Protokół XIII/07
Protokół Nr XIII/07
Sesji Rady Gminy Łomża
odbytej w dniu 28 listopada 2007 roku
Posiedzenie odbywało się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Łomża przy ul. Marii Skłodowskiej Curie 1 a, pod przewodnictwem Pana Roberta Łada - Przewodniczącego Rady Gminy. Posiedzenie rozpoczęło się o godz. 1000.
W sesji udział wzięło 15 radnych, na ogólną liczbę 15 tj. 100 %.
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 1 do oryginału protokołu).
Ponadto w sesji udział wzięli:
1. Wójt Gminy - Jacek A. Nowakowski
2. Skarbnik Gminy – Zofia Brokowska
3. Sekretarz Gminy - Barbara Sobczyńska-Wanke,
4. Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej – Krystyna Jastrzębska,
5. p.o. Dyrektora Zarządu Ekonomicznego Szkół – Tomasz Tyszka,
6. Kierownik Referatu Rozwoju Gospodarczego i Ochrony Środowiska – Włodzimierz Rakowski,
7. inspektor Urzędu Gminy – Antoni Szepietowski,
8. Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Pniewie – Jerzy Sęk,
9. inspektor Urzędu Gminy - Helena Serwatko
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 2 do protokołu)
10. sołtysi – 22 osób
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 3 do protokołu)
Przebieg sesji:
Na początku Przewodniczący Rady Gminy Łomża dokonał otwarcia sesji XIII sesji i powitał radnych, Pana Wójta oraz zaproszonych gości. Następnie na podstawie listy obecności poinformował, że w obradach sesyjnych uczestniczy 15 radnych. Tym samym stwierdził, że jest to wystarczająca liczba do podejmowania prawomocnych uchwał. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu rady.
Przewodniczący poinformował, że porządek obrad XIII sesji Rady Gminy Łomża został radnym doręczony wraz z materiałami będącymi przedmiotem obrad w terminie ustawowym. Następnie zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy mają uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad. Radna Jałowiecka złożyła wniosek, aby zmienić porządek obrad poprzez dodanie punktu dotyczącego ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy. W głosowaniu jawnym 12 radnych głosowało za proponowaną zmianą porządku obrad, 1 przeciw, 2 głosy wstrzymujące. Przewodniczący przedstawił wszystkim porządek XIII sesji Rady Gminy wraz ze zmianą i zarządził głosowanie nad jego przyjęciem. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych, 1 przeciw, głosów wstrzymujących się nie było. W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad XIII sesji Rady Gminy Łomża został przyjęty w głosowaniu jawnym i przedstawia się następująco:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy pomiędzy Sesjami.
6. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy podjętych na XII Sesji Rady Gminy.
7. Rozpatrzenie informacji z realizacji Strategii Zrównoważonego Rozwoju Gminy Łomża oraz Planu Rozwoju Lokalnego Gminy za rok 2006-2007.
8. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
1) Podatków i opłat lokalnych to jest:
a) obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2008 rok
b) określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2008 rok,
c) opłaty od posiadania psów na 2008 rok,
d) określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2008 rok,
e)trybu i szczegółowych warunków zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych na których zaprzestano produkcji rolnej,
f) wprowadzenia opłaty prolongacyjnej
2) Określenia liczby przeznaczonych do wydania w 2008 r. nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką przez przedsiębiorców,
3) Uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2008,
4) Uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Łomża na lata 2008-2012
9. Informacja Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o przeprowadzonych kontrolach
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Łomża
11. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
12. Wolne wnioski.
13. Zamknięcie obrad.
Do punktu 3:
Do przedstawionego protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy Łomża odbytej dnia 29 listopada 2007 roku nie wniesiono uwag. W głosowaniu jawnym nad przyjęciem protokołu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Protokół przyjęto jednogłośnie.
Do punktu 4:
Pierwszą zapytanie złożyła radna Wanda Ostrowska. Dotyczyła ono wyznaczenia drogi łączącej drogę powiatową Nr 503 z drogą gminną nr 465. Kolejne zapytanie dotyczyło wykonania remontu remizy w miejscowości Milewo-Puchały, który ma polegać na wymianie dachu, okien, drzwi.
