Urząd Gminy Łomża

Biuletyn Informacji Publicznej

ROTOKÓŁ Nr V/07

z V Sesji Rady Gminy Łomża w dniu 02 lutego 2007 r.
Miejsce obrad: sala konferencyjna Urzędu Gminy Łomża, ul. Marii Skłodowskiej Curie 1a.
Obrady rozpoczęto o godzinie 1000, zakończono o godzinie 16.45.
Przewodniczył – Robert Łada- Przewodniczący Rady
Protokołowała – Krystyna Kaczyńska – Sekretarz Gminy Łomża.

W posiedzeniu V Sesji udział wzięli:
1. Robert Łada –Przewodniczący Rady
2. Nieciecki Marian – wiceprzewodniczący
3. Boguska Krystyna - radna
4. Dębowska Beata - radna
5. Gałązka Krzysztof - radny
6. Jałowiecka Jolanta - radna
7. Krzeczkowski Grzegorz - radny
8. Krzyżkowiak Leszek Zbigniew - radny
9. Lipiński Mirosław - radny
10. Mioduszewski Kazimierz - radny
11. Ostrowska Wanda - radna
12. Szymański Henryk - radny
13. Zacharczyk Sławomir - radny

zaproszeni goście:
1. Jacek Nowakowski Wójt
2. Włodzimierz Rakowski z-ca Wójta
3. Krystyna Kaczyńska sekretarz gminy
4. Zofia Brokowska skarbnik gminy
5. Krystyna Jastrzębska Kierownik OPS Gminy Łomża
6. Adam Marek Frączek Dyrektor ZESzGŁ
7. Mieczysław Chojnowski Radny Powiatu
8. Tadeusz Wiśniewski Komendant Gminny OSP
9. Henryk Krajewski Radny Powiatu
10. Henryk Kłosiński Radny Powiatu
11. Tomasz Gietek Przedstawiciel - Izby Rolnicze


oraz sołtysi:
1.Jan Chorodyński – sołtys wsi Wygoda,
2.Bogdan Tomaszewski- sołtys wsi Zosin,
3. Kazimierz Jackowski – sołtys wsi Bożenica,
4. Wakółowska Maria – sołtys wsi Siemień Rowy,
5. Stanisław Modzelewski – sołtys wsi Puchały,
6. Kazimierz Malinowski – sołtys wsi Kanarzyce,
7. Sawicki Waldemar – sołtys wsi Stare Kupiski,
8. Andrzej Żebrowski – sołtys wsi Dłuzniewo,
9. Bogdan Gronostajski – sołtys wsi Milewo,
10. Tomasz Bałazy – sołtys wsi Siemień Nadrzeczny,
11. Sławomir Kupidłowski – sołtys wsi Boguszyce,
12.Andrzej Szeligowski – sołtys wsi Sierzputy Młode

Informacje o terminie i miejscu Sesji podano do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie jej na tablicy ogłoszeń oraz zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej na 7 dni przed Sesją.

Pkt. 1
Otwarcia V Sesji Rady Gminy Łomża dokonał przewodniczący Rady Pan Robert Łada. Powitał radnych, zaproszonych gości oraz sołtysów i publiczność. Stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych, zatem obrady są prawomocne. Podejmowane uchwały będą prawomocne.

Pkt. 2
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował radnym zmianę porządku obrad ze względu na obecność różnych delegacji.
Zapytał czy są inne propozycje do zaproponowanego porządku obrad.
Innych propozycji i uwag nie zgłoszono.
W głosowaniu zaproponowanego porządku obrad wzięło udział 13 radnych.
12 – „za”, 1– „przeciw”, 0 – „wstrzymało się”.

Rada Gminy obradowała według następującego porządku obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Sprawy różne.
4. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.
5. Interpelacje.
6. Zapytania i wnioski radnych.
7. Informacja Komendanta Gminnego Ochotniczej Straży Pożarnej.
8. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy pomiędzy Sesjami.
9. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy Łomża podjętych na IV Sesji Rady Gminy.
10. Podjęcie uchwały w sprawie budżetu gminy na 2007 rok.
11. Podjęcie uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności gminy i jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych.
12. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Łomża na 2007 rok.
13. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu ( z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży.
14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
15. Zamknięcie obrad.


