Protokół nr XII/07
Protokół Nr XII/07
Sesji Rady Gminy Łomża
odbytej w dniu 29 października 2007 roku
Posiedzenie odbywało się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Łomża przy ul. Marii Skłodowskiej Curie 1 a, pod przewodnictwem Pana Roberta Łada - Przewodniczącego Rady Gminy. Posiedzenie rozpoczęło się o godz. 1000.
W sesji udział wzięło 15 radnych, na ogólną liczbę 15 tj. 100 %.
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 1 do oryginału protokołu).
Ponadto w sesji udział wzięli:
1. Wójt Gminy - Jacek A. Nowakowski
2. Skarbnik Gminy – Zofia Brokowska
3. Sekretarz Gminy - Barbara Sobczyńska-Wanke,
4. Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej – Krystyna Jastrzębska,
5. p.o. Dyrektora Zarządu Ekonomicznego Szkół – Tomasz Tyszka,
6. Kierownik Referatu Rozwoju Gospodarczego i Ochrony Środowiska – Włodzimierz Rakowski,
7. nauczyciel – Krystyna Bagińska
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 2 do protokołu)
8. sołtysi – 18 osób
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 3 do protokołu)
Przebieg sesji:
Na początku Przewodniczący Rady Gminy Łomża dokonał otwarcia sesji XII sesji i powitał radnych, Pana Wójta oraz zaproszonych gości. Następnie na podstawie listy obecności poinformował, że w obradach sesyjnych uczestniczy 15 radnych. Tym samym stwierdził, że jest to wystarczająca liczba do podejmowania prawomocnych uchwał. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu rady.
Przewodniczący poinformował, że porządek obrad XII sesji Rady Gminy Łomża został radnym doręczony wraz z materiałami będącymi przedmiotem obrad w terminie ustawowym. Następnie zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy mają uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad. Przewodniczący zaproponował, aby zmienić porządek obrad poprzez przesunięcie pkt 3 - przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji na koniec posiedzenia, ponieważ jeszcze nie wszyscy radni zapoznali się z protokołem. Radni poparli zmianę. Przewodniczący przedstawił wszystkim porządek XII sesji Rady Gminy wraz z e zmianą i zarządził głosowanie nad jego przyjęciem. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem zmiany w porządku obrad głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad XII sesji Rady Gminy Łomża został przyjęty jednogłośnie w głosowaniu jawnym i przedstawia się
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad..
3. Interpelacje i zapytania radnych.
4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy pomiędzy Sesjami.
5. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy podjętych na XI Sesji Rady Gminy.
6. Analiza złożonych oświadczeń majątkowych dokonana przez:
a. Wójta Gminy
b. Przewodniczącego Rady Gminy,
c. Urząd Skarbowy
7. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a. powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego przez Skarbnika i Sekretarza Gminy,
b. zmiany w budżecie gminy na 2007 rok,
c. odwołanie Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego
8. Wolne wnioski.
9. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
10. Zamknięcie obrad.
Na początku obrad Pani Sekretarz przedstawiła osobę zatrudnioną na stanowisku inspektora d.s obsługi rady Gminy, kadr, spraw organizacyjnych w drodze postępowania konkursowego zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych - Dorotę Pazik.
Do punktu 3:
Pierwszą interpelację złożył radny Sławomir Łomotowski. Dotyczyła ono przygotowania projektu budowy drogi łączącej wsie Stara Łomża przy szosie i nad rzeką – przedłużenie ul. Parkowej /interpelacja stanowi załącznik nr 4 do protokołu/.
Następna interpelacja wniesiona przez Panią Beatę Dębowską dotyczyła zakupu pługu do miejscowości Stare Modzele.
Radny Sławomir Zacharczyk postulował o postawienie zakazu wjazdu na drogę Boguszyce- Czaplice dla pojazdów powyżej 10 ton, w związku z ograniczeniem tonażu mostu do 8 ton. Uzasadnił wniosek nasileniem ruchu w związku z ograniczeniami na drodze do Śniadowo-Chojny. Ruch pojazdów ciężkich głównie transportu drewna z Czerwonego Boru kierowany jest na drogi na naszym terenie.