Interpelację złożył radny Mariana Nieciecki. Zwrócił się o wykonanie ścieżki rowerowej łączącej miejscowości Janowo i Kupiski Stare. Wnioskował, aby przekazać interpelacje Prezydentowi Miasta Łomży /interpelacja stanowi załącznik Nr 4 do protokołu/
Pani Jolanta Jałowiecka złożyła zapytanie o wykonanie projektu dotyczącego oświetlenia na ul. Konarskiej w Zawadach w przyszłym roku.
Radny Mirosław Lipiński przypomniał, że projekt budowy świetlicy w Jednaczewie wygasa w roku 2008 i zwrócił się z wnioskiem o podjęcie decyzji w tej sprawie oraz o podsypanie piaskiem drogi w Kupiskach w miejscu gdzie droga biegnie pod górę, w związku z opadami śniegu. Pan Przewodniczący dodał, że również w Wygodzie, na trasie gimbusa potrzebna jest taka interwencja.
Marian Nieciecki złożył zapytanie, aby została sprecyzowana sprawa modernizacji oświetlenia planowana na przyszły rok.
Następnie złożył wniosek Sławomir Zacharczyk o dokonanie interwencji w sprawie wycięcia drzew, które stwarzają zagrożenie na drodze Czaplice-Andrzejki.
Radny Leszek Krzyżkowiak wnioskował o dokonanie remontu ul. Szkolnej w Podgórzu i ul. Krzywej w Starej Łomży przy szosie.
Ponownie zabrała głos radna Ostrowska wnioskując o zamontowanie oświetlenia na kolonii w Milewie oraz o postawienie znaków drogowych z Milewa do Gaci i do Wygody.
W tym punkcie radna Jałowiecka wnioskowała, żeby przenieść jeśli jest to możliwe przystanek w Giełczynie na druga stronę ulicy w związku z problemami z montażem.
Do punktu 5:
Wójt Gminy Gminy przedstawił sprawozdanie ze swej działalności w okresie międzysesyjnym. Poinformował o podjętych zarządzeniach, uczestnictwie w szkoleniach oraz bieżącej pracy urzędu. /Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu nr 5/. W tym punkcie Wójt poprosił o krótkie przedstawienie się powołanego dyrektora Gminnego Ośrodka kultury w Pniewie Pana Jerzego Sęka.
Sprawozdanie radni przyjęli bez zastrzeżeń.
Do punktu 6:
Wójt Gminy przedstawił informację o realizacji uchwał. Podczas obrad XII Sesji Rady Gminy Łomża odbytej dnia 29 października 2007 r roku Rada Gminy podjęła 3 uchwał, które zostały przekazane na merytoryczne stanowiska pracy w celu ich realizacji. Podjęte zostało zarządzenie w sprawie wykonania uchwał.
Uchwały te zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zostały w ramach nadzoru przekazane Wojewodzie Podlaskiemu, a uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na 2007 rok do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łomży. Ponadto 1 uchwała przekazano do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego. Podjęte uchwały zostały załączone do zbioru uchwał i przekazane do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Do powyższego sprawozdania nie wniesiono uwag.
Do punktu 7:
W tym punkcie obrad Pan Rakowski przedstawił informacji z realizacji Strategii Zrównoważonego Rozwoju Gminy Łomża oraz Planu Rozwoju Lokalnego Gminy za rok 2006-2007. Omówione zostały zrealizowane zadania oraz inne podjęte działania.
Do powyższego sprawozdania nie wniesiono uwag.
Przewodniczący obrad ogłosił 10 minutową przerwę.
Do punktu 8. 1a:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Zdania poszczególnych komisji były podzielone. Radni podjęli dyskusję nad dwiema propozycjami obniżenia ceny skupu żyta do wymiaru podatku rolnego do kwoty 46,90 zł lub 53,70 zł. Wójt optował za wyższą stawką, w związku z dopłatami do wody. Kwestie finansowanego wpływu na budżet gminy omawiała P. Skarbnik. W związku z przyjęciem niższej stawki wpływy będą mniejsze o ok. 100 tys. zł, ponadto w roku przyszłym zmniejszą się wpływy z podatku od osób prawnych o ok. 300 tys. zł w związku z definicją budowli. Radny Zacharczyk niższą kwotę podatku uzasadniał trudną sytuacją rolników. Radny Nieciecki przedstawił kila argumentów za niższą i za wyższą stawką podatku. W Gminie Łomża nigdy cena żyta nie była obniżana z racji korzystania przez rolników ze zwolnienia z podatku od nieruchomości. Gmina powinna być jednak solidarna z rolnikami w związku z biedą na wsi, niskimi zbiorami. Przewodniczący zaproponował, aby przegłosować stawkę ceny żyta ustalona na poziomie 46,90zł oraz 53,70 zł. W głosowaniu jawnym za pierwszą stawką głosowało 15 radnych.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2008 r. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA Nr XIII/64/07
w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2008 r.