Pkt. 3
W sprawach różnych Przewodniczący poprosił kandydata do Rady Powiatowej Izby Rolniczej Pana Tomasza Gietka o krótkie wystąpienie.
Pan Gietek powiedział, iż byli zaproszeni na dzisiejszą sesję wszyscy trzej kandydaci, bo tylu jest z gminy Łomża, jednak nie wiadomo dlaczego nie są obecni. Wyjaśnił , że członkami Izby Rolniczej, są nie tylko rolnicy, ale również wszyscy podatnicy podatku rolnego. Przypomniał, że skończyła się kadencja Izb Rolniczych i obecnie trzeba wybrać nowych przedstawicieli. Na koniec zaapelował o wzięcie udziału w najbliższą niedzielę to jest 04 lutego br. w wyborach do Izb Rolniczych. Na terenie gminy, są dwa obwody głosowania tj. w Szkole Podstawowej w Puchałach i w Urzędzie Gminy w Łomży.
Pytań do Pana Gietka nie było.
Następnym punktem -powiedział Przewodniczący Rady jest sprawa sklepu w Starych Kupiskach, i o głos poprosił Pana Wójta Jacka Nowakowskiego.
Pan Wójt powiedział, iż dzisiejsza sesja jest sesją budżetową, a sprawa sklepu w Starych Kupiskach i kilka innych spraw powinno być na oddzielnej sesji. Aby dyskusja przebiegła sprawnie poprosił przedstawicieli poszczególnych delegacji o zabranie głosu i przedstawienie swoich poglądów. Jednocześnie zwrócił uwagę, by rozmawiać rzeczowo, na temat i z argumentami. Rozpoczęła się burzliwa dyskusja w tym temacie. Przedstawiciele , którzy zabrali głos w tej sprawie.
Pan Jan Cwalina – mieszkaniec Stare Kupiski
Pan Cwalina poprosił Pana V-ce Przewodniczącego Pana Mariana Niecieckiego o odczytanie pisma , w którym zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska przez Radę co do sklepu w Starych Kupiskach oraz ujęcia projektu budowy Domu Kultury. ( załącznik Nr 1 do protokółu).

Pan Zbigniew Zalewski - mieszkaniec Stare Kupiski
Powiedział, że od wielu lat mówi się o tym przedsięwzięciu, lecz nie pada kwota co do wybudowania tego obiektu i z jakich środków finansowych będzie w przyszłości utrzymywany, oraz jaki będzie program działania .
Zapytał – dlaczego w zaproponowanej inicjatywie nie ma określonej kalkulacji kosztów i zysków. W dalszej wypowiedzi stwierdził, że źle się dzieje, że próba zrobienia czegoś w Starych Kupiskach jest kontrowersyjna i nie wiadomo komu ma służyć – jest tu wiele niejasności.
Na koniec swojej wypowiedzi zapytał. Dla kogo, za ile i jakie koszty tego przedsięwzięcia?
Pan Zbigniew Karwowski
Przedstawił umowę najmu z dnia 12 listopada 1996 roku w sprawie pawilonu handlowego w Starych Kupiskach, która zawarta została pomiędzy Urzędem Gminy Łomża a Zbigniewem Karwowskim. , na czas nieoznaczony. Również przedstawił protokół z przetargu na wynajem tego budynku. Zaznaczył, że wcześniej ten budynek stał pusty. Stwierdził, że obecnie jest konkurencja, i aby utrzymać się na rynku trzeba inwestować, więc zaczął budynek remontować.
Pan Jan Cwalina
Stwierdził, iż w statucie sołectwa jest zapis, że sołectwo ma prawo do władania działkami, które są zapisane w statucie. Jednak od razu odpowiedzi udzielił Pan Z-ca Wójta, stwierdzając, że obecnie nie ma takich przepisów, aby Rada Sołecka decydowała o sprzedaży gruntów.
Pan Marian Nieciecki – Z-ca Przewodniczącego Rady Gminy
Stwierdził, że większa część społeczeństwa pragnie utrzymać sklep.
Pan Henryk Krajewski - Radny Powiatu
Prosi o wydzielenie jakiegoś pomieszczenia w miejscowości Stare Kupiski na świetlicę, by społeczność lokalna miała gdzie organizować zebrania i mogła się spotykać.
Pan Jan Cwalina
Chcemy budować Dom Kultury, w tym miejscu co sklep.
Pani Beata Dębowska – Radna Gminy
