rok.
8. Podjecie uchwały w sprawie ustalenia Planu Pracy Rady Gminy Łomża na 2005 rok.
9. Podjecie uchwały w sprawie ustalenia Planu Pracy Komisji Rewizyjnej, Komisji Rozwoju Gospodarczego i Komisji Oświaty i Kultury Rady Gminy Łomża.
10. Zatwierdzenie sprawozdań z działalności stałych Komisji Rady Gminy Łomża:
a) Komisji Rewizyjnej,
b) Komisji Rozwoju Gospodarczego,
c) Komisji Oświaty i Kultury.
11. Zatwierdzenie Planu Kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Łomża.
12. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w Gminie Łomża na rok 2005.
13. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia „Królowej Bony”.
14. Podjecie uchwały w sprawie uchwalenia statutu Międzygminnego Związku
Wodociągów i Kanalizacji w Łomży.
15. Podjecie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego kryteria i tryb
przyznawania nagród dla nauczycieli szkół, dla których organem prowadzącym jest
Gmina Łomża oraz podziału środków pieniężnych na nagrody pomiędzy organem
prowadzącym, a dyrektorami szkół, a także tryb zgłaszania kandydatów do nagród.
16. Podjęcie uchwały w sprawie określenia w drodze regulaminu stawek dodatku
mieszkaniowego oraz szczegółowych zasad jego przyznawania dla nauczycieli szkół,
dla których Gmina Łomża jest organem prowadzącym.
17. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości i szczegółowych warunków
przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania
wynagrodzenia za godziny ponad wymiarowe i doraźnych zastępstw nauczycielom
szkół prowadzonych przez Gminę Łomża.
18. Podjecie uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatków: rolnego, leśnego i od
nieruchomości w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości
wynagrodzenia za inkaso.
19. Wolne wnioski.
20. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
21. Zamknięcie obrad.
Ad. 1
XXIII Sesję Rady Gminy Łomża otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Łomża Pan Andrzej Szabłowski. Stwierdził, że w obradach bierze udział 14 radnych. W związku
z powyższym Pan Przewodniczący stwierdził, iż obrady Sesji są prawomocne.
Ad. 2
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił porządek obrad XXIII Sesji Rady Gminy Łomża.
Radny Pan Stanisław Kuzia zgłosił wniosek o wycofanie z proponowanego porządku obrad pkt. 13 „Podjęcie uchwały w sprawie nadania imienia Publicznej Szkole Podstawowej
w Kupiskach.” Zaproponował, aby punkt ten włączyć do porządku obrad następnej sesji.
Pan Przewodniczący na wniosek Skarbnika Gminy zgłosił dodatkowy punkt do porządku obrad: „Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso.” (pkt. 18).
Ad. 3
W tym punkcie porządku obrad Pan Przewodniczący poinformował, że protokół
z poprzedniej XXII Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w Urzędzie Gminy Łomża
w pokoju numer 4. Radni nie wnieśli uwag do protokołu. Następnie Pan Przewodniczący poddał protokół pod głosowanie. W głosowaniu jawnym nad przyjęciem protokołu wzięło udział 14 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. W związku z tym protokół z XX II Sesji został przyjęty przez Radę Gminy.
Ad. 4
W tym punkcie porządku posiedzenia radni nie złożyli interpelacji. Zgłosili natomiast zapytania:
- radny Pan Marek Ormanowski pytał: „ czy jest pozwolenie na modernizację budynku GOK w Pniewie, jeżeli jest, to czy odbył się przetarg ?”,
- radny Pan Jacek Nowakowski złożył zapytanie w przedmiocie zagospodarowania przestrzennego terenów Parku Krajobrazowego Doliny Narwii?.
Ad. 5
Realizując ten punkt porządku posiedzenia Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi Gminy Panu Kazimierzowi Dąbkowskiemu, który przedstawił radnym informację ze swojej pracy pomiędzy XXII ,a XXIII Sesją Rady Gminy. Informacja - Załącznik Nr 1 do protokółu.
Ad. 6
W tym punkcie porządku obrad Pan Przewodniczący ponownie udzielił głosu Wójtowi Gminy Panu Kazimierzowi Dąbkowskiemu, który przedstawił sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy podjętych na XXII Sesji Rady Gminy. Sprawozdanie – załącznik Nr 2 do protokółu.