stanowi załącznik nr 6 do protokołu
Do punktu 8. 1b:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Proponowane stawki podatku zostały zaakceptowane przez wszystkie komisje. Radny Niciecki przedstawił zestawienie porównawcze stawek podatku od nieruchomości w gminach Łomża, Piątnica, Miastkowo, w mieście Łomża uznając jednocześnie, że Gmina Łomża ma stawki najwyższe. Pani Skarbnik podkreśliła, że każda gmina ma odrębne uwarunkowania.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2008 rok. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwała została podjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.
UCHWAŁA NR XIII/65/07
w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2008 rok.
stanowi załącznik nr 7 do protokołu
Do punktu 8.1c:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Proponowane stawki opłaty zostały zaakceptowane przez wszystkie komisje. Pani Skarbnik poinformowała, że maksymalna stawka opłaty to 100 zł, 2 psy rolników są zwolnione z mocy ustawy. Poruszony został problem egzekucji opłaty i psów bezpańskich. Radni podjęli dyskusje nad powołaniem staży gminnej. Problem pozostaje otwarty. W styczniu sołtysi dostaną obwieszczenia o planowanych kontrolach psów. Radny Nieciecki zaproponował, aby w ogóle nie przyjmować uchwały albo przyjąć stawkę 0 zł. Ponadto poruszono kwestię opłat za psy hodowlane.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie opłaty od posiadania psów na 2008 rok. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 1 przeciw, głosów wstrzymujących się nie było.
UCHWAŁA NR XIII/66/07
w sprawie w sprawie opłaty od posiadania psów na 2008 rok.
stanowi załącznik nr 8 do protokołu
salę obrad opuścił radny Zacharczyk
Do punktu 8. 1d:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Proponowane stawki podatku od środków transportowych zostały zaakceptowane przez wszystkie komisje. Radny Nieciecki zgłosił akceptację stawek, ponieważ są one niższe niż w innych gminach.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2008 rok. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwała została podjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.
Uchwała Nr XIII/67/07
w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2008 rok.
stanowi załącznik nr 9 do protokołu
Do punktu 8.1e;
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Proponowany projekt został zaakceptowany przez wszystkie komisje.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie opłaty od posiadania psów na 2008 rok. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XIII/68/07
w sprawie trybu i szczegółowych warunków zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych na których zaprzestano produkcji rolnej.
stanowi załącznik nr 10 do protokołu
Do punktu 8.1f:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Proponowane wprowadzenie opłaty prolongacyjnej nie zostało zaakceptowane przez poszczególne komisje. Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie opłaty prolongacyjnej. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 2 radnych, 10 przeciw i 2 się wstrzymało się. Uchwała została odrzucona w głosowaniu jawnym.
Do punktu 8. 2:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Proponowany projekt został zaakceptowany przez poszczególne komisje.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie określenia liczby przeznaczonych do wydania w 2008 r. nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką przez przedsiębiorców. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Uchwała została podjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.
Uchwała Nr XIII/69/07
określenia liczby przeznaczonych do wydania w 2008 r. nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką przez przedsiębiorców.
stanowi załącznik nr 11 do protokołu
Przewodniczący obrad ogłosił 15 minutową przerwę, po przerwie na salę obrad powrócił radny Zacharczyk.
Do punktu 8. 3:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Został zaakceptowany przez poszczególne komisje.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie uchwalenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Łomża na 2008 rok. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwała została podjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.
Uchwała Nr XIII/70/07
w sprawie uchwalenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Łomża na 2008 rok.
stanowi załącznik nr 12 do protokołu
Do punktu 8. 4:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Został zaakceptowany przez poszczególne komisje.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie na lata 2008-2012. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwała została podjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.