Zapytała - Czego Państwo chcecie? Czy likwidacji sklepu i na miejsce tego sklepu pobudujemy Państwu Dom Kultury? , Czy niech sklep sobie stoi, a Państwo mimo wszystko chcecie mieć Dom Kultury?
Pan Jan Cwalina
Jeżeli będzie na tym miejscu budowa to oczywiste, że nie może być sklepu. Nikt nie chce likwidować sklepu, ale żeby Rada zdecydowała i wypracowała jakieś stanowisko.
Pan Henryk Piwowarski - mieszkaniec Starych Kupisk
Ja osobiście budowałem fundamenty pod ten sklep. Nasi ojcowie walczyli o niepodległość i dostali w prezencie ten plac. Dawniej to były tereny dworskie i w 1926 roku odzyskaliśmy ten plac od Wojewody, dlatego teraz musimy go otrzymać.
Pan Marian Nieciecki
Była też kiedyś propozycja strażaków dotycząca rozbudowy budynku, w którym znajduje się remiza straży pożarnej. Czy nie może pozostać taka propozycja, dlaczego musi odbywać się to kosztem sklepu? Proszę o ustosunkowanie się do tego – Pana Krajewskiego i Pana Cwaliny.
Pan Henryk Krajewski
Jeśli nie będzie tam możliwości( obok sklepu) a znalazłoby się inne miejsce to dobrze - bo jest potrzeba takiego pomieszczenia na spotkania, zebrania wiejskie czy jakiś stół tenisowy.
Po burzliwej dyskusji w temacie sklepu w Starych Kupiskach zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią głos na koniec zabrał
Pan Wójt Jacek Nowakowski
Był taki zarzut, że nie dostali Państwo odpowiedzi na piśmie. Jednak ustnie o wszystkim informowaliśmy. Odnośnie sklepu w Starych Kupiskach, jeżeli wypowiemy umowę najmu z rocznym wypowiedzeniem, to gmina musi zapłacić około 60 tys. zł. tj. zwrócić włożone nakłady dla Państwa Karwowskich. Natomiast utworzenie, w tym miejscu świetlicy /Domu Kultury/ też nie jest pewne i wiąże się to ze zmianą warunków zabudowy.
W związku z tym, Pan Wójt zadał Radzie pytanie – Czy jest inny pomysł na ten budynek, czy może lepiej nowy?
Po 20 latach ten budynek będzie gminy i nie musimy zwracać Panu Karwowskiemu za nakłady, a mamy dodatkowo przecież czynsz miesięczny.
P r z e r w a
Pan Zbigniew Karwowski
Chcę poinformować, że nakłady jakie poniosę na remont dachu ( bo przecieka ) to zrobię we własnym zakresie nie chcemy tym obciążać gminy teraz ani w przyszłości. Dach nie będzie brany do rozliczenia .
Pan Wójt Gminy
Rozumiem, że Pan deklaruje wykonanie dachu we własnym zakresie, nawet gdyby za 5 lat był na przykład, wymówiony budynek przez gminę, to dachu nie bierzemy do rozliczenia, za dach gmina nie będzie Panu zwracała. Czy tak? Pan Zbigniew Karwowski potwierdził, że tak będzie.
Przewodniczący Rady Pan Robert Łada poddał pod głosowanie sprawę sklepu w Starych Kupiskach.
„Czy Państwo radni są za wypowiedzeniem Państwu Karwowskim umowy ze wszystkimi konsekwencjami finansowymi tej decyzji? „
Głosowało 12 radnych
0 „za”, 8 „przeciw”, 4 „ wstrzymało się”
Na głosowanie spóźnił się jeden radny Pan Henryk Szamański (wszedł w czasie głosowania)
i nie zgadzała się liczba głosujących . W związku z tym zaproponowano powtórzenie głosowania, co Rada przyjęła jednogłośnie. Na powtórnie zadane to samo pytanie tj.
„Czy Państwo radni są za wypowiedzeniem Państwu Karwowskim umowy ze wszystkimi konsekwencjami finansowymi tej decyzji”
Głosowało 13 radnych
0 „za”, 12 „przeciw”, 1 „ wstrzymał się”
Po głosowaniu Pan Przewodniczący Rady stwierdził - jesteśmy za kontynuacją i nie wypowiadaniem umowy Państwu Karwowskim.
Pan Wójt Gminy
Podsumowując całość dyskusji w tym temacie stwierdził, iż do końca kadencji jesteśmy w stanie zrealizować taki budynek(na zebrania wiejskie i inne spotkania ) ale teraz jeszcze trzeba trochę zaczekać. W 2008 roku zrobimy projekt na taki obiekt. A co do dachu , sporządzimy aneks do umowy.

