Urząd Gminy Łomża

Biuletyn Informacji Publicznej

Protokół Nr XVI/08

Protokół Nr XVI/08
Sesji Rady Gminy Łomża
odbytej w dniu 28 lutego 2008 roku
Posiedzenie odbywało się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Łomży przy ul. Marii Skłodowskiej Curie 1 a, pod przewodnictwem Pana Roberta Łada - Przewodniczącego Rady Gminy. Posiedzenie rozpoczęło się o godz. 1000, zakończyło o godz.: 15:00
W sesji udział wzięło 13 radnych, na ogólną liczbę 13 tj. 86,7 %.
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 1 do oryginału protokołu).
Ponadto w sesji udział wzięli:
Goście:

1. Jacek Albin Nowakowski - Wójt Gminy
2. Włodzimierz Rakowski - Kierownik Referatu Rozwoju Gospodarczego i Ochrony Środowiska
3. Zofia Brokowska - Skarbnik Gminy
4. Barbara Sobczyńska – Wanke - Sekretarz Gminy
5. Krystyna Jastrzębska - Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej
6. Tomasz Tyszka – Dyrektor Zarządu Ekonomicznego Szkół Gminy Łomża
7. Jerzy Sęk – Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Pniewie
8. Wieslawa Kłosińska – Dyrektor Biblioteki Publicznej Gminy Łomża,
9. Antoni Szepietowski – inspektor
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 2 do protokołu)
10. Sołtysi – 27 osób
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 3 do protokołu)
Przebieg sesji:
Na początku Przewodniczący Rady Gminy Łomża dokonał otwarcia sesji XVI sesji i powitał radnych, Wójta Gminy oraz zaproszonych gości. Następnie na podstawie listy obecności poinformował, że w obradach sesyjnych uczestniczy 13 radnych. Tym samym stwierdził, że jest to wystarczająca liczba do podejmowania prawomocnych uchwał. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu rady.
Przewodniczący poinformował, że porządek obrad XVI sesji Rady Gminy Łomża został radnym doręczony wraz z materiałami będącymi przedmiotem obrad w terminie ustawowym. Następnie zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy mają uwagi i wnioski do porządku obrad. Zaproponował, aby:
- dodać punkt dotyczący rozpatrzenia uchwały w sprawie zaliczenia drogi do kategorii drogi gminnej, omówiony na posiedzeniach komisji,
- przesunąć punkt „wolne wnioski” na początek obrad,
- wykreślić z porządku obrad w związku z nieobecnością pracownika odpowiedzialnego „Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii za rok 2007 w Gminie Łomża”.
W głosowaniu jawnym 13 radnych głosowało za proponowaną zmianą porządku obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Przewodniczący przedstawił wszystkim porządek XVI sesji Rady Gminy wraz ze zmianą i zarządził głosowanie nad jego przyjęciem. W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. W oparciu o wyniki głosowania porządek obrad XVI sesji Rady Gminy Łomża został przyjęty w głosowaniu i przedstawia się następująco:

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Wolne wnioski
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy pomiędzy Sesjami
7. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy podjętych na XV Sesji Rady Gminy.
8. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Łomża w części dotyczącej obszaru położonego w obrębie wsi Stare Kupiski (dwa obszary),
b) uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego pomiędzy ulicami: Łomżyńską, Spokojną, Dworną, Krótką we wsi Stare Kupiski, Gmina Łomża,
c) przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Łomża, w części dotyczącej terenu położonego na obszarze wsi Stare Modzele,
d) zmian w budżecie gminy na 2008 r.
e) zaliczenie drogi do kategorii drogi gminnej.
9. Sprawozdanie z działalności merytoryczno-finansowej kierowników jednostek organizacyjnych Gminy Łomża za 2007 r.
a) Zarządu Ekonomicznego Szkół Gminy Łomża.
b) Ośrodka Pomocy Społecznej,
c) Gminnego Ośrodka Kultury,
d) Biblioteki Publicznej Gminy Łomża.
9. Informacja o przeprowadzonych kontrolach przez Komisję Rewizyjną, dyskusja.
10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
11. Wolne wnioski.
12. Zamknięcie obrad.

