Urząd Gminy Łomża

Biuletyn Informacji Publicznej

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Łomża

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY ŁOMŻA

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) mieszkańcu – rozumie się przez to osobę posiadającą na terenie gminy Łomża miejsce zamieszkania,
2) pojemniku na odpady komunalne – rozumie się przez to urządzenie do gromadzenia odpadów komunalnych,
3) odpadach pozostałych po segregacji – rozumie się przez to zmieszane odpady komunalne, które pozostają po segregacji odpadów u źródła,
4) terenach przeznaczonych do użytku publicznego – na potrzeby niniejszego Regulaminu, rozumie się przez to miejsca publiczne służące do zaspokajania potrzeb lokalnej społeczności, w szczególności w zakresie rekreacji, wypoczynku, komunikacji i edukacji,
5) kompostownikach – rozumie się przez to zbiornik, w którym w procesie biodegradacji z odpadów roślinnych powstaje nawóz organiczny.
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 2. 1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest gromadzić odpady jedynie w przeznaczonych do tego pojemnikach (w tym kompostownikach).
2. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do selektywnego zbierania odpadów. Obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmuje następujące frakcje odpadów:
1) odpady surowcowe (papier, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe),
2) szkło,
3) odpady ulegające biodegradacji,
4) przeterminowane leki,
5) chemikalia,
6) zużyte baterie i akumulatory,
7) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
8) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
9) odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne,
10) zużyte opony,
11) odpady zielone.
3.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do gromadzenia nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych lub przetwarzania ich w przydomowych oczyszczalniach ścieków.
§ 3. Nie należy gromadzić w pojemnikach na odpady komunalne: śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, substancji żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej, które nie są odpadami komunalnymi.
§ 4. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do niezwłocznego uprzątnięcia śniegu, błota, lodu, liści oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, w tym z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, bezpośrednio przy jej granicy.
2. Uprzątnięte błoto, śnieg, lód oraz inne zanieczyszczenia mogą być gromadzone w miejscach niepowodujących zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, a w przypadku braku możliwości takiego gromadzenia muszą być usunięte z nieruchomości.
3. W przypadku oblodzenia, część nieruchomości służącej do użytku publicznego należy niezwłocznie posypać piaskiem lub innym środkiem zapobiegającym śliskości w celu jej zlikwidowania.
§ 5. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się na własnej nieruchomości pod warunkiem:
1) mycia jedynie nadwozia samochodu,
2) odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub w przypadku jej braku do szczelnego zbiornika bezodpływowego,
3) mycia w miejscach o utwardzonym podłożu oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji.
2. Naprawy pojazdów mechanicznych poza warsztatami naprawczymi mogą odbywać się wyłącznie w miejscach, w których prace związane z naprawą pojazdów nie będą uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości oraz pod warunkiem, że nie będą powodowały zanieczyszczenia środowiska, a odpady powstające w wyniku naprawy będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych.
Rozdział 3.
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 6. 1. Właściciel nieruchomości wyposaża nieruchomość w specjalistyczne pojemniki na odpady komunalne o odpowiedniej pojemności, uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości.
2. Gmina wyposaża nieruchomości zamieszkałe w worki służące do selektywnego zbierania odpadów komunalnych, jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych w zamian za uiszczoną opłatę.
§ 7. 1. Odpady komunalne zebrane selektywnie o których mowa w § 2 ust. 2 pkt. 1-3 należy gromadzić w odpowiadających obowiązującym normom pojemnikach, w następujących kolorach:
1) żółty lub niebieski z przeznaczeniem do zbierania papieru, metali, tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych – razem do jednego pojemnika, o minimalnej pojemności 60 litrów;
2) zielony z przeznaczeniem do zbierania szkła, o minimalnej pojemności 60 litrów;
3) brązowy z przeznaczeniem do zbierania odpadów biodegradowalnych, o minimalnej pojemności 60 litrów,
z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Do odpadów komunalnych selektywnie gromadzonych można stosować worki foliowe, w kolorach określonych w ust. 1, o pojemności 60-120 litrów i odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej.
3. Odpady komunalne zebrane selektywnie o których mowa w § 2 ust. 2 pkt. 4-11 należy przygotować do odbioru w sposób umożliwiający prawidłowy załadunek na pojazd transportujący.
§ 8. 1. Odpady komunalne zmieszane, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, należy gromadzić w wyłącznie do tego celu przeznaczonych pojemnikach, odpowiadających obowiązującym normom. Z wyjątkiem pojemników, o których mowa w § 9, minimalna pojemność pojemnika na odpady komunalne zmieszane wynosi 110 litrów.