Następnie Pan Przewodniczący Rady poprosił delegację mieszkańców wsi Zawady o przedstawienie swojej sprawy.
Pani Aneta Ostatkiewicz mieszkanka Zawady Wieś
W imieniu mieszkańców wsi Zawady zwróciła się o poprawienie drogi ( nawiezienie przynajmniej tłucznia) Konarskiej i Bocznej, ponieważ już od 2003 roku są składane podania, a brak efektów. Droga jest fatalna a ponadto brak oświetlenia.
Pan Wójt odpowiedział, że najpierw należy zwracać się z tymi problemami do radnego z danego okręgu, a radny musi przedstawić Radzie i to będzie brane pod uwagę.
Pan Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego- Zacharczyk Sławomir
Stwierdził, iż na obecną chwilę nie możemy zrobić asfaltu na tej drodze, ale Komisja będzie się zastanawiać i starać rozwiązywać te problemy, zapewnił, że na pewno droga będzie podsypana żwirem, bo to da się wykonać z środków na bieżące utrzymanie dróg.

Kolejna sprawa dotyczyła ul. Łąkowej w Starych Kupiskach
Pan Marian Nieciecki – Z-ca Przewodniczącego Rady Gminy
Radny wnioskował w sprawie drogi i doprowadzenia wody na ul. Łąkowej i Kolejowej we wsi Stare Kupiski. Odpowiedzi udzielił Pan Wójt odpowiedział, że sprawdzi jakie byłyby koszty tej inwestycji , bo widzi taką potrzebę.
Pani Zakrzewska mieszkanka wsi Stare Kupiski ul. Łąkowej
Zwróciła się z prośbą o rozstrzygniecie problemu ( z płotem ) który ciągnie się już od trzech lat i nic w tej sprawie nie jest zrobione, a mieszkańcy pozbawieni są przejazdu na swoje pola i łąki jak również brak jest wodociągu.
Pan Wójt odpowiedził, że będą prowadzone starania doprowadzenia wodociągu, do tych gospodarstw, a w sprawie drogi poprosił Pana zastępcę Wójta Pana Włodzimierza Rakowskiego o wyjaśnienie w tej sprawy.
Zastępca Wójta Pan Włodzimierz Rakowski
Bardzo dokładnie wyjaśnił całość sprawy odnośnie płotu i szerokości drogi przy ulicy Łąkowej w Starych Kupiskach.
Podsumowując powiedział - problem drogi dojazdowej na dzień dzisiejszy może być rozwiązany jedynie za zgodnym przekazaniem pod drogę pasa gruntu o szerokości 3 m przez właścicieli działek przyległych do drogi po jej zachodniej stronie.
Generalne rozwiązanie może nastąpić w przypadku podjęcia przez Radę Gminy uchwały inicjatywnej o przystąpieniu do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego tej części wsi Stare Kupiski.

