Urząd Gminy Łomża

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓŁ Nr 18/05

z posiedzenia Komisji Oświaty i Kultury Rady Gminy Łomża odbytego w Urzędzie Gminy Łomża w dniu 6 maja 2005 r.
Miejsce obrad: Urząd Gminy Łomża, ul. M.C. Skłodowskiej 1a, sala konferencyjna Urzędu.
Obrady Rozpoczęto o godz. 900, zakończono o godz. 1200.
Przewodniczył Andrzej Jabłoński – z-ca Przewodniczącego Komisji Oświaty i Kultury Rady Gminy Łomża.
Protokołowała – Katarzyna Jastrzębska – inspektor ds. obsługi Rady Gminy Łomża.

W posiedzeniu udział wzięli:
1. Andrzej Jabłoński - z-ca Przewodniczącego Komisji
2. Krzysztof Gałązka - członek
3. Marian Ciszewski - członek

oraz zaproszeni goście:
1. Szabłowski Andrzej – Przewodniczący Rady Gminy Łomża
2. Wszeborowski Adam – Dyrektor SP w Kupiskach
3. Michalak Beata – Dyrektor SP w Konarzycach
4. Kuczyńska Wanda – Dyrektor SP w Wygodzie
5. Masłowska Wiesława - Dyrektor SP w Podgórzu
6. Komorowska Grażyna - Dyrektor SP w Puchłach
7. Wichorowska Hanna - Dyrektor SP w Lutostani
8. Gutowska Mirosława - Dyrektor SP w Czaplicach
9. Lusa Grażyna - Dyrektor SP w Jarnutach
10. Ściana Ewa - Dyrektor SP w Pniewie
11. Andrzejczyk Katarzyna – z-ca Dyrektora PG Nr 9 w Łomży
12. Młynarski Leszek – Dyrektor PG Nr 9 w Łomży
13. Prokopczuk Jerzy – z-ca Wójta
14. 14. Krystyna Kaczyńska – Sekretarz Gminy.

Nieobecni:
1. Kazimierz Mioduszewski – Przewodniczący Komisji

Informacje o terminie i miejscu posiedzenia Komisji podano do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie jej na tablicy ogłoszeń w Urzędzie na 7 dni przed posiedzeniem.

Pkt. 1
Otwarcia 18 - stego posiedzenia Komisji Oświaty i Kultury dokonał z-ca Przewodniczącego Komisji Pan Andrzej Jabłoński. Powitał członków Komisji oraz zaproszonych gości.
Stwierdził, że w obradach bierze udział trzech członków Komisji, więc obrady są prawomocne.

Pkt. 2
Przewodniczący Komisji przedstawił członkom Komisji porządek obrad i zapytał czy są do niego uwagi?
Uwag nie wniesiono.

Komisja obradowała według następującego porządku obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku dziennego.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
4. Sprawy oświatowe:
a) wypracowanie stanowiska w stosunku do Szkoły Gimnazjalnej (wyrównywanie szans młodzieży z różnych szkół podstawowych),
b) przegląd ocen klas VI-stych z poszczególnych szkół podstawowych z ostatnich 3 lat,
c) osiągnięcia sportowe ,
d) wydatki na poszczególne szkoły podstawowe oraz Gimnazjum od listopada 2002 roku (jakie inwestycje zostały zrealizowane w poszczególnych szkołach).
5. Wolne wnioski.
6. Zamknięcie obrad.


Pkt. 3

Komisja Oświaty i Kultury w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła protokół
z poprzedniego posiedzenia.