Ad. 7
W tym punkcie porządku obrad Pan Przewodniczący udzielił głosu Skarbnikowi Gminy Pani Zofii Brokowskiej. Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2005 rok. Zaproponowano: zwiększyć dochody budżetowe o kwotę 131 748 zł (dotacja na realizację rządowego programu „Posiłek dla potrzebujących”, dotacja ze ZPORR na sfinansowanie Programu Internet – Biblioteki); zwiększyć wydatki budżetowe o kwotę 311 478 zł, dokonać zmian w planie wydatków między działami, rozdziałami i paragrafami. Budżet po proponowanych zmianach wyniesie:
1. Dochody ogółem – 12 795 265 zł,
2. Wydatki ogółem – 12 975 265 zł.
W dalszej kolejności Pan Przewodniczący zarządził głosowanie jawne w sprawie przyjęcia projektu uchwały wraz z poprawką. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwałę Nr XXII/124/04 w sprawie zmian
w budżecie na 2005 rok podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 3 do protokółu.
Ad. 8
W tym punkcie porządku obrad Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia Planu Pracy Rady Gminy na 2005 rok. Plan Pracy szczegółowo był omawiany na posiedzeniach Komisji Rady. Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały. W dalszej kolejności Pan Przewodniczący powyższy projekt poddał pod głosowanie. Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujący się nie było. Uchwałę Nr XXIII/125/05 w sprawie ustalenia Planu Pracy Rady Gminy na 2005 rok podjęto jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 4 do protokółu.
Ad. 9
Realizując dziewiąty punkt porządku obrad Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia Planu Pracy Komisji Rewizyjnej, Komisji Rozwoju Gospodarczego i Komisji Oświaty i Kultury Rady Gminy na 2005 rok. Ponieważ radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały Pan Przewodniczący powyższy projekt poddał pod głosowanie. Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujący się nie było. Uchwałę Nr XXIII/126/05 w sprawie ustalenia Planu Pracy Rady Gminy na 2005 rok podjęto jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 5 do protokółu.
Ad. 10
W dziesiątym punkcie porządku obrad Przewodniczący stałych Komisji Rady Gminy Łomża: Pan Jacek Nowakowski, Pan Sławomir Dziekoński i Pan Kazimierz Mioduszewski przedstawili do zatwierdzenia sprawozdania z działalności Komisji za 2004 rok. W dalszej kolejności Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski poddał pod głosowanie sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujący się nie było. Sprawozdanie przyjęło przez aklamację.(Sprawozdanie – załącznik Nr 6 do protokółu).
Następnie Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie sprawozdanie z działalności Komisji Rozwoju Gospodarczego. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujący się nie było. Sprawozdanie przyjęło przez aklamację. (Sprawozdanie – załącznik Nr 7 do protokółu).
W dalszej kolejności Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie sprawozdanie
z działalności Komisji Oświaty i Kultury. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujący się nie było. Sprawozdanie przyjęło przez aklamację.
(Sprawozdanie – załącznik Nr 8 do protokółu).
Ad. 11
Realizując jedenasty punkt porządku posiedzenia Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski udzielił głosu Przewodniczącemu Komisji ds. Rozwiązywania problemów Alkoholowych Panu Adamowi Frączkowi, który przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Łomża na rok 2005. Program szczegółowo był omawiany podczas posiedzeń stałych Komisji Rady Gminy Łomża. Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.
W związku z powyższym Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. Za jego przyjęciem w głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. Głosów przeciwnych
i wstrzymujący się nie było. Uchwałę Nr XXIII/127/05 w sprawie uchwalenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Łomża na rok 2005. podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 9 do niniejszego protokółu.
Ad. 12
Realizując dwunasty punkt porządku obrad Pan Przewodniczący udzielił głosu Prezesowi Stowarzyszenia Królowej Bony Panu Andrzejowi Imbro. Pan Prezes przedstawił potrzebę podjęcia uchwały w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia Królowej Bony. Ponadto Pan Imbro odpowiedział na zapytania radnych dotyczące Stowarzyszenia. Po burzliwej dyskusji Pan Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. 6 radnych opowiedziało się za przyjęciem uchwały, 7 radnych było przeciw i 1 wstrzymał się od głosowania. Uchwałę zatem odrzucono. Projekt uchwały – załącznik Nr 10 do niniejszego protokółu.