Uchwała Nr XIII/70/07
uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie
na lata 2008-2012
stanowi załącznik Nr 13 do protokołu
Do punktu 9:
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił informacje o dokonanych kontrolach. Komisja przeprowadziła dwie kontrole: żwirowni gminnej oraz dzierżawionych lasów gminnych. Po uzyskaniu informacji radni podjęli dyskusje nad działania w celu poprawy istniejącego stanu rzeczy. Radni proponowali sprzedaż lasu albo istniejącego drzewostanu. Wyjaśnień udzielał pan Rakowski, powiadomił, że na wycinkę całego lasu nie pozwalają przepisy, a działania należy podjąć pod nadzorem leśniczego. W stosunku do żwirowni radni wnioskowali za dokonaniem pomiarów górniczych i geodezyjnych, zbadanie ilości i jakości materiału. Należy pamiętać o rekultywacji terenu i zachowaniu norm bezpieczeństwa. Wyjaśnień udzielał Pan Szepietowski.
Sprawozdanie zostało przyjęte przez radę do wiadomości.
Salę obrad opuścił radny Krzyżkowiak.
Do punktu 8:
W tym punkcie radni analizowali właściwe przepisy i projekt uchwały. Podjęto dyskusję. Radny Nieciecki wyraził sprzeciw przeciwko podejmowaniu tej uchwały na tej sesji, po zmianie porządku obrad. Wnioskował o przesuniecie głosowania na następną sesję. Wniosek został odrzucony. Przewodniczący zaproponował następujące stawki, 4600 zł wynagrodzenie zasadniczego, dodatek funkcyjny 1500 zł, 20 % dodatku specjalnego i 20 % dodatku stażowego.
Po wyjaśnieniach Pani Skarbnik Przewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie wprowadzenia ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Łomża. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, przeciw 1, 3 wstrzymało się.
Uchwała Nr XIII/72/07
w sprawie wprowadzenia ustalenia wynagrodzenia wójta gminy Łomża
stanowi załącznik nr 14 do protokołu
Do punktu 11
Wójt udzielał odpowiedzi na zgłoszone interpelacje. Sprawa przedstawiono przez radną Ostrowska wymaga szczegółowej analizy. Stan prawny działek nie jest uregulowany. Wyjaśnień udzielał Pan Rakowski. Natomiast oświetlenie w Milewie wymaga dużego projektu. Duże ilości znaków zostały zamówione. Jesteśmy w trakcie realizacji pierwszej części zamówienia, do wiosny dokonamy przeglądu dróg z przedstawicielem policji i zostanie wykona dalsza część znaków. Na przyszły rok zaplanowano remont remizy w Milewie-Puchałach – wymianę okien i dachu, zabezpieczenie kalenicy
Interpelacje w sprawie ścieżki rowerowej prześlemy Prezydentowi Miasta.
Lampy na ul. Konarskiej zamontowano dwie, pozostała część wymaga projektu.
Problem wycięcia drzew zostanie zbadany, jeśli będzie taka możliwość strażacy dostaną zlecenie.
Sprawa remontu dróg będzie przedmiotem szczegółowej analizy przy omawianiu inwestycji na przyszły rok.
W sprawie remizy w Jednaczewie trzeba się zastanowić i przeanalizować na komisjach. Wnioski w sprawie odśnieżania będą kierowane na bieżąco.
Przystanek w Giełczynie po drugiej stronie nie rozwiąże problemu. Wystąpimy zwyczajną procedurą i zgłosimy budowę przystanku w starostwie.
Do punktu 12:
W sprawie Pana Kazimierza Konerta omawianej na poszczególnych komisjach radni uznali wniosek za całkowicie bezzasadny. Przewodniczący odczytał orzeczenie sądu, które opisuje stan prawny w sprawie wyborów ławników.
Przewodniczący odczytał pismo rektora uczelni – Wyższej Szkoły Agrobiznesu o poszukiwaniu gruntów pod uprawy wieloletnie, w grę wchodzi kupno lub dzierżawa gruntów do 10 km od Łomży.
Radny Nieciecki podziękował za przystanek i wycięcie krzaków w Kupiskach Starych, prosił o spowodowanie takich działań ze strony ogródków działkowych. Radny zażądał również na piśmie odpowiedzi na swoje interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach dotyczące wozu strażackiego i boiska w Kupiskach.
Radny Zacharczyk zapytał Panią kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej o schroniska dla nietrzeźwych bezdomnych. W odpowiedzi uzyskał, że dane zostały przesłane policji.