Pani Jolanta Jałowiecka złożyła wniosek o ograniczenie prędkości do 30 km w Giełczynie przy dawnej remizie oraz postawienie barierki zabezpieczającej na ul. Spokojnej.
Kolejne zapytanie zostało zgłoszone przez radnego Mariana Niecieckiego. Zwrócił się: o wydanie wyrysów sołectw, wykazu nieruchomości dla sołtysów, postawienie lampy na ul. Wiśniowej w Kupiskach Starych, skierowanie pisma do zarządcy ogródków działkowych przy ul. Ostrołęckiej o usunięcie zakrzaczenia, które utrudnia widoczność na drodze. Ponadto zwrócił uwagę na wypłukane pobocza przy ul. Ostrołęckiej, należy skierować pismo do Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad. Ponowił wniosek o wykonanie nawierzchnią bitumiczną ul. Działkowej. Kolejny wniosek dotyczył usunięcia zalegającego piachu na ul. Armii Krajowej, który wpływa na ograniczenie bezpieczeństwa na drodze oraz o dokonanie zakończenia remontu ul. Łąkowej.
Do punktu 4:
Wójt Gminy Gminy przedstawił sprawozdanie ze swej działalności w okresie międzysesyjnym. Poinformował o podjętych zarządzeniach, uczestnictwie w szkoleniach oraz bieżącej pracy urzędu. /Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu nr 5/ Radna Dębowska zapytała w jakiej miejscowości ustawiono lampy.
Sprawozdanie radni przyjęli bez zastrzeżeń.
Do punktu 5:
Wójt Gminy przedstawił informację o realizacji uchwał. Podczas obrad XII Sesji Rady Gminy Łomża odbytej dnia 28 września 2007 r roku Rada Gminy podjęła 6 uchwał, które zostały przekazane na merytoryczne stanowiska pracy w celu ich realizacji. Podjęte zostało zarządzenie w sprawie wykonania uchwał.
Uchwały te zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zostały w ramach nadzoru przekazane Wojewodzie Podlaskiemu, a uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na 2007 rok do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łomży. Ponadto 2 uchwały przekazano do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego. Podjęte uchwały zostały załączone do zbioru uchwał i przekazane do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Do powyższego sprawozdania nie wniesiono uwag.
Do punktu 6a
Wójt Gminy przedstawił wyniki analizy oświadczeń majątkowych zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierowników jednostek organizacyjnych gminy, osoby zarządzającej i osób wydających decyzje administracyjne w imieniu wójta oraz analizę Wojewody podlaskiego oświadczeń majątkowych wójta gminy i przewodniczącego rady /pismo stanowi załącznik nr 6 i 7 do protokołu/
Do punktu 6b
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił wyniki analizy oświadczeń majątkowych radnych /pismo stanowi załącznik nr 8 do protokołu/
Do punktu 6c
Przewodniczący Rady Gminy odczytał pismo z dnia 12.10.2007 r. przesłane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łomży przedstawiające wyniki analizy oświadczeń majątkowych radnych i pracowników samorządowych zobowiązanych do składania oświadczeń. /pismo stanowi załącznik nr 9 do protokołu/
Do punktu 7a
Uzasadnienie podjęcia uchwały zostało szczegółowo omówione na posiedzeniach wszystkich komisji. Poinformowano, iż 14 września 2007 roku weszła w życie ustawa z dnia 7 września 2007 roku o zmianie ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów. Organ właściwy w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie przepisów, winien powiadomić osoby podlegające lustracji - o obowiązku złożenia oświadczenia. Powiadomione osoby muszą złożyć oświadczenie w ciągu trzech miesięcy od dnia powiadomienia. W przypadku nie złożenia w terminie oświadczenia lustracyjnego następuje pozbawienie funkcji publicznej z mocy prawa, z dniem, w którym upłynął termin złożenia oświadczenia. Nie dotyczy to osób wybieranych w wyborach powszechnych. Obowiązek składania oświadczeń lustracyjnych dotyczy, tych, którzy urodzili się przed 01.08.1972 r.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwała została podjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.