Pan Marian Nieciecki zwrócił się z prośbą o przygotowanie projektu uchwały wywołującej opracowanie planu miejscowego zagospodarowania w tej sprawie. Pan Wójt potwierdził ,że taki projekt zostanie przygotowany.

Kolejny temat dotyczył sprawy budynku po byłej Szkole Podstawowej w Giełczynie, który przekazany został na użyczenie na czas nieokreślony Łomżyńskiemu Towarzystwu Przyjaciół Chorych – 24 maja 2005 roku. Pani Prezes Teresa Steckiewicz w złożonym piśmie do Rady Gminy zwróciła się o zmianę uchwały z maja 2005 roku, czyli o dzierżawę warunkową lub wieczyste użytkowanie. Pisze, że podyktowane jest to tym , iż został opracowany plan adaptacji i rozbudowy budynku. Dotychczas wydano ok. 50 tys. zł mówi Pan Wójt, a do zakończenia brakuje dużo więcej. W związku z tym Pani Teresa Steckiewicz wystąpiła o kredyt do banku. Wiadomo, że kredyt może dostać tylko właściciel i dlatego zwrócono się do Rady o przekazanie budynku szkoły na zasadach użytkowania wieczystego.
Pani Jałowiecka Jolanta – radna
Poinformowała, że odbyło się zebranie wiejskie w tej sprawie, ale zdania są podzielone. Mieszkańcy zdecydowali, aby spotkać się z Panią Teresę Steckiewicz na zebraniu w Giełczynie, i wtedy wypowiedzą się co do tej kwestii.
Przewodniczący Rady
Powiedział, iż w takim razie obecnie umowa pozostanie na zasadach dotychczasowych a po zebraniu wiejskim Rada wróci ponownie do tej sprawy.

Pkt. 4
Rada Gminy przyjęła protokół z poprzedniej Sesji. Uwag do protokołu nie zgłoszono.
Głosowanie:
13 – „za”, 0 – „przeciw”, 0 – „wstrzymało się”.
Pkt. 5
W tym punkcie głos zabrali i złożyli interpelacje następujący radni:
1. Pan Marian Nieciecki złożył trzy interpelacje:
1/ do Wójta Gminy w sprawie płotu przy ul. Łąkowej w Starych Skupiskach ( zał.Nr 2),
2/ do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej w sprawie niewykorzystanego urlopu Pana
Kazimierza Dąbkowskiego ( zał. Nr 3),
3/ do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej w sprawie aneksu najmu lokalu w Starych
Kupiskach ( zał. Nr 4),
2. Pani Krystyna Boguska – złożyła interpelacje,
1/ do Przewodniczącego Rady Gminy w sprawie położenia asfaltu na drodze we wsi
(małe) Janowo ( zał. Nr 5 ),
3. Pan Sławomir Zacharczyk – złożył interpelacje,
1/ do Przewodniczącego Rady Gminy w sprawie budowy nawierzchni bitumicznej na
drodze powiatowej nr 23393 na odcinku Czaplice- Szczepankowo ( zał. Nr 6).
Pkt. 6
W punkcie zapytania i wnioski radnych , głos zabrali.
Pan Robert Łada
Wniosek - Ochotnicza Straż Pożarna dobrze odśnieża drogi, w związku z tym, czy nie można wyposażyć naszego wozu strażackiego ze Starych Modzel w pługi do odśnieżania?.
Pan Leszek Krzyżkowiak
Zapytał o standardy odśnieżania. Jak się egzekwuje złe odśnieżanie np. w Starej Łomży p/szosie?
Pani Beata Dębowska
Zapytała, czy będzie zdane jakieś sprawozdanie z Walnego Zgromadzenia w Wodociągach?
Pani Wanda Ostrowska
Upomniała się o położenie asfaltu na drogi:
- powiatową z Milewa do Ład Borowych, to jest na pograniczu gminy Zambrów i Łomża,
- z Wyrzyk do Modzel Wypych ,
- wyjazd z Puchał ( za cmentarzem) do drogi Łomża
Pan Kazimierz Mioduszewski
Upomniał się o drogę Puchały – Gać oraz o odśnieżanie ( Wyrzyki).
Pani Jolanta Jałowiecka
Prosi o odśnieżanie ulicy Jałowcowej w Giełczynie ( ok. 100-150 m) jednocześnie stwierdziła, że nigdy ta ulica nie była podsypywana żwirem ani odśnieżana.
Pan Mirosław Lipiński
Prosi o piach na drogę ( na górkę) między Jednaczewem a Kupiskami.