Ad. 13
W trzynastym punkcie porządku posiedzenia Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski udzielił głosu z-cy Wójta Panu Jerzemu Prokopczukowi. Pan Prokopczuk przedstawił zmiany Statutu Międzygminnego Związku Wodociągów i Kanalizacji w Łomży. Projekt uchwały był szczegółowo omawiany podczas posiedzeń Komisji Rady Gminy. Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały. W związku z powyższym Pan Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych Głosów przeciwnych i wstrzymujący się nie było. Uchwałę Nr XXIII/128/05 w sprawie uchwalenia statutu Międzygminnego Związku Wodociągów i Kanalizacji w Łomży podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 11 do niniejszego protokółu.
Ad. 14
Realizując czternasty punkt porządku obrad Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski udzielił głosu Dyrektorowi Zarządu Ekonomicznego Szkół Gminy Łomża Panu Adamowi Frączkowi. Pan Dyrektor przedstawił potrzebę podjęcia uchwały w sprawie określenia
w drodze regulaminu wysokości stawek dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowych zasad jego przyznawania i wypłacania dla nauczycieli szkół, dla których Gmina Łomża jest organem prowadzącym. W dalszej kolejności Pan Przewodniczący odczytał projekt w/w uchwały i poddał go pod głosowanie. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych 13 radnych było za podjęciem uchwały, 1 radny wstrzymał się od głosowania. Uchwałę
Nr XXIII/129/05 w sprawie określenia w drodze regulaminu wysokości stawek dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowych zasad jego przyznawania i wypłacania dla nauczycieli szkół, dla których Gmina Łomża jest organem prowadzącym. podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 12 do niniejszego protokółu.
Ad. 15
Realizując piętnasty punkt porządku posiedzenia Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski ponownie udzielił głosu Dyrektorowi Zarządu Ekonomicznego Szkół Gminy Łomża Panu Adamowi Frączkowi. Pan Dyrektor przedstawił potrzebę podjęcia uchwały w sprawie określenia wysokości i szczegółowych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowo i doraźnych zastępstw nauczycielom szkół prowadzonych przez Gminę Łomża. W dalszej kolejności Pan Przewodniczący odczytał projekt w/w uchwały i poddał go pod głosowanie. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych 13 radnych było za podjęciem uchwały, 1 radny wstrzymał się od głosowania. Uchwałę
Nr XXIII/130/05 w sprawie określenia wysokości i szczegółowych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowo i doraźnych zastępstw nauczycielom szkół prowadzonych przez Gminę Łomża. podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 13 do niniejszego protokółu.
Ad. 16
Realizując szesnasty punkt porządku posiedzenia Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski ponownie udzielił głosu Dyrektorowi Zarządu Ekonomicznego Szkół Gminy Łomża Panu Adamowi Frączkowi. Pan Dyrektor przedstawił potrzebę podjęcia uchwały
w sprawie ustalenia Regulaminu przyznawania nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze nauczycielom szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Łomża.
W dalszej kolejności Pan Przewodniczący odczytał projekt w/w uchwały i poddał go pod głosowanie. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych 12 radnych było za podjęciem uchwały, 2 radnych wstrzymało się od głosowania. Uchwałę
Nr XXIII/131/05 w sprawie ustalenia Regulaminu przyznawania nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze nauczycielom szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Łomża podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 14 do niniejszego protokółu.
Ad. 17
W siedemnastym punkcie porządku obrad Pan Przewodniczący udzielił głosu Wójtowi Gminy Panu Kazimierzowi Dąbkowskiemu. Pan Wójt wyjaśnił potrzebę podjęcia uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso. W dalszej kolejności Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych Głosów przeciwnych i wstrzymujący się nie było. Uchwałę Nr XXIII/132/05 w sprawie zarządzenia poboru podatków: rolnego, leśnego
i od nieruchomości w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 15 do niniejszego protokółu.
Ad. 18
W sprawach różnych głos zabrali:
• radny Pan Marek Ormanowski złożył następujące wnioski:
- o poszerzenie drogi powiatowej w ulicy Wesołej przy posesji nr 27 (niebezpieczny zakręt),
- o umieszczenie dwóch znaków drogowych: „Skrzyżowanie z drogą nie posiadająca pierwszeństwa przejazdu” na drodze powiatowej w ul. Wesołej przy posesji nr 90 (skrzyżowanie).