Do punktu 3
Do przedstawionego protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy Łomża odbytej dnia 28 grudnia 2007 roku nie wniesiono uwag. W głosowaniu jawnym nad przyjęciem protokołu udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, nie było głosów przeciwnych i wstrzymujących się.

Do punktu 4:

Przewodniczący Rady Gminy Pan Robert Łada poprosił o zabranie głosu Dyrektora Szkoły Podstawowej w Konarzycach. P. Michalak zwróciła się z wnioskiem o zapewnienie środków na funkcjonowanie przedszkola do końca roku szkolnego. Przedszkole prowadzone jest przez Stowarzyszenie „Edukator”. Środków brakuje na pokrycie potrzeb w okresie od kwietnia do czerwca 2008 /pismo stanowi załącznik do protokołu/. Podobne przedszkola funkcjonują w Lutostani i Podgórzu. Po krótkiej dyskusji zdecydowano, że problem ten stanie się przedmiotem szczegółowej analizy komisji Oświaty i Kultury.
Zwróciła się również o postawienie fotoradaru na drodze w Konarzycach. Radni i sołtysi podjęli dyskusję. Były komendant Policji Pan A. Zaręba, mieszkaniec Konarzyc omówił koszty ok. 100 tys. oraz zatrudnienie osób. Poruszono problem braku właściwego przejścia, namalowania pasów w Konarzycach i poprawy bezpieczeństwa. Pan Nieciecki poparł mieszkańców Kanarzyc. Pan Zacharczyk poinformował, że znaki drogowe mogą stać w miejscach gdzie prawo nakazuje i nie można stosować tutaj dobrowolności.

Następnie głos zabrała dyrektor szkoły w Puchałach. Podziękowała za odstąpienie od zamiarów likwidacji szkoły. Omówiła sytuację szkoły, zaangażowanie rodziców i uczniów, podjęte działania w celu obniżenia kosztów funkcjonowania placówki. Poparcia udzieliła radna Ostrowska i radny Wysmułek. Uznał, że taka mała szkoła wychowuje innych uczniów.

Następnie zabrał głos kierownik „Spółki wodnej”. W odpowiedzi na wniosek radnych przedstawił sprawozdanie za 2007 r. Omówił dochody firmy i wydatki, obecnie składka wynosi 30 zł od ha. Poinformował, że jest to jedna najlepszych spółek w podlaskim. Omówił koszty robót konserwacyjnych, ściągalność wpłat poprzez działania komornika. Jako przyczyny trudnej sytuacji podał niską składkę, niepełną realizację, brak dotacji gminy, zdewastowany sprzęt. Złożył deklarację, że przyznane pieniądze w pełni wykorzystane zostaną na konserwację. Radni podjęli dyskusję. Uczestniczyli w niej radni Mioduszewski, Boguska, Dębowska Ostrowska i Szymański.
Zarządzono glosowanie w sprawie udzielenia dotacji.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za udzieleniem głosował 1 radny, 8 przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. Wniosek spółki o udzielenie dotacji został odrzucony.
Do punktu 5

W tym punkcie Przewodniczący obrad zwrócił się o dokonanie przeglądu drogi z Wygody na Bacze oraz o naprawę lamp na ul. Łomżyńskiej w Wygodzie.

Pan Nieciecki złożył zapytanie, kiedy zostanie zlikwidowany płot na ul. Łąkowej w Starych Kupiskach oraz zapytał o egzekwowanie znaku zakaz wjazdu powyżej 10 ton na w/w ulicy. Funkcjonuje tam kilka firm. Zwrócił się o analizę właściwości postawienia tego znaku i jego ewentualne egzekwowanie.

Pani Dębowska złożyła interpelację w sprawie uzupełnienie lamp w Modzelach Skudoszach. /interpelacja stanowi załącznik nr 6 do protokołu/. Poruszyła ponownie problem naprawy dróg do łąk oraz zapytała o budynek szkoły w Giełczynie.

Pan Szymański złożył wniosek, od mieszkańców ul. Lipowej, o wycięcie drzew Konarzycach przy szkole, które się znajdują nad budynkami i zagrażają bezpieczeństwu. Wójt i Dyrektor Szkoły powiadomili bezpośrednio, że był pan z Urzędu Wojewódzkiego, spisał liczbę drzew, które się kwalifikują do wycinki i sprawa jest w toku. Radny złożył również wniosek o podsypanie ul. Lipowej i Leśnej, boczny odcinek, w miejscu gdzie jeździ autobus szkolny i i za względu na nawierzchnię bardzo się niszczy.