Uchwała Nr XII/61/07
w sprawie powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego
stanowi załącznik nr 10 do protokołu
Do punktu 7b:
Projekt przedmiotowej uchwały przedstawił Przewodniczący. Wyjaśnień w tym punkcie udzieliła Pani Skarbnik. Projekt uchwały był również przedmiotem obrad wszystkich komisji, gdzie został bardzo szczegółowo omówiony. W tym miejscu Pani Skarbnik omówiła nowe zmiany.
Zwiększono dochody budżetowe do kwoty 231 335 zł., kwotę w dziale 756 rozdział 75616 § 0500 do kwoty 81 tys. z przeznaczeniem 11.000 zł na sfinansowanie dodatkowej linii autobusowej, zmniejszono wydatki rzeczowe w związku z utworzeniem jednostki kultury Gminnego Ośrodka Kultury w Pniewie. Jednostka będzie finansowana z dotacji z planem finansowym i otworzonym odrębnym rachunkiem bankowym. Przeniesiono kwotę na montowanie lamp na terenie gminy. Kwota 11 tys., będąca dochodem uzyskanym z podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie przekazana jednostce samorządu, a ta skieruje ją do właściwego zakładu budżetowego. W tą zmianę w budżecie ujmuje się również wpis na wykonanie projektu budowy drogi łączącej Stare Łomże przedłużenie ul. Parkowej.
Po wyjaśnieniach Pani Skarbnik Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na 2007 rok. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwała została podjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.
Uchwała Nr XII/62/07
w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na 2007 rok
stanowi załącznik nr 11 do protokołu
Do punktu 7c:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Podjęcie jej wynika z polityki kadrowej Wójta Gminy.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie odwołanie Zastępcy kierownika Urzędu stanu cywilnego w Łomży. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych nie było i wstrzymało się 5 radnych. Uchwała została podjęta w głosowaniu jawnym.
Uchwała Nr XII/63/07
w sprawie odwołanie Zastępcy kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Łomży
stanowi załącznik nr 12 do protokołu
Do punktu 8:
Wójt Gminy udzielił odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. Interpelacja radnego Łomotowskiego została na bieżącej sesji rozpatrzona pozytywnie.
W odpowiedzi na pytanie radnej Dębowskiej Wójt Gminy poinformował ze trwa postępowanie w sprawie wyboru właściwego do potrzeb pługu oraz że lampy zostały ustawione w miejscowościach Wygoda i Janowo.
W sprawie interpelacji radnego Zacharczyka podjęte zostały rozmowy ze starostą i na razie nie ma możliwości postawienia takiego zakazu.
W sprawie pytań Pani Jałowieckiej potrzeba postawienia znaku ograniczenia prędkości i barierki zabezpieczającej zostanie zbadana w terenie.
W sprawie interpelacji złożonych przez radnego Niecieckiego zabrał głos Pan Rakowski i poinformowała, że wyrysy miejscowości, gdzie są ulice będą dostarczone sołtysom. Natomiast inne dokumenty – wykazy nieruchomości nie mogą być wydane w związku z obowiązywaniem ustawy o ochronie danych osobowych, informacja o stanie mienia komunalnego będzie dołączona zgodnie z przepisami do budżetu. Podjęto już kroki w celu usunięcia zakrzaczenia na ul. Ostrołęckiej. Pozostaje problem ul. Działkowej jako niewykonanej inwestycji z roku 1999 r., zostanie włączono do wykona w roku przyszłym. Problem z ul. Łąkową pozostaje ze względu na właściciela działki przylegającej do drogi, który nie zgadza się na remont. Podjęto szereg działań w celu załatwienia polubownego sprawy. Piach z ul. Armii Krajowej będzie usunięty przy pracach polegających na utwardzeniu końcówki ul. Brzozowe, bez tych kroków następuje spływ piachu. Natomiast lampa na ul. Wiśniowej zostanie włączona do planów modernizacji oświetlenia w gminie w roku 2008.
Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu P. Wiesławie Masłowskiej. Dyrektor Gimnazjum nr 9 w Łomży złożyła wniosek o opracowanie projektu budowy hali sportowej przy Gimnazjum /pismo stanowi załącznik nr 13 do protokołu/. Wójt poparł przedstawiony wniosek uznając ze budowa hali to sprawa priorytetowa dla gminy. Ogrzewanie obecnej hali nie spełnia swoich zadań. Projekt jest niezbędny w celu ubiegania się o środki zewnętrzne. Pani Jałowiecka uznała, że w chwili obecnej należy pokończyć rozpoczęte inwestycje, zająć się innymi dziedzinami np. budową czy remontem świetlic czy modernizacją oświetlenia ulicznego, zadbać o mniejsze sprawy ważne dla życia mieszkańców. Radny Nieciecki poparł w/w radną. Glos zabierali również radni Łomotowski, Dębowska i Gałązka popierając przygotowanie projektu, niezbędnego do pozyskiwania środków unijnych i innych,
W tym punkcie obrad głos zabrał policjant Pan Dariusz Orzołek składając wniosek o wsparcie techniczne, jakim jest zakup telefonu komórkowego. Komendant Policji nie zapewnia telefonu w pomieszczeniach, które nie są własnością policji. Wszyscy radni poparli wniosek. Pani Skarbnik poinformowała, że zakup będzie zakwalifikowany w budżecie jako wydatek rzeczowy w dziale bezpieczeństwo publiczne.
Pani Krystyna Jastrzębska rozdała radnym pismo informacyjne o noclegowniach i innych instytucjach zajmujących się pomocą potrzebującym w okresie zimy. Radny Zacharczyk uznał, że jest to duży problem zapytał, w jaki sposób pomaga się osobom nietrzeźwym, na terenie gminy i innych okolicznych gmin nie ma noclegowni. Pani Kierownik uznała ze nie jest to duże z zjawisko w skali gminy, w godzinach pracy przyjmuje Ośrodek Pomocy Społecznej, nie ma potrzeby budowy noclegowni dla naszych mieszkańców, wyjściem byłaby taka instytucja dla kilku gmin. Radny wnioskował, aby poważnie zastanowić się nad możliwościami pomocy ludziom potrzebującym i nietrzeźwym.
Radny Wysmułek w związku w morderstwem w miejscowości Kupiski Nowe zwrócił się z wnioskiem o zadbanie o bezpieczeństwo ludzi samotnych, o poprawę oświetlenia na brzegach wsi. Radny podziękował za przystanek autobusowy w tej miejscowości.
Radny Nieciecki wnioskował o zamontowanie przepustu na rogu ul. Ar. Krajowej i sadowej oraz o przeanalizowanie zamontowania lamp na ul. Ogrodowej, które mieszkańcy kupili na swój koszt oraz o wyjaśnienie ogłoszenia w prasie o wyłożeniu planu zagospodarowania przestrzennego.
Pan Krzyżkowiak podziękował w imieniu sołtysa z Podgórza za remont ul. Leśnej i zwrócił się z wnioskiem o remont ul. Szkolnej.
Pani radna Dębowska zapytała, co się dzieje w sprawie Pani Steckiewicz w Giełczynie i złożyła wniosek o zamontowanie lampy w miejscowości Modzele Skudosze w środku wsi. Umowa z w/w Panią wygaśnie z końcem marca 2008 r.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał informacje o dopłatach do owoców miękkich truskawek, malin i pomidorów, które wprowadzane są w roku 2008 r./informacja stanowi załącznik Nr 14 do protokołu/
Do punktu 9:
Do przedstawionego protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy Łomża odbytej dnia 28 września 2007 roku nie wniesiono uwag. Radny Zacharczyk zgłosił wniosek o pisanie protokołów w sposób zwięzły i bardziej ogólny, skupiając się na kwestiach merytorycznych. Radni poparli w/w wniosek. W głosowaniu jawnym nad przyjęciem protokołu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Protokół przyjęto jednogłośnie.
Do punktu 10:
W związku z wyczerpaniem się porządku dziennego Przewodniczący Rady Gminy dziękując wszystkim za przybycie, zamknął obrady XII Sesji Rady Gminy Łomża o godz. 1330.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Robert Łada
Protokolant
Dorota Pazik
Łomża, 29.10.2007 r.