- o wypełnienie ubytku w ulicy na drodze powiatowej przy posesji Nr 42,
- o uzupełnienie żwirem poboczy w ul. Wesołej Spokojnej.
• radny Pan Jacek Nowakowski złożył następujące wnioski:
- o unormowanie sprawy wykorzystania budynku remizy OSP w Siemieniu,
- o zaproszenie przedstawiciela TP S.A. na kolejną Sesję w celu poinformowania radnych o
możliwości podłączenia miejscowości gminnych do internetu,
- o zaproszenie na następną Sesję prezesa Wodociągów Wiejskich ( sprawy zasuw i
hydrantów).
• radny Pan Robert Łada złożył wniosek o posypanie piaskiem drogi w kierunku Bacz oraz o przejęcie drogi powiatowej Wygoda – Bacze.
• Radny Pan Stanisław Kuzia poinformował, że na terenie naszej gminy pojawiły się bobry,
które powodują duże straty.
Zgodnie z ustaleniami XXII Sesji radni ustalili zasady zwrotu kosztów podróży dla sołtysów, mianowicie; za przejazdy w sprawach: wpłat zobowiązań pieniężnych, uczestnictwa
w sesjach i naradach sołtysów zwracać koszty według obowiązujących stawek za posiadany przez sołtysa lub członka jego rodziny samochód w zależności od pojemności.
Za przyjazdy w innych sprawach zwracać koszty podróży za autobus. Jeżeli sołtys nie posiada własnego środka transportu wówczas zebrane zobowiązania pieniężne będą przywożone samochodem służbowym urzędu na zawiadomienie sołtysa. Zwrot kosztów podróży będzie realizowany raz na kwartał wraz z prowizją.
Ad. 19
W tym punkcie porządku obrad Pan Wójt udzielił odpowiedzi na zapytania i wnioski radnych:
- uzyskanie pozwolenia na modernizację budynku GOK w Pniewie znajduje się w trakcie
opracowywania,
- poszerzenie drogi powiatowej, usytuowanie znaków drogowych w miejscowości Pnaiewo
oraz uzupełnienie poboczy zostanie zgłoszone do Zarządu Dróg Powiatowych,
- ubytek w asfalcie na drodze w miejscowości Pniewo zostanie uzupełniony w ramach
bieżącego utrzymania dróg,
- w celu unormowanie sprawy wykorzystania budynku remizy OSP w Siemieniu zostanie
zorganizowane spotkanie z mieszkańcami,
- kwestia zagospodarowania przestrzennego terenów Parku Krajobrazowego Doliny Narwi -
po zmianie interpretacji ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym istnieje możliwość
zagospodarowania pojedynczych działek w odległości do 50 m od działek zabudowanych poprzez wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- posypanie nawierzchni drogi w kierunku Bacz - zostanie złożony wniosek do Zarządu Dróg
Powiatowych,
- szkody wyrządzone przez bobry - można zgłosić prośbę o odszkodowanie do Wojewody.
Ad. 20.
Po wyczerpaniu porządku obrad XXIII Sesji Rady Gminy Łomża Przewodniczący Rady Gminy Pan Andrzej Szabłowski zamknął obrady o godzinie 1350.
Protokołowała:
Katarzyna Jastrzębska
Przewodniczył:
Andrzej Szabłowski
1. Szabłowski Andrzej - Przewodniczący Rady.
2. Ciszewski Marian - radny
3. Dziekoński Sławomir - radny
4. Gałązka Krzysztof - radny
5. Grabowski Jan - radny
6. Jabłoński Andrzej - radny
7. Krajewski Henryk - radny
8. Kuzia Stanisław - radny
9. Lipiński Mirosław - radny
10. Łada Robert - radny
11. Mioduszewski Kazimierz - radny
12. Nowakowski Jacek Albin - radny
13. Ormanowski Marek - radny
14. Zacharczyk Sławomir - radny
zaproszeni goście:
1. Wszeborowski Adam – Dyrektor SP w Kupiskach
2. Frączek Adam – Dyrektor ZESzGŁ
3. Kaczyńska Krystyna - Sekretarz Gminy
4. Brokowska Zofia - Skarbnik Gminy
5. Prokopczuk Jerzy – Z-ca Wójta
6. Górtatowska Anna – pracownik socjalny
7. Dąbkowski Kazimierz - Wójt Gminy
8. Imbro Andrzej – Prezes Stowarzyszenia Królowej Bony
oraz sołtysi:
1. Kukowski Adam - Sołtys wsi Stara Łomża p/sz
2. Szeligowski Andrzej – Sołtys wsi Sierzputy Młode
Nieobecni:
Karpiński Janusz - radny
Pan Przewodniczący otworzył obrady o godzinie 1000.