Pkt. 4

Przewodniczący Komisji Pan Andrzej Jabłoński otworzył dyskusję na temat spraw oświaty na terenie Gminy Łomża.
Przedstawił zebranym analizę poziomu edukacyjnego uczniów po szkole podstawowej opracowaną w roku szkolnym 2004/2005 na podstawie danych od czerwca 2002 roku.
Z dokumentu wynika, że od 3 lat zmniejsza się liczba uczniów przychodzących do Gimnazjum z naszych szkół podstawowych. Wielu uczniów zdolnych idzie do Gimnazjum Społecznego i lub Gimnazjów miejskich.
Pan A. Jabłoński : „Po rozmowie z uczniami szkół gminnych i ich rodzicami zauważono problem rozbieżności w programie nauczania w poszczególnych szkołach podstawowych. Czy można byłoby zastosować jeden podręcznik we wszystkich szkołach podstawowych?
Odpowiedziała Pani Lusa Grażyna: „Każdy nauczyciel danego przedmiotu musi zrealizować podstawę programową i na niej opiera się podręcznik.”
Pan Andrzej Szabłowski – „podręczniki stosowane w szkołach są zatwierdzone przez Ministerstwa Edukacji Narodowej”.
A. Jabłoński – ponowił pytanie: „ Czy w naszej gminie można by zastosować jednakowe podręczniki ?”
Odpowiedź Pani dyrektor Masłowskiej : „procedura zmiany podręcznika jest skomplikowana. Dokonując zmiany podręcznika w danym etapie edukacyjnym np. uczniowie klasy II muszą kontynuować wcześniejszy podręcznik, a zmiana może nastąpić od klasy I bądź klasy IV danego przedmiotu. Następnie należy przeprowadzić diagnozę polegającą na wypełnieniu ankiety wśród rady pedagogicznej i rady rodziców.
Po przeprowadzeniu diagnozy i pozytywnym zaopiniowaniu przez w/w podmioty można dokonać zmiany podręcznika”.
Głos zabrał Pan Młynarski : „W naszym Gimnazjum ujednolicenie podręczników trwało 3 lata. Na taką zmianę musieli wyrazić zgodę nauczyciele danego przedmiotu, rodzice i uczniowie.
Problem wyrównania braków wynika z braku ram czasowych. Uczniowie gimnazjum mają czas do godz. 15 00. W związku z tym, kiedy mają odbywać się zajęcia pozalekcyjne?
Wszystkie zajęcia pozalekcyjne odbywają się w jednakowym czasie. Uczeń fizycznie może uczestniczyć tylko w jednych zajęciach. Dlatego też apeluję by wyrównywanie szans uczniów odbywało się w szkołach podstawowych”. Chętnie zrezygnowałbym z części godzin dyrektorskich na rzecz nauczycieli z innych szkół, którzy prowadziliby zajęcia z uczniami gimnazjum w swoich szkołach macierzystych”.
Głos zabrała Pani Beata Michalak –dyrektor SP w Konarzycach.
„Największy problem stanowi dowożenie uczniów. O godzinie 1400 uczniowie opuszczają szkołę więc nie mają możliwości uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych. Uważam, że należy znaleźć rozwiązanie tej sprawy. Dowozić później lub w soboty ewentualnie wydłużyć czas pobytu dzieci w szkole. Problemem jest też brak środków finansowych na koła zainteresowań i zajęcia wyrównawcze.
Jeśli chodzi o spadek wyników nauczania uczniów I –wszych klas Gimnazjum to jednym
z problemów są emocje uczniów (inne, nowe środowisko, inna miejscowość).

Przerwa 10 min.