Pan Gałązka złożył zapytanie odnośnie modernizacji oświetlenia w gminie, na jakim etapie są planowane prace.
Radny Zacharczyk złożył podziękowanie za szybką interwencję i naprawę drogi w Boguszycach. Wnioskował, aby zwrócić się do właściciela tartaku w Miastkowie z zapytaniem o brak stosowanie się do znaku nośności mostu na drodze Boguszyce – Czaplice raz ponownie do Dyrekcji Dróg Krajowych. Zwrócił się również o zamontowanie oświetlenia przy lub na budynku szkoły w Czaplicach.
Sołtys zgłosił awarię dwóch lamp w Chojnach Starych.

Radna Ostrowska złożyła podziękowanie za wysłanie równarki w Milewie ora zwróciła się o podsypanie wybojów kilkoma wywrotkami żwiru. Złożyła zapytanie o światła na kolonii w Milewie i w Puchałach przy kościele oraz o drogę przy cmentarzu w Puchałach, gdzie biegnie droga od Gaci do drogi krajowej w kierunku Mężenina. Radną poparł Pan Mioduszewski w sprawie uregulowaniu stanu własności działek związku z brakiem parkingu.

Radny Nieciecki złożył wniosek o oświetlenie na ul. Dwornej na odcinku 400 m w Starych Kupiskach.

Przewodniczący ogłosił przerwę /10 minut/. Po przerwie obrady wznowiono.

Do punktu 6
Wójt Gminy Gminy przedstawił sprawozdanie ze swej działalności w okresie międzysesyjnym. Poinformował o podjętych zarządzeniach, uczestnictwie w szkoleniach oraz bieżącej pracy urzędu. /Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu nr 7 do protokołu/.
Sprawozdanie radni przyjęli bez zastrzeżeń.
Do punktu 7:
Wójt Gminy przedstawił informację o realizacji uchwał. /Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu nr 8 do protokołu/.
Do punktu 8 a:
Projekty uchwał zostały omówione na wspólnym posiedzeniu komisji Rady Gminy i uzyskały akceptację.
Przewodniczący odczytał uchwałę. W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA Nr XVI/84/08
w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Łomża w części dotyczącej obszaru położonego w obrębie wsi Stare Kupiski stanowi załącznik nr 9 do protokołu
UCHWAŁA Nr XVI/85/08
w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Łomża w części dotyczącej obszaru położonego w obrębie wsi Stare Kupiski stanowi załącznik nr 10 do protokołu

Do punktu 8 b:
Projekt uchwały został omówiony na wspólnym posiedzeniu komisji Rady Gminy i uzyskał akceptację.
Przewodniczący odczytał uchwałę. W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA Nr XVI/86/08
w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Łomża w części dotyczącej obszaru położonego pomiędzy ulicami: Łomżyńską, Dworną i Krótką we wsi Stare Kupiski
stanowi załącznik nr 11 do protokołu
Do punktu 8 c:
Projekt uchwały został omówiony na wspólnym posiedzeniu komisji Rady Gminy i uzyskał akceptację.
Przewodniczący odczytał uchwałę. W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA Nr XVI/87/08
w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Łomża w części dotyczącej terenu położonego na obszarze wsi Stare Modzele
stanowi załącznik nr 12 do protokołu
Do punktu 8 d:
Projekt uchwały został omówiony przez P. Skarbnik. Zgodnie z wnioskiem radnych zgłoszonym na obradach komisji przeniesiono zadania z roku 2007 do załącznika nr 4. Zmiana w budżecie dotyczy wprowadzenia dotacji Ministra Sportu na budowę szkoły w Wygodzie.
Wójt powiadomił o spotkaniu z Komitetem Monitorującym w Urzędzie Marszałkowskim, na którym ustalono, że dofinansowanie do dróg miało być w wysokości 90 %. Zarząd postanowił jednak, że będzie brany wskaźnik dochodu - biedniejsze gminy uzyskają dofinansowanie w 65 %, lepiej prosperujące w 50 %. Powoduje to konieczność zabezpieczenie większych sum. Występują ciągłe zmiany w przydzielaniu środków. Liczymy, że przejdzie projekt na Zosin, konkurencja jest bardzo duża, gminy przygotowują po kilka projektów. 40 % sumy przeznaczone zostanie na lata następne, a w tym roku rozdysponowane będzie 60 %. Środki będą dzielone inaczej niż przewidywano, będą konkursy, zatwierdzone kryteria są subiektywne w pewnych punktach, nie ma stuprocentowych zasad. Ma to wpłynąć na to, że będą realizowane potrzebne inwestycje. W marcu naniesiemy zmiany w budżecie.
Powiadomił, że w sprawie drogi przez Siemień nie jesteśmy w stanie przeskoczyć trudności formalnych.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2007 rok. W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA Nr XVI/88/08
w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2008 rok stanowi załącznik nr 13 do protokołu
Do punktu 8 e:
Projekt uchwały został omówiony na wspólnym posiedzeniu komisji Rady Gminy i uzyskał akceptację.
Przewodniczący odczytał uchwałę. W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.
UCHWAŁA Nr XVI/87/08
w sprawie zaliczenia drogi do kategorii drogi gminnej
stanowi załącznik nr 14 do protokołu