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku dziennego.
3. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja Wójta Gminy o pracy między Sesjami Rady Gminy.
6. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy Łomża podjętych na XXII Sesji.
7. Podjecie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2005 rok.
8. Podjecie uchwały w sprawie ustalenia Planu Pracy Rady Gminy Łomża na 2005 rok.
9. Podjecie uchwały w sprawie ustalenia Planu Pracy Komisji Rewizyjnej, Komisji Rozwoju Gospodarczego i Komisji Oświaty i Kultury Rady Gminy Łomża.
10. Zatwierdzenie sprawozdań z działalności stałych Komisji Rady Gminy Łomża:
a) Komisji Rewizyjnej,
b) Komisji Rozwoju Gospodarczego,
c) Komisji Oświaty i Kultury.
11. Zatwierdzenie Planu Kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Łomża.
12. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w Gminie Łomża na rok 2005.
13. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia „Królowej Bony”.
14. Podjecie uchwały w sprawie uchwalenia statutu Międzygminnego Związku
Wodociągów i Kanalizacji w Łomży.
15. Podjecie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego kryteria i tryb
przyznawania nagród dla nauczycieli szkół, dla których organem prowadzącym jest
Gmina Łomża oraz podziału środków pieniężnych na nagrody pomiędzy organem
prowadzącym, a dyrektorami szkół, a także tryb zgłaszania kandydatów do nagród.
16. Podjęcie uchwały w sprawie określenia w drodze regulaminu stawek dodatku
mieszkaniowego oraz szczegółowych zasad jego przyznawania dla nauczycieli szkół,
dla których Gmina Łomża jest organem prowadzącym.
17. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości i szczegółowych warunków
przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania
wynagrodzenia za godziny ponad wymiarowe i doraźnych zastępstw nauczycielom
szkół prowadzonych przez Gminę Łomża.
18. Podjecie uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatków: rolnego, leśnego i od
nieruchomości w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości
wynagrodzenia za inkaso.
19. Wolne wnioski.
20. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
21. Zamknięcie obrad.
Ad. 1
XXIII Sesję Rady Gminy Łomża otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Łomża Pan Andrzej Szabłowski. Stwierdził, że w obradach bierze udział 14 radnych. W związku
z powyższym Pan Przewodniczący stwierdził, iż obrady Sesji są prawomocne.
Ad. 2
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił porządek obrad XXIII Sesji Rady Gminy Łomża.
Radny Pan Stanisław Kuzia zgłosił wniosek o wycofanie z proponowanego porządku obrad pkt. 13 „Podjęcie uchwały w sprawie nadania imienia Publicznej Szkole Podstawowej
w Kupiskach.” Zaproponował, aby punkt ten włączyć do porządku obrad następnej sesji.
Pan Przewodniczący na wniosek Skarbnika Gminy zgłosił dodatkowy punkt do porządku obrad: „Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso.” (pkt. 18).
Ad. 3
W tym punkcie porządku obrad Pan Przewodniczący poinformował, że protokół
z poprzedniej XXII Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w Urzędzie Gminy Łomża
w pokoju numer 4. Radni nie wnieśli uwag do protokołu. Następnie Pan Przewodniczący poddał protokół pod głosowanie. W głosowaniu jawnym nad przyjęciem protokołu wzięło udział 14 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. W związku z tym protokół z XX II Sesji został przyjęty przez Radę Gminy.
Ad. 4
W tym punkcie porządku posiedzenia radni nie złożyli interpelacji. Zgłosili natomiast zapytania:
- radny Pan Marek Ormanowski pytał: „ czy jest pozwolenie na modernizację budynku GOK w Pniewie, jeżeli jest, to czy odbył się przetarg ?”,
- radny Pan Jacek Nowakowski złożył zapytanie w przedmiocie zagospodarowania przestrzennego terenów Parku Krajobrazowego Doliny Narwii?.