Do punktu 13:
W związku z wyczerpaniem się porządku dziennego Przewodniczący Rady Gminy dziękując wszystkim za przybycie, zamknął obrady XIII Sesji Rady Gminy Łomża o godz. 1530.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Robert Łada
Protokolant
Dorota Pazik
Łomża, 28.11.2007 r.
W sesji udział wzięło 15 radnych, na ogólną liczbę 15 tj. 100 %.
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 1 do oryginału protokołu).
Ponadto w sesji udział wzięli:
1. Wójt Gminy - Jacek A. Nowakowski
2. Skarbnik Gminy – Zofia Brokowska
3. Sekretarz Gminy - Barbara Sobczyńska-Wanke,
4. Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej – Krystyna Jastrzębska,
5. p.o. Dyrektora Zarządu Ekonomicznego Szkół – Tomasz Tyszka,
6. Kierownik Referatu Rozwoju Gospodarczego i Ochrony Środowiska – Włodzimierz Rakowski,
7. inspektor Urzędu Gminy – Antoni Szepietowski,
8. Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Pniewie – Jerzy Sęk,
9. inspektor Urzędu Gminy - Helena Serwatko
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 2 do protokołu)
10. sołtysi – 22 osób
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 3 do protokołu)
Przebieg sesji:
Na początku Przewodniczący Rady Gminy Łomża dokonał otwarcia sesji XIII sesji i powitał radnych, Pana Wójta oraz zaproszonych gości. Następnie na podstawie listy obecności poinformował, że w obradach sesyjnych uczestniczy 15 radnych. Tym samym stwierdził, że jest to wystarczająca liczba do podejmowania prawomocnych uchwał. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu rady.
Przewodniczący poinformował, że porządek obrad XIII sesji Rady Gminy Łomża został radnym doręczony wraz z materiałami będącymi przedmiotem obrad w terminie ustawowym. Następnie zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy mają uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad. Radna Jałowiecka złożyła wniosek, aby zmienić porządek obrad poprzez dodanie punktu dotyczącego ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy. W głosowaniu jawnym 12 radnych głosowało za proponowaną zmianą porządku obrad, 1 przeciw, 2 głosy wstrzymujące. Przewodniczący przedstawił wszystkim porządek XIII sesji Rady Gminy wraz ze zmianą i zarządził głosowanie nad jego przyjęciem. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych, 1 przeciw, głosów wstrzymujących się nie było. W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad XIII sesji Rady Gminy Łomża został przyjęty w głosowaniu jawnym i przedstawia się następująco:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy pomiędzy Sesjami.
6. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy podjętych na XII Sesji Rady Gminy.
7. Rozpatrzenie informacji z realizacji Strategii Zrównoważonego Rozwoju Gminy Łomża oraz Planu Rozwoju Lokalnego Gminy za rok 2006-2007.
8. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
1) Podatków i opłat lokalnych to jest:
a) obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2008 rok
b) określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2008 rok,
c) opłaty od posiadania psów na 2008 rok,
d) określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2008 rok,
e)trybu i szczegółowych warunków zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych na których zaprzestano produkcji rolnej,
f) wprowadzenia opłaty prolongacyjnej
2) Określenia liczby przeznaczonych do wydania w 2008 r. nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką przez przedsiębiorców,
3) Uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2008,
4) Uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Łomża na lata 2008-2012
9. Informacja Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o przeprowadzonych kontrolach
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Łomża
11. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
12. Wolne wnioski.
13. Zamknięcie obrad.
Do punktu 3:
Do przedstawionego protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy Łomża odbytej dnia 29 listopada 2007 roku nie wniesiono uwag. W głosowaniu jawnym nad przyjęciem protokołu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Protokół przyjęto jednogłośnie.
Do punktu 4:
Pierwszą zapytanie złożyła radna Wanda Ostrowska. Dotyczyła ono wyznaczenia drogi łączącej drogę powiatową Nr 503 z drogą gminną nr 465. Kolejne zapytanie dotyczyło wykonania remontu remizy w miejscowości Milewo-Puchały, który ma polegać na wymianie dachu, okien, drzwi.
Interpelację złożył radny Mariana Nieciecki. Zwrócił się o wykonanie ścieżki rowerowej łączącej miejscowości Janowo i Kupiski Stare. Wnioskował, aby przekazać interpelacje Prezydentowi Miasta Łomży /interpelacja stanowi załącznik Nr 4 do protokołu/
Pani Jolanta Jałowiecka złożyła zapytanie o wykonanie projektu dotyczącego oświetlenia na ul. Konarskiej w Zawadach w przyszłym roku.