2. W sytuacji wyjątkowego, krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów zmieszanych, dozwolone jest gromadzenie ich dodatkowo w szczelnych podwójnych (jeden włożony w drugi) workach foliowych w kolorze czarnym, o pojemności 60 - 80 litrów i odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej.
3. W nieruchomościach zamieszkałych, do odpadów pozostałych po segregacji można stosować podwójne (jeden worek włożony w drugi) worki foliowe w kolorze czarnym, o pojemności 60 - 80 litrów i odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej.
4. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest wyposażyć ją w pojemniki na zmieszane odpady komunalne o minimalnej pojemności uwzględniającej następujące normy:
1) dla budynków mieszkalnych – minimum 30 litrów na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 110 litrów, z zastrzeżeniem ust. 3.
2) dla żłobków i przedszkoli oraz szkół wszelkiego typu - 2 litry na każde dziecko, ucznia (studenta) i pracownika;
3) dla lokali gastronomicznych - 15 litrów na jedno miejsce konsumpcyjne;
4) dla punktów gastronomicznych poza lokalem - co najmniej jeden pojemnik o minimalnej pojemności 110 litrów;
5) dla zakładów produkcyjnych, rzemieślniczych, usługowych, handlowych, użyteczności publicznej, przychodni, w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - 10 litrów na każdego pracownika, jednakże nie mniej niż 1 pojemnik 110 litrów na lokal;
6) dla szpitali, domów opieki, internatów, koszar, hoteli, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych itp. - 15 litrów na jedno łóżko;
7) dla ogródków działkowych - 20 litrów na każdą działkę w okresie od 1 kwietnia do 31 października, poza tym okresem 5 litrów na każdą działkę (dopuszcza się jeden pojemnik dla większej liczby działek, o pojemności stanowiącej iloczyn normatywnej pojemności i liczby działek).
§ 9. 1. W miejscach publicznych drobne odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach o minimalnej pojemności 20 litrów.
2. Pojemniki, o których mowa w § 9 ust. 1, należy umieścić w zależności od potrzeb.
3. W odniesieniu do cmentarzy dla zapewnienia czystości wymagane jest ustawienie co najmniej jednego pojemnika na zmieszane odpady komunalne o pojemności 1100 l, przy czym ilość pojemników w okresie od 15 października do 15 listopada należy dostosować do zapotrzebowania.
4. Lokale handlowe prowadzące sprzedaż artykułów spożywczych oraz uliczne punkty gastronomiczne, poza pojemnikami związanymi z prowadzoną działalnością, wystawiają dodatkowo dostateczną liczbę pojemników na odpady na zewnątrz lokalu, nie mniej jednak niż jeden kosz uliczny o minimalnej pojemności 20 litrów przy każdym wyjściu z lokalu.
§ 10. 1. Odpady przygotowane do odbioru, pojemniki i worki na odpady komunalne powinny być ustawione na terenie nieruchomości w miejscu widocznym, nieogrodzonym, przed posesją, na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota, zapewniającym łatwy dostęp do nich pracownikom podmiotu odbierającego odpady komunalne lub wystawione przed wejście na teren nieruchomości w sposób umożliwiający prawidłowy odbiór w wyznaczonym terminie.
2. Pojemniki i worki do zbierania odpadów komunalnych powinny być:
1) rozmieszczone w sposób umożliwiający bezpieczne i wygodne korzystanie z nich przez wszystkich użytkowników,
2) ustawione w miejscach, które nie powodują zagrożenia dla ruchu pojazdów i pieszych oraz umożliwiających ich opróżnianie przez firmę wywozową,
3) ustawione w miejscach zabezpieczonych przed dostępem ptaków, gryzoni i innych zwierząt,
4) zabezpieczone przed wysypywaniem się zgromadzonych w nich odpadów,
5) systematycznie opróżniane, nie dopuszczając do ich przepełnienia, utrzymane w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
3. Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego do ich opróżnienia.
§ 11. Pojemniki powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, a w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności, a także w odpowiednim stanie sanitarnym, w szczególności poprzez ich mycie, dezynfekcję i dezynsekcję, co najmniej raz w roku.
Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 12. 1. Ustala się następującą częstotliwość i sposób odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
1) odpady ulegające biodegradacji - mogą być, po wskazaniu tego faktu w deklaracji, kompostowane w przydomowych kompostownikach, w pozostałych przypadkach odpady ulegające biodegradacji odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej raz w miesiącu,
2) odpady selektywnie zbierane wymienione w § 2 ust. 2 pkt. 1 i pkt. 2 - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej raz w miesiącu,
3) odpady zmieszane - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej dwa razy w miesiącu w okresie od 1 maja do 30 września i co najmniej raz w miesiącu w okresie od 1 października do 30 kwietnia.