Do punktu 9 a
Dyrektor Zarządu Pan Tomasz Tyszka przedstawił sprawozdanie z działalności Zarządu Ekonomicznego Szkół Gminy Łomża w 2007 r. oraz gminnych szkół. Szczegółowo omówił zagadnienia merytoryczne i finansowe. Radna Dębowska zapytała, na jakim etapie znajduje się inwestycja w Wygodzie. Dyrektor poinformował, że odbiór budynku został dokonany, zakupiono wyposażenie.
Zarządzono glosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
/Sprawozdanie stanowi załącznik nr 15 do protokołu./

Do punktu 9 b
Sprawozdanie zostało wcześniej dostarczone radnych. Przewodniczący obrad, zapytał P. Krystynę Jastrzębską o problem bezrobocia w gminie. 114 osób figuruje w rejestrze. Zadał pytanie jak kierownik widzi możliwości uruchomienia tych ludzi i o podanie przeszkód przy ich motywacji. W odpowiedzi kierownik przekazała, że głównie jest to niedostateczna komunikacja na terenie naszej gminy. Uruchomienie osób długotrwale bezrobotnych zajmuje wiele czasu jednak, jeśli nie realizują kontraktu nie udziela się im pomocy. Radny Lipiński zapytał, co z samochodem, o który zabiega Ośrodek i ile kosztuje zakup biletów na dojazdy. Kierownik odpowiedziała, że należy liczyć czas pracy pracownika, i jego efektywność. Radni pytali czy nie można zatrudniać bezrobotnych przy pracach społecznie użytecznych i porządkować teren. W tek kwestii jesteśmy zależni od Urzędu Pracy. Radna Dębowska zapytała o bezrobotnych z wyższym wykształceniem w ramach ewentualnego zatrudnienia w Konarzycach w przedszkolu. Trzeba wystąpić do PUP, OPS jest w stanie pokrywać koszty wyżywienia dzieci. Radny Zacharczyk uznał, że przeszkodą nie jest dowożenie, wiele firm poszukuje ludzi i jest w stanie dowozić. Kierownik przekazała, że nie ma takich możliwości, Radni pytali o braki kadrowe oraz o możliwość używania samochodów własnych o otrzymywania ryczałtu.
Zarządzono glosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
/Sprawozdanie stanowi załącznik nr 16 do protokołu/.

Do punktu 9 c
Sprawozdanie radni otrzymali wcześniej, Dyrektor Jerzy Sęk odczytał je w całości.
/Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/
Nieciecki zapytał o otwarcie świetlicy w Kupiskach i Konarzycach. Sęk powiadomił, że będą zatrudnione dwie osoby dzięki współpracy z Urzędem Pracy i dwa razy w tygodniu będzie czynna świetlica, dla młodzieży i dzieci oraz dla osób starszych. Będzie to się odbywało w szkołach. Sołtys Pawelczyk prosił, aby w pozostałych wioskach też tworzyć świetlice. Radny Lipiński poparł działania Dyrektora. Mioduszewski wnioskował, aby wykorzystać budynki szkół. Dyrektor Sęk omówił planowane działania w roku bieżącym.
Zarządzono glosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
/Sprawozdanie stanowi załącznik nr 17 do protokołu/.