Ad. 5
Realizując ten punkt porządku posiedzenia Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi Gminy Panu Kazimierzowi Dąbkowskiemu, który przedstawił radnym informację ze swojej pracy pomiędzy XXII ,a XXIII Sesją Rady Gminy. Informacja - Załącznik Nr 1 do protokółu.
Ad. 6
W tym punkcie porządku obrad Pan Przewodniczący ponownie udzielił głosu Wójtowi Gminy Panu Kazimierzowi Dąbkowskiemu, który przedstawił sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy podjętych na XXII Sesji Rady Gminy. Sprawozdanie – załącznik Nr 2 do protokółu.
Ad. 7
W tym punkcie porządku obrad Pan Przewodniczący udzielił głosu Skarbnikowi Gminy Pani Zofii Brokowskiej. Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2005 rok. Zaproponowano: zwiększyć dochody budżetowe o kwotę 131 748 zł (dotacja na realizację rządowego programu „Posiłek dla potrzebujących”, dotacja ze ZPORR na sfinansowanie Programu Internet – Biblioteki); zwiększyć wydatki budżetowe o kwotę 311 478 zł, dokonać zmian w planie wydatków między działami, rozdziałami i paragrafami. Budżet po proponowanych zmianach wyniesie:
1. Dochody ogółem – 12 795 265 zł,
2. Wydatki ogółem – 12 975 265 zł.
W dalszej kolejności Pan Przewodniczący zarządził głosowanie jawne w sprawie przyjęcia projektu uchwały wraz z poprawką. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwałę Nr XXII/124/04 w sprawie zmian
w budżecie na 2005 rok podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 3 do protokółu.
Ad. 8
W tym punkcie porządku obrad Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia Planu Pracy Rady Gminy na 2005 rok. Plan Pracy szczegółowo był omawiany na posiedzeniach Komisji Rady. Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały. W dalszej kolejności Pan Przewodniczący powyższy projekt poddał pod głosowanie. Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujący się nie było. Uchwałę Nr XXIII/125/05 w sprawie ustalenia Planu Pracy Rady Gminy na 2005 rok podjęto jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 4 do protokółu.
Ad. 9
Realizując dziewiąty punkt porządku obrad Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia Planu Pracy Komisji Rewizyjnej, Komisji Rozwoju Gospodarczego i Komisji Oświaty i Kultury Rady Gminy na 2005 rok. Ponieważ radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały Pan Przewodniczący powyższy projekt poddał pod głosowanie. Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujący się nie było. Uchwałę Nr XXIII/126/05 w sprawie ustalenia Planu Pracy Rady Gminy na 2005 rok podjęto jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 5 do protokółu.
Ad. 10
W dziesiątym punkcie porządku obrad Przewodniczący stałych Komisji Rady Gminy Łomża: Pan Jacek Nowakowski, Pan Sławomir Dziekoński i Pan Kazimierz Mioduszewski przedstawili do zatwierdzenia sprawozdania z działalności Komisji za 2004 rok. W dalszej kolejności Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski poddał pod głosowanie sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujący się nie było. Sprawozdanie przyjęło przez aklamację.(Sprawozdanie – załącznik Nr 6 do protokółu).
Następnie Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie sprawozdanie z działalności Komisji Rozwoju Gospodarczego. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujący się nie było. Sprawozdanie przyjęło przez aklamację. (Sprawozdanie – załącznik Nr 7 do protokółu).
W dalszej kolejności Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie sprawozdanie
z działalności Komisji Oświaty i Kultury. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujący się nie było. Sprawozdanie przyjęło przez aklamację.
(Sprawozdanie – załącznik Nr 8 do protokółu).
Ad. 11
Realizując jedenasty punkt porządku posiedzenia Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski udzielił głosu Przewodniczącemu Komisji ds. Rozwiązywania problemów Alkoholowych Panu Adamowi Frączkowi, który przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Łomża na rok 2005. Program szczegółowo był omawiany podczas posiedzeń stałych Komisji Rady Gminy Łomża. Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.