Sesji Rady Gminy Łomża
odbytej w dniu 29 października 2007 roku
Posiedzenie odbywało się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Łomża przy ul. Marii Skłodowskiej Curie 1 a, pod przewodnictwem Pana Roberta Łada - Przewodniczącego Rady Gminy. Posiedzenie rozpoczęło się o godz. 1000.
W sesji udział wzięło 15 radnych, na ogólną liczbę 15 tj. 100 %.
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 1 do oryginału protokołu).
Ponadto w sesji udział wzięli:
1. Wójt Gminy - Jacek A. Nowakowski
2. Skarbnik Gminy – Zofia Brokowska
3. Sekretarz Gminy - Barbara Sobczyńska-Wanke,
4. Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej – Krystyna Jastrzębska,
5. p.o. Dyrektora Zarządu Ekonomicznego Szkół – Tomasz Tyszka,
6. Kierownik Referatu Rozwoju Gospodarczego i Ochrony Środowiska – Włodzimierz Rakowski,
7. nauczyciel – Krystyna Bagińska
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 2 do protokołu)
8. sołtysi – 18 osób
(zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 3 do protokołu)
Przebieg sesji:
Na początku Przewodniczący Rady Gminy Łomża dokonał otwarcia sesji XII sesji i powitał radnych, Pana Wójta oraz zaproszonych gości. Następnie na podstawie listy obecności poinformował, że w obradach sesyjnych uczestniczy 15 radnych. Tym samym stwierdził, że jest to wystarczająca liczba do podejmowania prawomocnych uchwał. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu rady.
Przewodniczący poinformował, że porządek obrad XII sesji Rady Gminy Łomża został radnym doręczony wraz z materiałami będącymi przedmiotem obrad w terminie ustawowym. Następnie zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy mają uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad. Przewodniczący zaproponował, aby zmienić porządek obrad poprzez przesunięcie pkt 3 - przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji na koniec posiedzenia, ponieważ jeszcze nie wszyscy radni zapoznali się z protokołem. Radni poparli zmianę. Przewodniczący przedstawił wszystkim porządek XII sesji Rady Gminy wraz z e zmianą i zarządził głosowanie nad jego przyjęciem. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem zmiany w porządku obrad głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad XII sesji Rady Gminy Łomża został przyjęty jednogłośnie w głosowaniu jawnym i przedstawia się
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad..
3. Interpelacje i zapytania radnych.
4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy pomiędzy Sesjami.
5. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy podjętych na XI Sesji Rady Gminy.
6. Analiza złożonych oświadczeń majątkowych dokonana przez:
a. Wójta Gminy
b. Przewodniczącego Rady Gminy,
c. Urząd Skarbowy
7. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a. powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego przez Skarbnika i Sekretarza Gminy,
b. zmiany w budżecie gminy na 2007 rok,
c. odwołanie Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego
8. Wolne wnioski.
9. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
10. Zamknięcie obrad.
Na początku obrad Pani Sekretarz przedstawiła osobę zatrudnioną na stanowisku inspektora d.s obsługi rady Gminy, kadr, spraw organizacyjnych w drodze postępowania konkursowego zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych - Dorotę Pazik.
Do punktu 3:
Pierwszą interpelację złożył radny Sławomir Łomotowski. Dotyczyła ono przygotowania projektu budowy drogi łączącej wsie Stara Łomża przy szosie i nad rzeką – przedłużenie ul. Parkowej /interpelacja stanowi załącznik nr 4 do protokołu/.
Następna interpelacja wniesiona przez Panią Beatę Dębowską dotyczyła zakupu pługu do miejscowości Stare Modzele.
Radny Sławomir Zacharczyk postulował o postawienie zakazu wjazdu na drogę Boguszyce- Czaplice dla pojazdów powyżej 10 ton, w związku z ograniczeniem tonażu mostu do 8 ton. Uzasadnił wniosek nasileniem ruchu w związku z ograniczeniami na drodze do Śniadowo-Chojny. Ruch pojazdów ciężkich głównie transportu drewna z Czerwonego Boru kierowany jest na drogi na naszym terenie.