Do punktu 9 d
Sprawozdanie radni otrzymali wcześniej. Dyrektor omówiła je ogólnie i radni zgłaszali pytania. Dębowska zapytała o drobne niejasności w sprawozdaniu oraz o podróże służbowe Dyrektor wnioskowała, aby tam gdzie będą organizowane świetlic tworzyć punkty
Zarządzono glosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
/Sprawozdanie stanowi załącznik nr 18 do protokołu/.

Do punktu 9
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał informację o przeprowadzonej kontroli powiadamiania o skażeniu wody w ujęciu w Jarnutach. Rozpatrzono wyniki kontroli oraz Komisja nie stwierdziła nieprawidłowości. Rada Gminy przyjęła wnioski do aprobującej wiadomości w głosowaniu jawnym /13 głosów „Za”
/Informacja stanowi 19 załącznik do protokołu/

Do punktu 10
Wójt udzielał odpowiedzi na zgłoszone interpelacje.
Przegląd drogi na Baczach, został już zgłoszony i powiat ma sprawdzić stan nawierzchni.
W sprawie oświetlenia Wójt prosił o zgłaszanie na bieżąco usterek, które są szybko usuwane przez właściwą firmę. Zwrócił się o zachowanie zdrowych proporcji i cierpliwość. Cały projekt modernizacji jest w końcowych ustaleniach. Równolegle zrobimy oświetlenie na Zosin, gdzie nie ma światła. Musi być dobry projekt, żeby było sprawne wykonanie. Gałązka wnioskował, żeby w miarę szybko był wykonany i przyniósł oszczędności. Zgłoszone podczas sesji wnioski zostaną przekazane.
Modernizacji dotyczy istniejącej sieci, nad nowymi wnioskami pracować będzie Komisja Gospodarcza.
Płot na ul. Łąkowej był już wielokrotnie omawiany i sytuacja jest skomplikowana i nie można jest skutecznie i szybko rozwiązać.
W sprawie oznakowania dróg trzeba uporządkować prace ewentualnie stworzyć harmonogram, uporządkować projekty organizacji ruchu, ograniczenia ruchu, zmiana bezpieczeństwa. Wyjaśnień udzielał Pan Szepietowski. W sprawie wniosku Pana Zacharczyka podejmiemy kroki, ograniczenie na głównym wjeździe, skoro nie ma na drodze, to może na moście.

W sprawie podsypania drogi z Milewa do szosy, poinformowała że jest to duże zadanie, trzeba zrobić przetarg i sukcesywnie realizować, wykonać podniesienie i wyrównanie, wykopać rowy, zaplanować odcinkami i robić w ramach remontów, najlepiej całość.
Droga przez Wyrzyki i do Modzel Starych jest analizowana, planowana jest wspólna inwestycja.
W sprawie dróg na łąki wyjaśnień udzielał inspektor Szepietowski. Poinformował, że są środki z rekultywacji gruntów z wojewódzkiego funduszu, z których można skorzystać /20-50% dofinansowanie/. Jest uzasadnienie gospodarcze, dokumentacja to koszt ok. 1 tys.zł.

W sprawie budynku szkoły w Giełczynie Kierownik Rakowski poinformował, że umowa w sprawie użyczenia budynku z końcem marca wygasa bez wzajemnych odszkodowań. Co z tym obiektem postanowimy po tym czasie.

W sprawie drogi w Pucharach Pan Rakowski poinformował o podjętych krokach. Sprawa zależy od działań księdza, grunty zostaną przejęte na rzecz parafii.

Radny Nieciecki podziękował, za sfinansowanie remontu samochodu strażackiego.
Do punktu 11:
W związku z wyczerpaniem się porządku dziennego Przewodniczący Rady Gminy dziękując wszystkim za przybycie, zamknął obrady XVI Sesji Rady Gminy Łomża o godz. 1400.
Na tym protokół zakończono.

Przewodniczący Rady
Robert Łada
Protokolant
Dorota Pazik
Łomża, 28.02.2008 r.




Data powstania: piątek, 9 maj 2008 13:58
Data opublikowania: piątek, 9 maj 2008 13:59
Opublikował(a): Admin
Zaakceptował(a): Admin
Artykuł był czytany: 3189 razy