W związku z powyższym Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. Za jego przyjęciem w głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. Głosów przeciwnych
i wstrzymujący się nie było. Uchwałę Nr XXIII/127/05 w sprawie uchwalenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Łomża na rok 2005. podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 9 do niniejszego protokółu.
Ad. 12
Realizując dwunasty punkt porządku obrad Pan Przewodniczący udzielił głosu Prezesowi Stowarzyszenia Królowej Bony Panu Andrzejowi Imbro. Pan Prezes przedstawił potrzebę podjęcia uchwały w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia Królowej Bony. Ponadto Pan Imbro odpowiedział na zapytania radnych dotyczące Stowarzyszenia. Po burzliwej dyskusji Pan Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. 6 radnych opowiedziało się za przyjęciem uchwały, 7 radnych było przeciw i 1 wstrzymał się od głosowania. Uchwałę zatem odrzucono. Projekt uchwały – załącznik Nr 10 do niniejszego protokółu.
Ad. 13
W trzynastym punkcie porządku posiedzenia Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski udzielił głosu z-cy Wójta Panu Jerzemu Prokopczukowi. Pan Prokopczuk przedstawił zmiany Statutu Międzygminnego Związku Wodociągów i Kanalizacji w Łomży. Projekt uchwały był szczegółowo omawiany podczas posiedzeń Komisji Rady Gminy. Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały. W związku z powyższym Pan Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych Głosów przeciwnych i wstrzymujący się nie było. Uchwałę Nr XXIII/128/05 w sprawie uchwalenia statutu Międzygminnego Związku Wodociągów i Kanalizacji w Łomży podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 11 do niniejszego protokółu.
Ad. 14
Realizując czternasty punkt porządku obrad Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski udzielił głosu Dyrektorowi Zarządu Ekonomicznego Szkół Gminy Łomża Panu Adamowi Frączkowi. Pan Dyrektor przedstawił potrzebę podjęcia uchwały w sprawie określenia
w drodze regulaminu wysokości stawek dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowych zasad jego przyznawania i wypłacania dla nauczycieli szkół, dla których Gmina Łomża jest organem prowadzącym. W dalszej kolejności Pan Przewodniczący odczytał projekt w/w uchwały i poddał go pod głosowanie. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych 13 radnych było za podjęciem uchwały, 1 radny wstrzymał się od głosowania. Uchwałę
Nr XXIII/129/05 w sprawie określenia w drodze regulaminu wysokości stawek dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowych zasad jego przyznawania i wypłacania dla nauczycieli szkół, dla których Gmina Łomża jest organem prowadzącym. podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 12 do niniejszego protokółu.
Ad. 15
Realizując piętnasty punkt porządku posiedzenia Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski ponownie udzielił głosu Dyrektorowi Zarządu Ekonomicznego Szkół Gminy Łomża Panu Adamowi Frączkowi. Pan Dyrektor przedstawił potrzebę podjęcia uchwały w sprawie określenia wysokości i szczegółowych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowo i doraźnych zastępstw nauczycielom szkół prowadzonych przez Gminę Łomża. W dalszej kolejności Pan Przewodniczący odczytał projekt w/w uchwały i poddał go pod głosowanie. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych 13 radnych było za podjęciem uchwały, 1 radny wstrzymał się od głosowania. Uchwałę
Nr XXIII/130/05 w sprawie określenia wysokości i szczegółowych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowo i doraźnych zastępstw nauczycielom szkół prowadzonych przez Gminę Łomża. podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 13 do niniejszego protokółu.
Ad. 16
Realizując szesnasty punkt porządku posiedzenia Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski ponownie udzielił głosu Dyrektorowi Zarządu Ekonomicznego Szkół Gminy Łomża Panu Adamowi Frączkowi. Pan Dyrektor przedstawił potrzebę podjęcia uchwały
w sprawie ustalenia Regulaminu przyznawania nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze nauczycielom szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Łomża.
W dalszej kolejności Pan Przewodniczący odczytał projekt w/w uchwały i poddał go pod głosowanie. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych 12 radnych było za podjęciem uchwały, 2 radnych wstrzymało się od głosowania. Uchwałę
Nr XXIII/131/05 w sprawie ustalenia Regulaminu przyznawania nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze nauczycielom szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Łomża podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 14 do niniejszego protokółu.