Radny Mirosław Lipiński przypomniał, że projekt budowy świetlicy w Jednaczewie wygasa w roku 2008 i zwrócił się z wnioskiem o podjęcie decyzji w tej sprawie oraz o podsypanie piaskiem drogi w Kupiskach w miejscu gdzie droga biegnie pod górę, w związku z opadami śniegu. Pan Przewodniczący dodał, że również w Wygodzie, na trasie gimbusa potrzebna jest taka interwencja.
Marian Nieciecki złożył zapytanie, aby została sprecyzowana sprawa modernizacji oświetlenia planowana na przyszły rok.
Następnie złożył wniosek Sławomir Zacharczyk o dokonanie interwencji w sprawie wycięcia drzew, które stwarzają zagrożenie na drodze Czaplice-Andrzejki.
Radny Leszek Krzyżkowiak wnioskował o dokonanie remontu ul. Szkolnej w Podgórzu i ul. Krzywej w Starej Łomży przy szosie.
Ponownie zabrała głos radna Ostrowska wnioskując o zamontowanie oświetlenia na kolonii w Milewie oraz o postawienie znaków drogowych z Milewa do Gaci i do Wygody.
W tym punkcie radna Jałowiecka wnioskowała, żeby przenieść jeśli jest to możliwe przystanek w Giełczynie na druga stronę ulicy w związku z problemami z montażem.
Do punktu 5:
Wójt Gminy Gminy przedstawił sprawozdanie ze swej działalności w okresie międzysesyjnym. Poinformował o podjętych zarządzeniach, uczestnictwie w szkoleniach oraz bieżącej pracy urzędu. /Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu nr 5/. W tym punkcie Wójt poprosił o krótkie przedstawienie się powołanego dyrektora Gminnego Ośrodka kultury w Pniewie Pana Jerzego Sęka.
Sprawozdanie radni przyjęli bez zastrzeżeń.
Do punktu 6:
Wójt Gminy przedstawił informację o realizacji uchwał. Podczas obrad XII Sesji Rady Gminy Łomża odbytej dnia 29 października 2007 r roku Rada Gminy podjęła 3 uchwał, które zostały przekazane na merytoryczne stanowiska pracy w celu ich realizacji. Podjęte zostało zarządzenie w sprawie wykonania uchwał.
Uchwały te zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zostały w ramach nadzoru przekazane Wojewodzie Podlaskiemu, a uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na 2007 rok do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łomży. Ponadto 1 uchwała przekazano do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego. Podjęte uchwały zostały załączone do zbioru uchwał i przekazane do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Do powyższego sprawozdania nie wniesiono uwag.
Do punktu 7:
W tym punkcie obrad Pan Rakowski przedstawił informacji z realizacji Strategii Zrównoważonego Rozwoju Gminy Łomża oraz Planu Rozwoju Lokalnego Gminy za rok 2006-2007. Omówione zostały zrealizowane zadania oraz inne podjęte działania.
Do powyższego sprawozdania nie wniesiono uwag.
Przewodniczący obrad ogłosił 10 minutową przerwę.
Do punktu 8. 1a:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Zdania poszczególnych komisji były podzielone. Radni podjęli dyskusję nad dwiema propozycjami obniżenia ceny skupu żyta do wymiaru podatku rolnego do kwoty 46,90 zł lub 53,70 zł. Wójt optował za wyższą stawką, w związku z dopłatami do wody. Kwestie finansowanego wpływu na budżet gminy omawiała P. Skarbnik. W związku z przyjęciem niższej stawki wpływy będą mniejsze o ok. 100 tys. zł, ponadto w roku przyszłym zmniejszą się wpływy z podatku od osób prawnych o ok. 300 tys. zł w związku z definicją budowli. Radny Zacharczyk niższą kwotę podatku uzasadniał trudną sytuacją rolników. Radny Nieciecki przedstawił kila argumentów za niższą i za wyższą stawką podatku. W Gminie Łomża nigdy cena żyta nie była obniżana z racji korzystania przez rolników ze zwolnienia z podatku od nieruchomości. Gmina powinna być jednak solidarna z rolnikami w związku z biedą na wsi, niskimi zbiorami. Przewodniczący zaproponował, aby przegłosować stawkę ceny żyta ustalona na poziomie 46,90zł oraz 53,70 zł. W głosowaniu jawnym za pierwszą stawką głosowało 15 radnych.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2008 r. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA Nr XIII/64/07
w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2008 r.