Pkt. 7
W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił o wystąpienie Komendanta Gminnego Pana Tadeusza Wiśniewskiego. Pan Komendant przytoczył trochę statystyki z działalności OSP w gminie. Powiedział, że staż działa, jest potrzebna i pomaga ludziom. W ubiegłym roku były na terenie gminy 62 pożary, oraz 89 zagrożeń miejscowych, takich jak na przykład: ratownictwo drogowe czy odśnieżanie dróg. Na terenie gminy jest 11 jednostek straży pożarnej. W większości posiadają stare samochody strażackie, tylko dwie jednostki mają alarmowanie drogą radiową, pozostałe tradycyjne i stopniowo trzeba wymieniać.
Natomiast dobrze są wyposażone w sprzęt i mogą pracować w nocy i pomagać przy usuwaniu skutków silnych wiatrów. Zwrócił się z potrzebą doposażenia w sprzęt do ratownictwa drogowego. / w aparaty dróg oddechowych/.
Na koniec powiedział, że strażacy to ludzie chętni nieść pomoc / pasjonaci/.
P r z e r w a
Pkt. 8
Głos zabrał Wójt Gminy Pan Jacek Nowakowski. Złożył sprawozdanie ze swojej działalności pomiędzy IV a V Sesją Rady Gminy Łomża . Sprawozdanie stanowi (załącznik Nr 7) do protokołu. Poinformował również Radę Gminy, że zarządzeniem Nr 9/07 z dniem 30 stycznia Br. odwołał ze stanowiska zastępcy Wójta Pana Jerzego Prokopczuka, a powołał na zastępcę Wójta Pana Włodzimierza Rakowskiego.
Pan Włodzimierz Rakowski podziękował za zaufanie i zagwarantował, że swoje długoletnie doświadczenie zawodowe wykorzysta, by sprawy były prowadzone dobrze z korzyścią dla mieszkańców gminy.

Pkt. 9
Głos zabrał ponownie Wójt Gminy Pan Jacek Nowakowski. Złożył sprawozdanie
z wykonania uchwał podjętych na IV Sesji Rady Gminy (zał.8 do protokołu).
Pkt. 10
Pan Przewodniczący Rady poprosił Panią Skarbnik Gminy Zofię Brokowską, która pokrótce omówiła projekt budżetu, o którym dyskutowały Komisje na swoich posiedzeniach.
Pani Skarbnik przedstawiła dochody budżetu gminy, które są zaplanowane w wysokości – 17 085 565 zł a wydatki w wysokości – 17 128 561 zł. Deficyt budżetowy w wysokości 42 996 zł zostanie pokryty z przychodów . Postanawia się zaciągnąć pożyczkę w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku w wysokości 869 226 zł na budowę kanalizacji w miejscowości Kanarzyce II etap. Limit wydatków na zadania inwestycyjne w 2007 roku proponuje się w wysokości 3 045 600 zł. łącznie z zaangażowanymi środkami finansowymi pochodzącymi z Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Ustala się maksymalną wysokość pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Wójta Gminy w roku budżetowym do kwoty – 400 000 zł.
Jeżeli chodzi o oświatę to z własnych środków przewidujemy dołożyć kwotę – 1 957 142 zł, w tym 63 tys. zł na inwestycje ( na wymianę okien w Gimnazjum). Na drogi łącznie z drogą powiatową planuje się kwotę 1 298 049 zł. Podsumowując swoją wypowiedź Pani Skarbnik, powiedziała, że są to tylko szacunki, gdy będą jakieś rozbieżności w realizacji planów dochodów czy wydatków, będziemy się spotykać informować i ewentualnie wprowadzać zmiany do budżetu.
Pan Przewodniczący poinformował radnych, że na posiedzeniach Komisji zaproponowano zdjęcie kwoty 60 tys.zł. z budżetu Biblioteki a na Komisji Oświaty i Kultury kwotę 30 tys. zł. W tej kwestii wywiązała się dyskusja
Pan Marian Nieciecki
Zaproponował pozostawienie budżetu Bibliotek na poziomie ubiegłego roku. Uzasadniając to tym, że jeżeli obniży się budżet o 30 tys. zł. to i tak będą mieli więcej niż w poprzednim roku. a mieszkańcy twierdzą, że owszem biblioteki działają dobrze, ale ogólnodostępność do książek jest i mieszkańcy są zadowoleni, a tu się jeszcze podwyższa kwotę.
Pan Leszek Krzyżkowiak
Przedstawił informację na temat funkcjonowania bibliotek w innych gminach, w której stwierdził, że wydatkowanie pieniędzy na poziomie średniej 11,89 % jako średniej w regionie – gmina Łomża wydaje 339 % tej kwoty tj. bardzo dużo. W dalszej wypowiedzi podziękował, tym wszystkim, którzy przyczynili się do działania bibliotek i możemy się tym szczycić, ale chodziłoby o racjonalne podejście do tego tematu. Jednocześnie zaznaczył, że nie możemy budować bibliotek – najpierw trzeba robić drogi dojazdowe i lampy. W związku z tym, zaproponował 60 tys. w dół, ale do planu tegorocznego.
Nie było więcej głosów w dyskusji, dlatego też Przewodniczący Rady Pan Robert Łada zarządził głosowanie jawne.
Pytanie brzmiało „Kto jest za przyjęciem poprawek Komisji Rozwoju Gospodarczego „ chodziło o zdjęcie 60 tys. zł z budżetu Bibliotek.
Głosowało 13 radnych:
4 „za”, 6 – „ przeciw”, 3 – wstrzymało się.
Następnie poprosił o zajęcie stanowiska i zarządził głosowanie jawne, zadając pytanie – „Kto jest za przyjęciem poprawek zgłoszonych przez Komisję Oświaty i Kultury” chodziło o zdjęcie 30 tys. zł z projektu budżetu dla Bibliotek.
10 „za”, 0– „ przeciw”, 3 – wstrzymało się.
Stwierdzam, powiedział Przewodniczący Rady, że poprawka o zdjęciu 30 tys zł z budżetu Bibliotek uzyskała większość.
Następnie Pan Przewodniczący zaproponował przejście do załącznika Nr 4 i dokonać zapisu w jakiej kolejności będą wykonywane inwestycje drogowe, bo na posiedzeniach co do pewnych inwestycji były rozbieżności.
Następnie głos zabrał Pan Wójt powiedział, że 250 tys. zł jest na bieżące utrzymanie, ale to nie jest dużo i musimy roztropnie nimi gospodarować.
Pan Przewodniczący zaproponował wprowadzić zapis tych inwestycji, co do których nie było dyskusji i była zgoda na trzech Komisjach, co do ich realizacji. Są to następujące zadania:
1/ wykonanie projektu na drogę w Zosinie – 2000 m,
2/ wykonanie projektu drogi w Rowach – 1200 m,
3/ ulica Wesoła w Jednaczewie i Grzybowa w Giełczynie,
4/ droga ( projekt ) w Janowie.
Do pozostałych dróg trzeba dojść do konsensusu i ugody, co do ich realizacji.
W dalszej części Pan Wójt powiedział, że w sprawie dróg powiatowych prowadzi w powiecie rozmowy w sprawie współfinansowania przynajmniej projektów. Ponadto powiedział, że rysuje się szansa na uzyskanie środków unijnych. Projekt jak się zrobi to jest ważny dwa lata i jak nie dostaniem środków to zrobimy za dwa lata z własnych środków.
Prawdopodobnie zaciągniemy kredyt na jedną – dwie drogi, żeby jak najwcześniej zrobić.
Jednocześnie zwrócił się o konkretne ustalenia czy robić drogę do Rowów czy do Zosia, bo trzeba robić przetargi na projekty dróg.
Pan Szymański Henryk
Zapytał o ulicę Leśną w Kanarzycach. Pan Wójt odpowiedział, że nie było zapisano, ale
gdybyśmy brali kredyt to ta ulica mogłaby wejść do tych zadań na ten rok.
Podsumowując Pan Przewodniczący powiedział, że załącznik z propozycjami inwestycyjnymi dróg otrzymają radni do dalszej pracy w Komisjach.
Na tym zakończyła się dyskusja. Pan Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie jawne w sprawie przyjęcia projektu budżetu gminy na 2007 rok.
Głosowało 13 radnych:
11 „za”, 1 – „przeciw”, 1 – „wstrzymał się „.
Uchwałę Nr V/20/07 w sprawie budżetu gminy na 2007 rok podjęto. ( Uchwała- zał Nr 9 do protokółu).