Głos zabrał Dyrektor SP w Kupiskach Pan Adam Wszeborowski.
„ Proponowałbym by w zależności od wielkości szkoły przeznaczyć część godzin na zajęcia pozalekcyjne. W mojej szkole niektórzy nauczyciele zostają po godzinach pracy i prowadzą zajęcia społecznie”.
Głos zabrała Dyrektor SP w Jarnutach Pani Grażyna Lusa. Wymieniła problemy swojej szkoły, mianowicie:
- brak sali gimnastycznej,
- brak środków finansowych na zajęcia dodatkowe,
- brak środków finansowych na świetlicę,
- brak środków finansowych na zajęcia dodatkowe z jęz. polskiego i matematyki.
Głos zabrała Dyrektor SP w Lutostani Pani Hanna Wichorowska. Stwierdziła, że
„ niejednokrotnie to rodzice nie motywują dzieci do nauki. Istnieje brak zgody rodziców na zajęcia pozalekcyjne”.
Głos zabrała Dyrektor SP w Pniewie Pani Ewa Ściana . Zwróciła uwagę, że Komisja powinna zająć się sprawami wysokości środków finansowych na realizację programu i zadań szkół. Podkreśliła, że tych środków jest za mało i w związku z powyższym Dyrektorzy są zmuszeni do poszukiwania tych pieniędzy od sponsorów. Kwestię pozostałych kompetencji dotyczących kształcenia ucznia pozostawić merytorycznym pracownikom oświaty
i nauczycielom. Pani dyrektor przedstawiła wpływy i wydatki szkoły za ostatnie 3 lata. Zdecydowana większość wpływów to darowizny.
Głos zabrała ponownie Pani Hanna Wichorowska. Poinformowała, że Szkoła Podstawowa w Lutostani także boryka się z brakiem środków finansowych. „Większość dochodów to pieniądze pozyskane od sponsorów”. Zwróciła się również do Komisji z zapytaniem: „ czy istnieje możliwość sfinansowania podłoża do koszykówki ze środków alkoholowych. Nadmieniła, że Szkoła Podstawowa w Lutostani jeszcze nigdy nie korzystała ze środków z przeciwdziałania alkoholizmowi.
Głos zabrała ponownie Pani Grażyna Lusa. Poinformowała, że pozyskała środki na 7 komputerów, kopiarkę i fax. Duży wkład finansowy wnieśli rodzice uczniów.
Pani Dyrektor wnioskowała o zakup oprogramowania niezbędnego do pracy w szkole.
Głos zabrała Pani Beata Michalak. Poinformowała także, że pozyskała środki finansowe na zakup komputerów do swojej szkoły.
Głos zabrał Dyrektor Zarządu Ekonomicznego Szkół Gminy Łomżą Pan Adam Frączek.
Pan Dyrektor powiedział: „Koszty utrzymania szkół rosną (awans zawodowy nauczycieli, ceny nośników energii), na co nie mamy wpływu. Z drugiej strony maleje liczba uczniów, przez co zmniejsza się wysokość subwencji oświatowej. W związku z powyższym rośnie obciążenie budżetu gminy. Mój wpływ na tę politykę jest coraz mniejszy.
Ponad 95% kosztów utrzymania szkół to płace, natomiast pozostałe koszty to tzw. bieżące utrzymanie. Wydatki na utrzymanie szkół są niskie. Za te pieniądze nie możliwe jest osiągniecie wysokich wyników. Znaczne pieniądze do bieżącego utrzymania szkół pochodzą od sponsorów, z Komitetu Rodzicielskiego i bezpośredniej pracy rodziców uczniów.
Co zrobić aby pozyskać środki na oświatę?
Jeżeli nie zmieni się sposób finansowania z budżetu państwa i będziemy utrzymywać szkoły nieracjonalne doprowadzimy do tego, że szkoły, które mogłyby się utrzymać i proponować bogatą ofertę uczniom nie będą w stanie świadczyć nauki na właściwym poziomie.
Jeżeli zracjonalizujemy sieć naszych szkół podstawowych zaoszczędzimy ok. 1 000 000 zł.
W chwili obecnej szkoły większe muszą dzielić się pieniędzmi z mniejszymi. tj. Lutostań , Puchały, Czaplice. Gdyby np. połączyć Pniewo, Puchały i Lutostań powstałaby jedna szkoła, do której utrzymania mniej by dopłacano z budżetu gminy. Wniosek: Chcąc świadczyć uczniom usługi na wysokim poziomie trzeba dokonać racjonalizacji sieci oświatowej w naszej gminie.
Dyrektorzy poszczególnych szkół zgłosili też problem braku sal gimnastycznych.
Głos zabrał Pan Jerzy Prokopczuk– z-ca Wójta Gminy. Poinformował, że zamierzenia inwestycyjne w oświacie na 2005 rok są znane. Zgodnie z Planem Rozwoju Lokalnego sprawa budowy sal gimnastycznych w miejscowościach Pniewo i Jarnuty oraz w Gimnazjum Gminnym zostanie rozwiązana w 2011 lub w 2012 roku.
Głos zabrał Pan Andrzej Szabłowski – Przewodniczący Rady Gminy Łomża. „Jesteśmy jedyną gminą w całym regionie posiadającą 10 szkół podstawowych. Jest pięć tras wylotowych i wzdłuż tych tras powinny być usytuowane szkoły.”
Pan Fraczek poinformował, że będzie prosił Radę Gminy o zwiększenie budżetu na wydatki rzeczowe w oświecie. Prosił by już dziś pomyśleć, gdzie szukać środków finansowych?
Głos zabrała Pani Grażyna Komorowska –Dyrektor SP w Puchałach. Powiedziała, że „wyrównywanie szans nie polega na oddalaniu dzieci od środowiska wiejskiego”.
Głos zabrał Przewodniczący Komisji Pan Andrzej Jabłoński. Poinformował zebranych, że w najbliższym czasie komisja zaplanowała posiedzenie wyjazdowe do szkół gminnych w celu szerszego zapoznania się z problemami poszczególnych szkół.
Pan Przewodniczący zakończył dyskusję i podziękował zaproszonym gościom za udział w posiedzeniu Komisji.

Przerwa 10 min.
W dalszej części posiedzenia Komisja obradowała w pokoju Nr 5.

Z –ca Wójta Pan Jerzy Prokopczuk poprosił Komisję o wyrażenie opinii na temat ewentualnego zakupu samochodu bojowego dla OSP Podgórze. Koszt zakupu będzie wahał się w granicach 27 000 zł. Zakup może być dokonany jeszcze w miesiącu maju.
Komisja jednogłośnie opowiedziała się za zakupem samochodu.
Głos zabrała też Sekretarz Gminy Pani Krystyna Kaczyńska. Poinformowała, że na najbliższej sesji zostanie przedłożony pod obrady projekt uchwały w sprawie odwołania z-cy kierownika Urzędu Stanu Cywilnego oraz projekt uchwały w sprawie powołania z-cy kierownika USC.

Pkt. 5
Komisja nie złożyła wniosków.

Pkt. 6
Przewodniczący Komisji Pan Andrzej Jabłoński stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany i zamknął obrady o godz. 1400.


Protokołowała: Katarzyna Jastrzębska

Przewodniczył: Andrzej Jabłoński







Data powstania: wtorek, 13 cze 2006 12:09
Data opublikowania: wtorek, 13 cze 2006 12:10
Opublikował(a): Admin
Zaakceptował(a): Admin
Artykuł był czytany: 3489 razy