stanowi załącznik nr 6 do protokołu
Do punktu 8. 1b:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Proponowane stawki podatku zostały zaakceptowane przez wszystkie komisje. Radny Niciecki przedstawił zestawienie porównawcze stawek podatku od nieruchomości w gminach Łomża, Piątnica, Miastkowo, w mieście Łomża uznając jednocześnie, że Gmina Łomża ma stawki najwyższe. Pani Skarbnik podkreśliła, że każda gmina ma odrębne uwarunkowania.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2008 rok. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwała została podjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.
UCHWAŁA NR XIII/65/07
w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2008 rok.
stanowi załącznik nr 7 do protokołu
Do punktu 8.1c:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Proponowane stawki opłaty zostały zaakceptowane przez wszystkie komisje. Pani Skarbnik poinformowała, że maksymalna stawka opłaty to 100 zł, 2 psy rolników są zwolnione z mocy ustawy. Poruszony został problem egzekucji opłaty i psów bezpańskich. Radni podjęli dyskusje nad powołaniem staży gminnej. Problem pozostaje otwarty. W styczniu sołtysi dostaną obwieszczenia o planowanych kontrolach psów. Radny Nieciecki zaproponował, aby w ogóle nie przyjmować uchwały albo przyjąć stawkę 0 zł. Ponadto poruszono kwestię opłat za psy hodowlane.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie opłaty od posiadania psów na 2008 rok. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 1 przeciw, głosów wstrzymujących się nie było.
UCHWAŁA NR XIII/66/07
w sprawie w sprawie opłaty od posiadania psów na 2008 rok.
stanowi załącznik nr 8 do protokołu
salę obrad opuścił radny Zacharczyk
Do punktu 8. 1d:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Proponowane stawki podatku od środków transportowych zostały zaakceptowane przez wszystkie komisje. Radny Nieciecki zgłosił akceptację stawek, ponieważ są one niższe niż w innych gminach.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2008 rok. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwała została podjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.
Uchwała Nr XIII/67/07
w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2008 rok.
stanowi załącznik nr 9 do protokołu
Do punktu 8.1e;
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Proponowany projekt został zaakceptowany przez wszystkie komisje.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie opłaty od posiadania psów na 2008 rok. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XIII/68/07
w sprawie trybu i szczegółowych warunków zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych na których zaprzestano produkcji rolnej.
stanowi załącznik nr 10 do protokołu
Do punktu 8.1f:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Proponowane wprowadzenie opłaty prolongacyjnej nie zostało zaakceptowane przez poszczególne komisje. Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie opłaty prolongacyjnej. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 2 radnych, 10 przeciw i 2 się wstrzymało się. Uchwała została odrzucona w głosowaniu jawnym.
Do punktu 8. 2:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Proponowany projekt został zaakceptowany przez poszczególne komisje.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie określenia liczby przeznaczonych do wydania w 2008 r. nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką przez przedsiębiorców. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Uchwała została podjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.
Uchwała Nr XIII/69/07
określenia liczby przeznaczonych do wydania w 2008 r. nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką przez przedsiębiorców.
stanowi załącznik nr 11 do protokołu
Przewodniczący obrad ogłosił 15 minutową przerwę, po przerwie na salę obrad powrócił radny Zacharczyk.
Do punktu 8. 3:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Został zaakceptowany przez poszczególne komisje.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie uchwalenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Łomża na 2008 rok. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwała została podjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.
Uchwała Nr XIII/70/07
w sprawie uchwalenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Łomża na 2008 rok.
stanowi załącznik nr 12 do protokołu
Do punktu 8. 4:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Został zaakceptowany przez poszczególne komisje.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie na lata 2008-2012. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwała została podjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.