Pkt. 11
Przewodniczący Rady Pan Robert Łada odczytał projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności gminy i jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, udzielania innych ulg w spłacie tych należności oraz organów do tego uprawnionych.
Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Pan Robert Łada zarządził głosowanie jawne w sprawie przyjęcia projektu uchwały.
Głosowało 13 radnych:
13 „za”, 0 – „ przeciw”, 0 – wstrzymujących się.
Uchwałę Nr V/21/07 w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności gminy i jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych , do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, udzielania innych ulg w spłacie tych należności oraz organów do tego uprawnionych podjęto. ( Uchwała- załącznik Nr 10 do protokółu).
Pkt. 12
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Łomża na 2007 rok.
Uwag i zapytań do projektu uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Pan Robert Łada zarządził głosowanie jawne w sprawie jego przyjęcia.
Głosowało 13 radnych :
13 – „za”, 0 – „przeciw”, 0 – „wstrzymało się”.
Uchwałę Nr V/22/07 w sprawie uchwalenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Łomża na 2007 rok podjęto ( Uchwała – zał. Nr 11 do protokółu).

Pkt. 13
Przewodniczący Pan Robert Łada przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu ( z wyjątkiem piwa ) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży. W tej sprawie poprosił Pana Wójta o zabranie głosu.
Pan Wójt powiedział - zwiększenie punktów sprzedaży wynika z tego, iż jest wielu chętnych ludzi na naszym terenie, którzy zakładają nowe sklepy i chcą zwiększać swoje obroty, również poprzez to, że będą mieli u siebie alkohol. Na terenie naszej gminy jest 40 wsi, a są miejscowości, gdzie takich sklepów nie ma , bo dotychczas jest tylko 12 punktów z alkoholem. Nie widzę przeszkód, żeby dać chętnym, którzy chcą nam płacić podatek. Ktoś może powiedzieć, że w ten sposób zwiększamy dostępność do alkoholu, będzie , w tym troszeczkę racji, niewątpliwie, ale tak naprawdę, czy my kogokolwiek zmusimy do kupienia alkoholu. Nikt nikogo nie zmusza.
Likwidowany jest sklep z punktem sprzedaży napojów alkoholowych w Wygodzie powiedział Pan Robert Łada i nie możemy tym punktem dysponować, bo nie ma takiego zgłoszenia. Ten punkt jest blokowany.
Odpowiedziała Pani Sekretarz Gminy Krystyna Kaczyńska iż zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, właściciel prowadzonego punktu powinien w ciągu 14 dni powiadomić Urząd Gminy o zaprzestaniu prowadzenia działalności. Następnie Przewodniczący Rady poinformował, że taka uchwała podlega opiniowaniu przez Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i jest taka opinia.
( załącznik Nr 12 )
Pan Marian Niemiecki – rozumiem, że Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zaopiniowała pozytywnie. Potwierdził to Pan Przewodniczący.
Pan Leszek Krzyżkowiak zapytał jak nasza gmina przedstawia się z ilościami punktów sprzedaży napojów alkoholowych w stosunku do innych sąsiadujących gmin. A jeżeli brak takich danych to prosi o wykonanie takiej symulacji, biorąc pod uwagę gminny ościenne.
Na tym zakończyła się dyskusja. Pan Przewodniczący Rady Gminy zaproponował głosowanie jawne w sprawie przyjęcia projektu wyżej wymienionej uchwały.
Głosowało 13 radnych:
11 „za”, 1 – „przeciw”, 1 – „wstrzymał się „.
Uchwałę Nr V/23/07 w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu ( z wyjątkiem piwa ) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży podjęto. ( Uchwała – zał. Nr 13 do protokółu).
P r z e r w a
Pkt. 14
Na zapytania radnych i interpelacje Przewodniczący poprosił Pana Wójta.
Odnośnie drogi i płotu na ulicy Łąkowej szczegółowo omówił Zastępca Pan Włodzimierz Rakowski.
Sprawa niewykorzystanego urlopu przez Pana Kazimierza Dąbkowskiego, to w tej sprawie wypowie się Komisja Rewizyjna – mówi Pan Wójt. Ale tak naprawdę, to czy prawnie będzie mogła coś zrobić / może porozmawiać z radcą prawnym/ . Natomiast zapewnił Radę , iż tego problemu w przyszłości nie będzie, urlop ma być wykorzystany w ciągu roku. Ponadto poinformował, że obecnie podpisał karty urlopowe dla pracowników mających zaległe urlopy wypoczynkowe. A co do zaległego urlopu byłego Wójta, ten problem jak było w prasie, po wyborach miał miejsce - ok. 50 % gmin w Polsce.
Sprawa sklepu w Starych Kupiskach to było tematem na dzisiejszej sesji i chyba wszyscy wiemy jak zostało rozstrzygnięte. A co do aneksu do umowy to sprawa się wykrystalizowała i będzie aneks zawarty.
Interpelacja Pani radnej z Jarnut dotyczyła wybudowania drogi w (małym) Janowie.
Rzeczywiście był projekt na ta drogę i miała być robiona w pierwszej kolejności naszej kadencji, ale chodzi o odprowadzanie wód opadowych. Ten problem źle był rozwiązany w projekcie. Dlatego też trzeba teraz przerobić projekt i jeżeli będą środki finansowe to będziemy robić.
W sprawie drogi powiatowej na odcinku Czaplice – Szczepankowo, o którą zwraca się Pan Sławomir Zacharczyk- mówi Pan Wójt - są prowadzone rozmowy z władzami powiatowymi
i gminą Sniadowo, jest już zaplanowane spotkanie, czy dojdziemy do porozumienia, odpowiedź będzie później.
Odnośnie propozycji Pana radnego Robeta Łady.
Pan Wójt odpowiedział, że jest za kupnem pługa do wozu strażackiego do Starych Modzel.. Obecnie trzeba zorientować się jaka jest cena takiego pługu i jesienią zdecydujemy.
Pan Krzyżkowiak w sprawie odśnieżania.