Ad. 17
W siedemnastym punkcie porządku obrad Pan Przewodniczący udzielił głosu Wójtowi Gminy Panu Kazimierzowi Dąbkowskiemu. Pan Wójt wyjaśnił potrzebę podjęcia uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso. W dalszej kolejności Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych Głosów przeciwnych i wstrzymujący się nie było. Uchwałę Nr XXIII/132/05 w sprawie zarządzenia poboru podatków: rolnego, leśnego
i od nieruchomości w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała – załącznik Nr 15 do niniejszego protokółu.
Ad. 18
W sprawach różnych głos zabrali:
• radny Pan Marek Ormanowski złożył następujące wnioski:
- o poszerzenie drogi powiatowej w ulicy Wesołej przy posesji nr 27 (niebezpieczny zakręt),
- o umieszczenie dwóch znaków drogowych: „Skrzyżowanie z drogą nie posiadająca pierwszeństwa przejazdu” na drodze powiatowej w ul. Wesołej przy posesji nr 90 (skrzyżowanie).
- o wypełnienie ubytku w ulicy na drodze powiatowej przy posesji Nr 42,
- o uzupełnienie żwirem poboczy w ul. Wesołej Spokojnej.
• radny Pan Jacek Nowakowski złożył następujące wnioski:
- o unormowanie sprawy wykorzystania budynku remizy OSP w Siemieniu,
- o zaproszenie przedstawiciela TP S.A. na kolejną Sesję w celu poinformowania radnych o
możliwości podłączenia miejscowości gminnych do internetu,
- o zaproszenie na następną Sesję prezesa Wodociągów Wiejskich ( sprawy zasuw i
hydrantów).
• radny Pan Robert Łada złożył wniosek o posypanie piaskiem drogi w kierunku Bacz oraz o przejęcie drogi powiatowej Wygoda – Bacze.
• Radny Pan Stanisław Kuzia poinformował, że na terenie naszej gminy pojawiły się bobry,
które powodują duże straty.
Zgodnie z ustaleniami XXII Sesji radni ustalili zasady zwrotu kosztów podróży dla sołtysów, mianowicie; za przejazdy w sprawach: wpłat zobowiązań pieniężnych, uczestnictwa
w sesjach i naradach sołtysów zwracać koszty według obowiązujących stawek za posiadany przez sołtysa lub członka jego rodziny samochód w zależności od pojemności.
Za przyjazdy w innych sprawach zwracać koszty podróży za autobus. Jeżeli sołtys nie posiada własnego środka transportu wówczas zebrane zobowiązania pieniężne będą przywożone samochodem służbowym urzędu na zawiadomienie sołtysa. Zwrot kosztów podróży będzie realizowany raz na kwartał wraz z prowizją.
Ad. 19
W tym punkcie porządku obrad Pan Wójt udzielił odpowiedzi na zapytania i wnioski radnych:
- uzyskanie pozwolenia na modernizację budynku GOK w Pniewie znajduje się w trakcie
opracowywania,
- poszerzenie drogi powiatowej, usytuowanie znaków drogowych w miejscowości Pnaiewo
oraz uzupełnienie poboczy zostanie zgłoszone do Zarządu Dróg Powiatowych,
- ubytek w asfalcie na drodze w miejscowości Pniewo zostanie uzupełniony w ramach
bieżącego utrzymania dróg,
- w celu unormowanie sprawy wykorzystania budynku remizy OSP w Siemieniu zostanie
zorganizowane spotkanie z mieszkańcami,
- kwestia zagospodarowania przestrzennego terenów Parku Krajobrazowego Doliny Narwi -
po zmianie interpretacji ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym istnieje możliwość
zagospodarowania pojedynczych działek w odległości do 50 m od działek zabudowanych poprzez wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- posypanie nawierzchni drogi w kierunku Bacz - zostanie złożony wniosek do Zarządu Dróg
Powiatowych,
- szkody wyrządzone przez bobry - można zgłosić prośbę o odszkodowanie do Wojewody.
Ad. 20.
Po wyczerpaniu porządku obrad XXIII Sesji Rady Gminy Łomża Przewodniczący Rady Gminy Pan Andrzej Szabłowski zamknął obrady o godzinie 1350.
Protokołowała:
Katarzyna Jastrzębska
Przewodniczył:
Andrzej Szabłowski