Uchwała Nr XIII/70/07
uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie
na lata 2008-2012
stanowi załącznik Nr 13 do protokołu
Do punktu 9:
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił informacje o dokonanych kontrolach. Komisja przeprowadziła dwie kontrole: żwirowni gminnej oraz dzierżawionych lasów gminnych. Po uzyskaniu informacji radni podjęli dyskusje nad działania w celu poprawy istniejącego stanu rzeczy. Radni proponowali sprzedaż lasu albo istniejącego drzewostanu. Wyjaśnień udzielał pan Rakowski, powiadomił, że na wycinkę całego lasu nie pozwalają przepisy, a działania należy podjąć pod nadzorem leśniczego. W stosunku do żwirowni radni wnioskowali za dokonaniem pomiarów górniczych i geodezyjnych, zbadanie ilości i jakości materiału. Należy pamiętać o rekultywacji terenu i zachowaniu norm bezpieczeństwa. Wyjaśnień udzielał Pan Szepietowski.
Sprawozdanie zostało przyjęte przez radę do wiadomości.
Salę obrad opuścił radny Krzyżkowiak.
Do punktu 8:
W tym punkcie radni analizowali właściwe przepisy i projekt uchwały. Podjęto dyskusję. Radny Nieciecki wyraził sprzeciw przeciwko podejmowaniu tej uchwały na tej sesji, po zmianie porządku obrad. Wnioskował o przesuniecie głosowania na następną sesję. Wniosek został odrzucony. Przewodniczący zaproponował następujące stawki, 4600 zł wynagrodzenie zasadniczego, dodatek funkcyjny 1500 zł, 20 % dodatku specjalnego i 20 % dodatku stażowego.
Po wyjaśnieniach Pani Skarbnik Przewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie wprowadzenia ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Łomża. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, przeciw 1, 3 wstrzymało się.
Uchwała Nr XIII/72/07
w sprawie wprowadzenia ustalenia wynagrodzenia wójta gminy Łomża
stanowi załącznik nr 14 do protokołu
Do punktu 11
Wójt udzielał odpowiedzi na zgłoszone interpelacje. Sprawa przedstawiono przez radną Ostrowska wymaga szczegółowej analizy. Stan prawny działek nie jest uregulowany. Wyjaśnień udzielał Pan Rakowski. Natomiast oświetlenie w Milewie wymaga dużego projektu. Duże ilości znaków zostały zamówione. Jesteśmy w trakcie realizacji pierwszej części zamówienia, do wiosny dokonamy przeglądu dróg z przedstawicielem policji i zostanie wykona dalsza część znaków. Na przyszły rok zaplanowano remont remizy w Milewie-Puchałach – wymianę okien i dachu, zabezpieczenie kalenicy
Interpelacje w sprawie ścieżki rowerowej prześlemy Prezydentowi Miasta.
Lampy na ul. Konarskiej zamontowano dwie, pozostała część wymaga projektu.
Problem wycięcia drzew zostanie zbadany, jeśli będzie taka możliwość strażacy dostaną zlecenie.
Sprawa remontu dróg będzie przedmiotem szczegółowej analizy przy omawianiu inwestycji na przyszły rok.
W sprawie remizy w Jednaczewie trzeba się zastanowić i przeanalizować na komisjach. Wnioski w sprawie odśnieżania będą kierowane na bieżąco.
Przystanek w Giełczynie po drugiej stronie nie rozwiąże problemu. Wystąpimy zwyczajną procedurą i zgłosimy budowę przystanku w starostwie.
Do punktu 12:
W sprawie Pana Kazimierza Konerta omawianej na poszczególnych komisjach radni uznali wniosek za całkowicie bezzasadny. Przewodniczący odczytał orzeczenie sądu, które opisuje stan prawny w sprawie wyborów ławników.
Przewodniczący odczytał pismo rektora uczelni – Wyższej Szkoły Agrobiznesu o poszukiwaniu gruntów pod uprawy wieloletnie, w grę wchodzi kupno lub dzierżawa gruntów do 10 km od Łomży.
Radny Nieciecki podziękował za przystanek i wycięcie krzaków w Kupiskach Starych, prosił o spowodowanie takich działań ze strony ogródków działkowych. Radny zażądał również na piśmie odpowiedzi na swoje interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach dotyczące wozu strażackiego i boiska w Kupiskach.
Radny Zacharczyk zapytał Panią kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej o schroniska dla nietrzeźwych bezdomnych. W odpowiedzi uzyskał, że dane zostały przesłane policji.
Do punktu 13:
W związku z wyczerpaniem się porządku dziennego Przewodniczący Rady Gminy dziękując wszystkim za przybycie, zamknął obrady XIII Sesji Rady Gminy Łomża o godz. 1530.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Robert Łada
Protokolant
Dorota Pazik
Łomża, 28.11.2007 r.