Pani Jolanta Jałowiecka złożyła wniosek o ograniczenie prędkości do 30 km w Giełczynie przy dawnej remizie oraz postawienie barierki zabezpieczającej na ul. Spokojnej.
Kolejne zapytanie zostało zgłoszone przez radnego Mariana Niecieckiego. Zwrócił się: o wydanie wyrysów sołectw, wykazu nieruchomości dla sołtysów, postawienie lampy na ul. Wiśniowej w Kupiskach Starych, skierowanie pisma do zarządcy ogródków działkowych przy ul. Ostrołęckiej o usunięcie zakrzaczenia, które utrudnia widoczność na drodze. Ponadto zwrócił uwagę na wypłukane pobocza przy ul. Ostrołęckiej, należy skierować pismo do Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad. Ponowił wniosek o wykonanie nawierzchnią bitumiczną ul. Działkowej. Kolejny wniosek dotyczył usunięcia zalegającego piachu na ul. Armii Krajowej, który wpływa na ograniczenie bezpieczeństwa na drodze oraz o dokonanie zakończenia remontu ul. Łąkowej.
Do punktu 4:
Wójt Gminy Gminy przedstawił sprawozdanie ze swej działalności w okresie międzysesyjnym. Poinformował o podjętych zarządzeniach, uczestnictwie w szkoleniach oraz bieżącej pracy urzędu. /Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu nr 5/ Radna Dębowska zapytała w jakiej miejscowości ustawiono lampy.
Sprawozdanie radni przyjęli bez zastrzeżeń.
Do punktu 5:
Wójt Gminy przedstawił informację o realizacji uchwał. Podczas obrad XII Sesji Rady Gminy Łomża odbytej dnia 28 września 2007 r roku Rada Gminy podjęła 6 uchwał, które zostały przekazane na merytoryczne stanowiska pracy w celu ich realizacji. Podjęte zostało zarządzenie w sprawie wykonania uchwał.
Uchwały te zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zostały w ramach nadzoru przekazane Wojewodzie Podlaskiemu, a uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na 2007 rok do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łomży. Ponadto 2 uchwały przekazano do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego. Podjęte uchwały zostały załączone do zbioru uchwał i przekazane do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Do powyższego sprawozdania nie wniesiono uwag.
Do punktu 6a
Wójt Gminy przedstawił wyniki analizy oświadczeń majątkowych zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierowników jednostek organizacyjnych gminy, osoby zarządzającej i osób wydających decyzje administracyjne w imieniu wójta oraz analizę Wojewody podlaskiego oświadczeń majątkowych wójta gminy i przewodniczącego rady /pismo stanowi załącznik nr 6 i 7 do protokołu/
Do punktu 6b
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił wyniki analizy oświadczeń majątkowych radnych /pismo stanowi załącznik nr 8 do protokołu/
Do punktu 6c
Przewodniczący Rady Gminy odczytał pismo z dnia 12.10.2007 r. przesłane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łomży przedstawiające wyniki analizy oświadczeń majątkowych radnych i pracowników samorządowych zobowiązanych do składania oświadczeń. /pismo stanowi załącznik nr 9 do protokołu/
Do punktu 7a
Uzasadnienie podjęcia uchwały zostało szczegółowo omówione na posiedzeniach wszystkich komisji. Poinformowano, iż 14 września 2007 roku weszła w życie ustawa z dnia 7 września 2007 roku o zmianie ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów. Organ właściwy w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie przepisów, winien powiadomić osoby podlegające lustracji - o obowiązku złożenia oświadczenia. Powiadomione osoby muszą złożyć oświadczenie w ciągu trzech miesięcy od dnia powiadomienia. W przypadku nie złożenia w terminie oświadczenia lustracyjnego następuje pozbawienie funkcji publicznej z mocy prawa, z dniem, w którym upłynął termin złożenia oświadczenia. Nie dotyczy to osób wybieranych w wyborach powszechnych. Obowiązek składania oświadczeń lustracyjnych dotyczy, tych, którzy urodzili się przed 01.08.1972 r.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwała została podjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.
