Urząd Gminy Łomża

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓŁ Nr XXI/08

31 października 2008 roku
Protokół Nr XXI/08
Sesji Rady Gminy Łomża
odbytej w dniu 31 października 2008 roku
Posiedzenie odbywało się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Łomży przy ul. Marii Skłodowskiej Curie 1 a, pod przewodnictwem Pana Mariana Niecieckiego - Wiceprzewodniczącego Rady Gminy. Posiedzenie rozpoczęło się o godz. 1000, zakończyło o godz.: 14:30
W sesji udział wzięło 14 radnych, na ogólną liczbę 15 tj. 93,3 %.
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 1 do oryginału protokołu).
Ponadto w sesji udział wzięli:
Goście:

1. Jacek Albin Nowakowski - Wójt Gminy
2. Zofia Brokowska – Skarbnik Gminy
3. Tomasz Walczuk - Kierownik Referatu Rozwoju Gospodarczego i Ochrony Środowiska
4. Barbara Sobczyńska – Wanke - Sekretarz Gminy
5. Antoni Szepietowski – inspektor
6. Szczepan Mierzejewski – inspektor
7. Jan Gradkowski – Podlaski Komendant Wojewódzki PSP,
8. Tadeusz Wiśniewski – komendant gminny OSP,
9. Henryk Krajewski – radny powiatowy,
10. Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miasta Łomża
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 2 do protokołu)
10. Sołtysi – 17 osób
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 3 do protokołu)
Przebieg sesji:
Na początku Wiceprzewodniczący Rady Gminy Łomża dokonał otwarcia sesji XXI sesji i powitał radnych, Wójta Gminy oraz zaproszonych gości. Następnie na podstawie listy obecności poinformował, że w obradach sesyjnych uczestniczy 14 radnych. Tym samym stwierdził, że jest to wystarczająca liczba do podejmowania prawomocnych uchwał. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu rady.
Wiceprzewodniczący poinformował, że porządek obrad XXI sesji Rady Gminy Łomża został radnym doręczony wraz z materiałami będącymi przedmiotem obrad w terminie ustawowym. Następnie zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy mają uwagi i wnioski do porządku obrad.
Zaproponował dodanie punktu 8 o treści:
„8. Wyrażenie opinii w sprawie wyboru wariantu obwodnicy.”
i przesunięcie pozostałych punktów w kolejności rozpatrywania.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem porządku obrad ze zmianą głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. W oparciu o wyniki głosowania porządek obrad XXI sesji Rady Gminy Łomża został przyjęty w głosowaniu i przedstawia się następująco:

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy pomiędzy Sesjami.
6. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy podjętych na XX Sesji Rady Gminy.

7. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:

a) zmian w budżecie gminy na 2008 r.

b) określenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami w sprawie nadania statutów jednostkom pomocniczym w Gminie Łomża,
c) ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział członków ochotniczych straży pożarnych w działaniach ratowniczych i szkoleniach pożarniczych,

d) nadania nazw nowopowstałym ulicom na terenie Gminy Łomża,
e) wyrażenia zgody na wydzierżawienie przez Wójta Gminy Łomża nieruchomości gruntowej stanowiącej mienie komunalne gminy,
f) wyrażenia zgody na sprzedaż przez Wójta Gminy Łomża nieruchomości gruntowych stanowiących mienie komunalne gminy oraz na dokonanie darowizny nieruchomości.

8. Wyrażenie opinii w sprawie wyboru wariantu obwodnicy.
9. Analiza oświadczeń majątkowych.
10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
11. Wolne wnioski.
12. Zamknięcie obrad.


Do punktu 3:
Do przedstawionego protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy Łomża odbytej dnia 29 sierpnia 2008 roku nie wniesiono uwag. W głosowaniu jawnym nad przyjęciem protokołu udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, nie było głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Protokół przyjęto jednogłośnie.
Do punktu 4:

Radna Cychol złożyła interpelację o zabezpieczenie środków na dokumentację na ul. Szkolnej i Leśnej w Podgórzu i położenie asfaltu na ulicy Szkolnej w roku następnym..
/Interpelacja stanowi załącznik nr 4 do protokołu/
Radny Szymański wniosek interpelację o podwyższenie ogrodzenia przy boisku w Konarzycach, a posesją na ul. Szkolnej oraz o położenie asfaltu na ul. Lipowej /odczytał wniosek mieszkańców ulicy/
/Interpelacje stanowi załącznik nr 5 i 6 do protokołu/

Radny Mioduszewski zgłosił drogę do wykonania nawierzchni asfaltowej w kierunku Gronostaj z miejscowości Koty w budżecie na 2009 r. Wniosek uzasadnił problemami dojazdu autobusu.
Radna Jałowiecka zapytała w jak odległym czasie będą równane drogi - ul. Konarska w Zawadach i ulica naprzeciwko Konarkiej /Jesionowa/ oraz droga z Giełczyna do Szosy Zambrowskiej.