Słyszałem również o złym odśnieżaniu – mówi Pan Wójt.
Do tych wykonawców co wygrali w jesiennych przetargach tj. czterech oferentów, co mamy z nimi umowy, będziemy ich egzekwować.
Oprócz tego mamy dwa wozy strażackie, i to nam się opłaci, bo to są tańsze koszty odśnieżania. Podsumowując zaapelował, aby wszelkie uwagi i potrzeby odśnieżania, zgłaszać do osoby odpowiedzialnej do Pana Antoniego Szepietowskiego.
Pani radna pytała o drogi z Milewa do Ład Borowych Jest to droga powiatowa, Pan Szepietowski wystosował już pisma do władz powiatowych w tych sprawach. Natomiast
droga z Milewa do szosy Kołaki- wyjaśnimy, co to za droga, gminna czy powiatowa i odpowiemy.
Jeżeli zaś chodzi o drogę z Puchał do szosy przy cmentarzu, to obiecał Pan Wójt porozmawiać z proboszczem , bo droga będzie przebiegała również przez teren parafii, ponadto jest tam nie rozwiązana sprawa odwodnienia.
O drogę z Puchał do Gaci pyta Pan Mioduszewski, chodziło o położenie asfaltu. Pan Wójt poinformował, że ustali wspólnie harmonogram działania na cztery lata i w takiej kolejności będą wykonywane prace.
W dalszej części wywiązała się dyskusja między Panią Beatą Dębowską a Sławomirem Zacharczykiem – chodziło o to, by były wspólne posiedzenia Komisji, żeby nie pominąć jakiejś sprawy / drogi/ i wspólnie podejmować decyzje. Pan Wójt poparł takie stanowisko.
W sprawie odśnieżania ulicy Jałowcowej w Giełczynie , polecił Pan Wójt dzwonić, w tej sprawie do Pana Szepietowskiego.
W sprawie ostatniej interpelacji Pana Lipińskiego ( chodzi o piasek z solą ) odpowiedział Pan Wójt , że dał w tej sprawie dyspozycje Panu Szepietowskiemu..
Na zakończenie Pan Wójt poprosił o głos radnego z powiatu Pana Henryka Kłosińskiego.
Pan Kłosiński powiedział – Odnośnie odśnieżania zapewnił, że sam tego dopilnuje. Natomiast jeżeli chodzi o inwestycje to idzie wszystko w dobrym kierunku. Na te drogi ( chodzi o zrobienie dokumentacji) co Pan Wójt rozmawiał są już środki finansowe zabezpieczone.
A jeżeli chodzi o drogę Łady Borowe to zapewnił, że sprawdzi jak sprawa się przedstawia. Na koniec stwierdził, że wnioski pojedyncze nie mają racji bycia, zatwierdzenia, im więcej jest podmiotów tym łatwiej, a bez środków dodatkowych mało się zrobi.
Po tym wystąpieniu głos zabrał Pan Sławomir Zacharczyk – zwrócił się z prośbą o zainstalowanie telefonu dla dzielnicowego, który urzęduje w pomieszczeniu Urzędu Gminy.
Pani Sekretarz Gminy Krystyna Kaczyńska zaproponowała aby Policja we własnym zakresie zainstalowała telefon, dla swojego pracownika. W ubiegłym roku Policja otrzymała nieodpłatnie od gminy pomieszczenie i nie ponosi kosztów jego utrzymania ( ciepło, woda, monitoring). Natomiast założenie telefonu wiąże się z płaceniem co miesiąc abonamentu telefonicznego łącznie z rozmowami.
Pani Beata Dębowska również poparła to stanowisko, i spytała – czy nie może Policja zakupić komórki.. W końcowej dyskusji zdecydowano zaprosić Pana Komendanta na następną sesję, aby wypowiedział się w tej sprawie.
W dalszej części tego punktu Pan Przewodniczący Rady informacyjnie zapoznał radnych z dwoma pismami jakie wpłynęły na ręce Przewodniczącego od Pana Romualda Jakubowskiego.
Sprawa dotyczyła uchwały planu zagospodarowania przestrzennego obszaru położonego we wsi Rybno oraz w części Siemień i Pniewo.
Pan Przewodniczący wyjaśnił, że tak naprawdę te pisma nie mają jeszcze do czego się ustosunkowywać, nie mamy czego unieważniać, bo nie ma jeszcze planu. Jak będzie taki plan wtedy trzeba będzie się ustosunkować i dołączyć to do planu.
Na zakończenie Pan Przewodniczący podał propozycję odnośnie szkolenia radnych przez radcę prawnego. Termin szkolenia będzie uzgodniony z radcą prawnym i podany radnym.
Pan Sławomir Zacharczyk zapytał jeszcze o termin wyborów sołtysów. Odpowiedziała Pan Sekretarz Gminy Krystyna Kaczyńska, że zgodnie z zapisem w statucie wybory organów samorządu mieszkańców sołectw powinny odbyć się w ciągu pół roku od wyborów samorządowych. Planowane są na marzec, a może zaczną się jeszcze w lutym.
Na wcześniej zadane pytanie radnej Pani Beaty Dębowskiej odpowiedział Pan Przewodniczący Rady, że wspólnie z Wójtem byli na Walnym Zgromadzeniu Wodociągów, i to zebranie głównie poświęcone było wyborom władz. Powiedział, że zgłoszony został wniosek do Wodociągów, o sporządzenie całego kosztorysu, czyli wszystkie dochody, koszty, wyliczenie roczne i jakie podatki są odprowadzane. Pan Prezes zobowiązał się, że w ciągu 3 tygodni dostarczyć takie sprawozdanie.
Pani Beata Dębowska zapytała – ile gmin się wycofało ze Związku Wodociągów i jak sobie teraz radzą i w jakiej formie. Odpowiedział Pan Przewodniczący , że miało być na Walnym Zgromadzeniu 25 członków ( po dwóch z gminy) a było 20 , ale trzeba zapytać dokładnie ile gmin jest w tym Związku .
Pan Henryk Kłosiński radny powiatu
Gminy, które wystąpiły ze Związku Wodociągów, i mają całkiem nową infrastrukturę to prawdopodobnie zyskały. Natomiast gminy, które mają starą infrastrukturę, są obciążone większymi kosztami utrzymania i ekonomicznie nic nie zyskały na prowadzeniu wodociągów we własnym zakresie.

Pkt. 15
Po wyczerpaniu porządku obrad V Sesji Rady Gminy Łomża Przewodniczący Rady Gminy Pan Robert Łada zamknął obrady o godzinie 16.45.
Data powstania: wtorek, 17 kwi 2007 11:21
Data opublikowania: wtorek, 17 kwi 2007 11:22
Opublikował(a): Admin
Zaakceptował(a): Admin
Artykuł był czytany: 5351 razy