Uchwała Nr XII/61/07
w sprawie powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego
stanowi załącznik nr 10 do protokołu
Do punktu 7b:
Projekt przedmiotowej uchwały przedstawił Przewodniczący. Wyjaśnień w tym punkcie udzieliła Pani Skarbnik. Projekt uchwały był również przedmiotem obrad wszystkich komisji, gdzie został bardzo szczegółowo omówiony. W tym miejscu Pani Skarbnik omówiła nowe zmiany.
Zwiększono dochody budżetowe do kwoty 231 335 zł., kwotę w dziale 756 rozdział 75616 § 0500 do kwoty 81 tys. z przeznaczeniem 11.000 zł na sfinansowanie dodatkowej linii autobusowej, zmniejszono wydatki rzeczowe w związku z utworzeniem jednostki kultury Gminnego Ośrodka Kultury w Pniewie. Jednostka będzie finansowana z dotacji z planem finansowym i otworzonym odrębnym rachunkiem bankowym. Przeniesiono kwotę na montowanie lamp na terenie gminy. Kwota 11 tys., będąca dochodem uzyskanym z podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie przekazana jednostce samorządu, a ta skieruje ją do właściwego zakładu budżetowego. W tą zmianę w budżecie ujmuje się również wpis na wykonanie projektu budowy drogi łączącej Stare Łomże przedłużenie ul. Parkowej.
Po wyjaśnieniach Pani Skarbnik Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na 2007 rok. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Uchwała została podjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.
Uchwała Nr XII/62/07
w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na 2007 rok
stanowi załącznik nr 11 do protokołu
Do punktu 7c:
Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji. Podjęcie jej wynika z polityki kadrowej Wójta Gminy.
Następnie Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie odwołanie Zastępcy kierownika Urzędu stanu cywilnego w Łomży. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych nie było i wstrzymało się 5 radnych. Uchwała została podjęta w głosowaniu jawnym.
Uchwała Nr XII/63/07
w sprawie odwołanie Zastępcy kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Łomży
stanowi załącznik nr 12 do protokołu
Do punktu 8:
Wójt Gminy udzielił odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. Interpelacja radnego Łomotowskiego została na bieżącej sesji rozpatrzona pozytywnie.
W odpowiedzi na pytanie radnej Dębowskiej Wójt Gminy poinformował ze trwa postępowanie w sprawie wyboru właściwego do potrzeb pługu oraz że lampy zostały ustawione w miejscowościach Wygoda i Janowo.
W sprawie interpelacji radnego Zacharczyka podjęte zostały rozmowy ze starostą i na razie nie ma możliwości postawienia takiego zakazu.
W sprawie pytań Pani Jałowieckiej potrzeba postawienia znaku ograniczenia prędkości i barierki zabezpieczającej zostanie zbadana w terenie.
W sprawie interpelacji złożonych przez radnego Niecieckiego zabrał głos Pan Rakowski i poinformowała, że wyrysy miejscowości, gdzie są ulice będą dostarczone sołtysom. Natomiast inne dokumenty – wykazy nieruchomości nie mogą być wydane w związku z obowiązywaniem ustawy o ochronie danych osobowych, informacja o stanie mienia komunalnego będzie dołączona zgodnie z przepisami do budżetu. Podjęto już kroki w celu usunięcia zakrzaczenia na ul. Ostrołęckiej. Pozostaje problem ul. Działkowej jako niewykonanej inwestycji z roku 1999 r., zostanie włączono do wykona w roku przyszłym. Problem z ul. Łąkową pozostaje ze względu na właściciela działki przylegającej do drogi, który nie zgadza się na remont. Podjęto szereg działań w celu załatwienia polubownego sprawy. Piach z ul. Armii Krajowej będzie usunięty przy pracach polegających na utwardzeniu końcówki ul. Brzozowe, bez tych kroków następuje spływ piachu. Natomiast lampa na ul. Wiśniowej zostanie włączona do planów modernizacji oświetlenia w gminie w roku 2008.
Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu P. Wiesławie Masłowskiej. Dyrektor Gimnazjum nr 9 w Łomży złożyła wniosek o opracowanie projektu budowy hali sportowej przy Gimnazjum /pismo stanowi załącznik nr 13 do protokołu/. Wójt poparł przedstawiony wniosek uznając ze budowa hali to sprawa priorytetowa dla gminy. Ogrzewanie obecnej hali nie spełnia swoich zadań. Projekt jest niezbędny w celu ubiegania się o środki zewnętrzne. Pani Jałowiecka uznała, że w chwili obecnej należy pokończyć rozpoczęte inwestycje, zająć się innymi dziedzinami np. budową czy remontem świetlic czy modernizacją oświetlenia ulicznego, zadbać o mniejsze sprawy ważne dla życia mieszkańców. Radny Nieciecki poparł w/w radną. Glos zabierali również radni Łomotowski, Dębowska i Gałązka popierając przygotowanie projektu, niezbędnego do pozyskiwania środków unijnych i innych,
W tym punkcie obrad głos zabrał policjant Pan Dariusz Orzołek składając wniosek o wsparcie techniczne, jakim jest zakup telefonu komórkowego. Komendant Policji nie zapewnia telefonu w pomieszczeniach, które nie są własnością policji. Wszyscy radni poparli wniosek. Pani Skarbnik poinformowała, że zakup będzie zakwalifikowany w budżecie jako wydatek rzeczowy w dziale bezpieczeństwo publiczne.
Pani Krystyna Jastrzębska rozdała radnym pismo informacyjne o noclegowniach i innych instytucjach zajmujących się pomocą potrzebującym w okresie zimy. Radny Zacharczyk uznał, że jest to duży problem zapytał, w jaki sposób pomaga się osobom nietrzeźwym, na terenie gminy i innych okolicznych gmin nie ma noclegowni. Pani Kierownik uznała ze nie jest to duże z zjawisko w skali gminy, w godzinach pracy przyjmuje Ośrodek Pomocy Społecznej, nie ma potrzeby budowy noclegowni dla naszych mieszkańców, wyjściem byłaby taka instytucja dla kilku gmin. Radny wnioskował, aby poważnie zastanowić się nad możliwościami pomocy ludziom potrzebującym i nietrzeźwym.
Radny Wysmułek w związku w morderstwem w miejscowości Kupiski Nowe zwrócił się z wnioskiem o zadbanie o bezpieczeństwo ludzi samotnych, o poprawę oświetlenia na brzegach wsi. Radny podziękował za przystanek autobusowy w tej miejscowości.
Radny Nieciecki wnioskował o zamontowanie przepustu na rogu ul. Ar. Krajowej i sadowej oraz o przeanalizowanie zamontowania lamp na ul. Ogrodowej, które mieszkańcy kupili na swój koszt oraz o wyjaśnienie ogłoszenia w prasie o wyłożeniu planu zagospodarowania przestrzennego.
Pan Krzyżkowiak podziękował w imieniu sołtysa z Podgórza za remont ul. Leśnej i zwrócił się z wnioskiem o remont ul. Szkolnej.
Pani radna Dębowska zapytała, co się dzieje w sprawie Pani Steckiewicz w Giełczynie i złożyła wniosek o zamontowanie lampy w miejscowości Modzele Skudosze w środku wsi. Umowa z w/w Panią wygaśnie z końcem marca 2008 r.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał informacje o dopłatach do owoców miękkich truskawek, malin i pomidorów, które wprowadzane są w roku 2008 r./informacja stanowi załącznik Nr 14 do protokołu/
Do punktu 9:
Do przedstawionego protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy Łomża odbytej dnia 28 września 2007 roku nie wniesiono uwag. Radny Zacharczyk zgłosił wniosek o pisanie protokołów w sposób zwięzły i bardziej ogólny, skupiając się na kwestiach merytorycznych. Radni poparli w/w wniosek. W głosowaniu jawnym nad przyjęciem protokołu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Protokół przyjęto jednogłośnie.
Do punktu 10:
W związku z wyczerpaniem się porządku dziennego Przewodniczący Rady Gminy dziękując wszystkim za przybycie, zamknął obrady XII Sesji Rady Gminy Łomża o godz. 1330.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Robert Łada
Protokolant
Dorota Pazik
Łomża, 29.10.2007 r.