Radna Ostrowska zapytała czy będzie straż lub policja kontrolować śmietniki i porządek, uznała, że nie widać, że strony gminy działań w tym kierunku oraz zapytała, co z drogą przy cmentarzu oraz zgłosiła wykonanie oświetlenia przy kościele w Puchałach.
Radny Zacharczyk zapytał, na jakim etapie są jest budowa drogi Czaplice – Szczepankowo oraz wnioskował o wyjaśnienie sprawy płatności stypendium szkolnego.

Radna Dębowska wnioskowała o wykonanie przepustu w Starych Modzelach na drodze, ponieważ jest już zgoda właściciela posesji i tam można skierować odwodnienie /w środku wsi Pan Rogoziński/. Zgłosiła również wykonanie projektu oświetlenia w tej miejscowości oraz, że cały piach spływa na asfalt przy mleczarni. Wnioskowała o sprawdzenie czy postawienie znaków ograniczenia prędkości w miejscowości Modzele Wypychy leży w gestii gminy.

Radna Cychol wnioskowała o znaki informacyjne, oznakowanie ulic w Podgórzu.

Do punktu 5:
Wójt Gminy Gminy przedstawił sprawozdanie ze swej działalności w okresie międzysesyjnym. Poinformował o podjętych zarządzeniach, inwestycjach, uczestnictwie w szkoleniach oraz bieżącej pracy urzędu. /Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu nr 7 do protokołu/.
Sprawozdanie radni przyjęli bez zastrzeżeń.
Do punktu 6:
Wójt Gminy przedstawił informację o realizacji uchwał. /Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu nr 8 do protokołu/.
Do punktu 7a:
Projekt uchwały zostały omówione na posiedzeniach komisji Rady Gminy i uzyskały akceptację. Wyjaśnień udzieliła pani Skarbnik, szczegółowo omówiła projekt z załącznikami.
Budżet po zmianach wynosi dochody - 21 623 550 zł, wydatki 23 719 425 zł.
Przewodniczący odczytał uchwałę. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

UCHWAŁA Nr XXI/ 120/08
w sprawie zmian budżecie na 2008 rok.
stanowi załącznik nr 9 do protokołu
Do punktu 7 b:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach i uzyskał akceptację. Radni podjęli dyskusję. Najwięcej wątpliwości wzbudził punkt dotyczący możliwości przeznaczania przez Radę Gminy środków finansowych w danym roku do dyspozycji sołectwa. Projekt wychodzi naprzeciw planom utworzenia funduszu sołeckiego. Radni rozmawiali, jaka kwota i na co ewentualnie może być przeznaczona.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, nie było głosów przeciwnych i wstrzymujących. Uchwałę podjęto jednogłośnie.

UCHWAŁA Nr XXI/121/08
w sprawie ustalenia zasad i trybu konsultacji z mieszkańcami w sprawie nadania statutów jednostkom pomocniczym.
stanowi załącznik nr 10 do protokołu
Do punktu 7 c:

Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach i uzyskał akceptację, niemniej jednak zaproponowano różne stawki.
Przewodniczący udzielił głosu Panu Grodkowskiemu. Omówił on współpracę jednostek państwowej i ochotniczej straży pożarnej. Zachęcał do zakupu samochodu strażackiego oferując 200 tys. dofinansowania. Podkreślił ważną rolę ochotników. Następnie głos zabrał Tadeusz Wiśniewski zwracając się o docenienie pracy strażaków. Reprezentujący OSP Podgórze Jabłoński Andrzej apelował o zwrot minalnych kosztów pracy ochotników.
Następnie przewodniczący obrad zwrócił się do przedstawicieli poszczególnych komisji o podanie stawek zaaprobowanych na posiedzeniach. Komisja Oświaty i Kultury oraz Komisja Rewizyjna podały kwotę 12 zł, natomiast Komisja Rozwoju Gospodarczego 15 zł.
Radni dyskutowali ponadto o wynagrodzeniu kierowcy samochodu strażackiego o szkoleniach strażaków oraz o wyposażeniu jednostek i ilości wyjazdów do akcji.
Padały różne argumenty, aby stawkę określić na poziomie na jaki stać gminę oraz, aby motywować innych chętnych do włączenia się do OSP.
Następnie zabrał głos Wójt Gminy na wniosek przewodniczącego obrad. Jako komendant gminny zaproponował stawkę 16 zł.
Przewodniczący obrad poddał stawki pod głosowanie. Jako pierwsza poddana została stawka 16 zł. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem tej stawki głosowało 13 radnych, przy jednym głosie wstrzymującym..

Następnie Przewodniczący odczytał projekt uchwały. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA Nr XXI/122/08
w sprawie ustalenia ekwiwalentu strażaków
stanowi załącznik nr 11 do protokołu
Obecni na sali strażacy i komendanci złożyli radnym podziękowanie.
Do punktu 7 d:

W tym punkcie radni podjęli dyskusję. Radna Cychol nie zgłosiła uwag co do nazw w miejscowości Podgórze. Natomiast, co do nazw ulic Janowo Radny Nieciecki zgłosił uwagi, że obok w Kupiskach Starych jest ulica o tej samej nazwie, co nie uporządkuje sytuacji w terenie. Natomiast obecni na sali mieszkańcy Janowa oponowali przeciw wprowadzaniu nazw, zgłaszali uwagi, co do kosztów administracyjnych oraz przeprowadzonych konsultacji z mieszkańcami. Wyjaśnień udzielał inspektor Mierzejewski. Przewodniczący obrad zaproponował, aby sprawa nazw w Janowie wróciła na posiedzenia komisji do ponownego rozpatrzenia. Zarządzono głosowanie w tej sprawie. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za odroczeniem rozpatrzenia sprawy nazwy ulic w tej miejscowości głosowało 14 radnych.

Przewodniczący odczytał projekt uchwały. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, brak głosów wstrzymujących się i przeciwnych. Jednogłośnie.
UCHWAŁA Nr XX/123/08
w sprawie nadania nazw nowopowstałym ulicom
stanowi załącznik nr 12 do protokołu
Do punktu 7 e:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach komisji Rady Gminy i uzyskał akceptację.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, brak głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Jednogłośnie
UCHWAŁA Nr XXI/124/08
w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości gruntowej stanowiącej mienie komunalne gminy.
stanowi załącznik nr 13 do protokołu
Do punktu 7 f :
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach komisji Rady Gminy szczegółowo i uzyskał akceptację. Uzasadniono sprzedaż i darowiznę każdej działki.
Przewodniczący odczytał uchwałę. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, brak głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Jednogłośnie
UCHWAŁA Nr XXI/125/08
w sprawie w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż oraz zamianę przez Wójta Gminy Łomża nieruchomości gruntowych stanowiących mienie komunalne gminy,
stanowi załącznik nr 14 do protokołu

Do punktu 8:
W tym punkcie przedstawiono analizę oświadczeń majątkowych przez właściwe organy.
/Analizy stanowią sprawozdania nr 15, 16, 17/

Do punktu 9:

Przewodniczący obrad udzielił głosu przewodniczącemu Rady Miasta Łomża. Pan Grzymała powiadomił, że Miasto popiera zarówno wariant 1 i 2, ostatnio samorząd nie analizował tego zagadnienia, ale samorząd nie chce wyburzania budynków. Argumentował, że wariant bliższy Miastu nie zabierze ruchu i nic nie zmieni. Podkreślił, że Łomży jest potrzebna obwodnica bez względu gdzie będzie przebiegała.
Rozpoczęła się dyskusja z mieszkańcami okolicznych terenów obecnymi na sesji.
Wójt podziękował Przewodniczącemu za przybycie oraz wyraził nadzieję szeroko pojętej współpracy z Miastem w wielu sprawach.
Przewodniczący poddał pod głosowanie propozycję wyboru wariantu. Postawiono pytanie „jeśli nie jest możliwe zrealizowanie wariantu najdalszego Łomży z uwagi na uwarunkowania środowiskowo-przyrodnicze udziela się poparcia wariantowi niebieskiemu przebiegu obwodnicy.” Przewodniczący zarządził głosowanie. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za głosowało 12 radnych, dwóch radnych wstrzymało się od głosu.

Do punktu 10:
Wójt udzielał odpowiedzi na zgłoszone interpelacje. Wszystkie zostaną skierowane pod obrady Komisji Rozwoju Gospodarczego.
Sprawa ogrodzenia przy boisku zostanie sprawdzona. Sprawy remontów dróg zostaną ustalone po analizie komisji.
Samorząd Zambrowa nie będzie teraz inwestował przy cmentarzu w Puchałach.
Omówiono również stan prac w związku z inwestycją na drodze Czaplice-Szczepankowo. Jest porozumienie ze Starostwem, projekt będzie składany do „schetynówek”.
Sprawa stypendiów będzie przedmiotem analizy na kolejnych komisjach.

Do punktu 11:

Radny powiatowy Krajewski wnioskował o umożliwienie w szkołach na okres zimowy korzystania przez młodzież z sal gimnastycznych, co się wiąże ewentualne wynagrodzenie dla opiekunów.
Radna Jałowiecka zapytała na jakim etapie jest sprawa budowy świetlicy w Giełczynie. Kierownik Referatu poinformował, że projekt jest w trakcie ustaleń.
Do punktu 12
W związku z wyczerpaniem się porządku dziennego Wiceprzewodniczący Rady Gminy dziękując wszystkim za przybycie, zamknął obrady XXI Sesji Rady Gminy Łomża o godz. 14:30.
Na tym protokół zakończono.
Wiceprzewodniczący Rady
Marian Nieciecki
Protokolant
Dorota Pazik
Łomża, 31.10.2008 r.



Data powstania: piątek, 5 gru 2008 11:49
Data opublikowania: piątek, 5 gru 2008 11:51
Opublikował(a): Admin
Zaakceptował(a): Admin
Artykuł był czytany: 2787 razy