4) przeterminowane leki należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych oraz wrzucać do oznakowanych pojemników przeznaczonych na ww. odpady, rozmieszczonych w wyznaczonych aptekach/punktach aptecznych lub przekazać uprawnionemu podmiotowi,
5) zużyte baterie i akumulatory należy przekazać do punktu sprzedaży baterii i akumulatorów lub innemu uprawnionemu podmiotowi,
6) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny powstający w gospodarstwach domowych należy przekazać do punktu sprzedaży tego sprzętu lub innemu uprawnionemu podmiotowi,
7) chemikalia, meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne, zużyte opony, odpady zielone należy przekazać uprawnionemu podmiotowi,
8) co najmniej raz w roku od właścicieli nieruchomości zamieszkałych odbierane są bezpośrednio
z nieruchomości lub z wyznaczonych poszczególnych punktów gromadzenia odpady, o których mowa
w pkt. 4 - 7.,
9) właściciele nieruchomości zamieszkałych mogą samodzielnie dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych odpady, o których mowa w pkt. 1, pkt. 2 i pkt. 4 - 7.
2. W przypadku punktów gastronomicznych zlokalizowanych poza budynkami i prowadzącymi działalność w okresie sezonu letniego (kwiecień – wrzesień) wprowadza się obowiązek codziennego usuwania odpadów.
3. W okresie letnim (kwiecień – wrzesień), właściciele nieruchomości, na terenach gdzie prowadzona jest działalność wiążąca się z okresowym przebywaniem osób (wynajem pokojów itp.) zobowiązani są do zwiększenia częstotliwości usuwania odpadów lub wyposażenia nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady zgodnie z § 8 ust. 4 pkt. 6.
§ 13. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego z częstotliwością dostosowaną do wielkości zbiornika, niedopuszczającą do jego przepełnienia oraz wylewania się i przenikania jego zawartości do gruntu, wynikającą z jego instrukcji eksploatacji.
Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 14. 1. Właściciele nieruchomości powinni kierować się zasadami zmierzającymi do ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów w szczególności poprzez:
1) unikanie używania produktów nie nadających się do recyklingu i kompostowania;
2) kupowanie produktów zapakowanych w minimalną ilość opakowań;
3) kupowanie produktów w opakowaniach zwrotnych.
2. Gmina zobowiązuje się podejmować działania mające na celu:
1) zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców Gminy w zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;
2) promocję minimalizacji powstawania odpadów i ich preselekcji w gospodarstwach domowych;
3) upowszechnienie systemu gospodarki odpadami komunalnymi.
Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 15. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, a w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je na ogrodzonym terenie swej nieruchomości.
2. W przypadku wyprowadzania psa poza teren nieruchomości, do obowiązków osób utrzymujących psy należy wyprowadzanie psa na smyczy, a psów uznawanych za agresywne lub zachowujące się w sposób agresywny na smyczy i w kagańcu.
3. Zwolnienie zwierząt domowych od stałego dozoru dozwolone jest wyłącznie, gdy są one na uwięzi lub znajdują się na terenie ogrodzonym i tak zabezpieczonym, aby zwierzę nie mogło się z niego wydostać.
4. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są obowiązane do niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta w obiektach oraz na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych. Postanowienie to nie dotyczy osób o znacznym stopniu niepełnosprawności oraz osób niewidomych, korzystających z psów przewodników.
Rozdział 7.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach
§ 16. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, z wyjątkiem terenów określonych w ust. 3.
2. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także zwartych terenów zajętych przez instytucje użyteczności publicznej, centra handlowe, hotele, ogrody działkowe.
3. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy prawa budowlanego;
2) utrzymywanie zwierząt będzie prowadzone z zachowaniem czystości i porządku na nieruchomości, bez uciążliwości dla otoczenia;
3) zwierzęta będą zabezpieczone przed opuszczeniem tej nieruchomości.
4. Odstępstwa od zakazów wymienionych w ust. 1 – 3 dopuszczalne są tylko wtedy, gdy utrzymywanie zwierząt gospodarskich poprzedzone jest uzyskaniem odpowiednich decyzji przewidzianych prawem.
5. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, zobowiązani są dodatkowo:
1) przestrzegać przepisów sanitarno – epidemiologicznych,
2) gromadzić i usuwać nieczystości, które nie są obornikiem i gnojówką, w sposób przewidziany dla ścieków,
3) gromadzić i usuwać nieczystości, które są obornikiem i gnojówką, w sposób przewidziany w ustawie o nawozach i nawożeniu.
Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 17. 1. Deratyzacji podlegają obszary:
1) zabudowane obiektami użyteczności publicznej,
2) zabudowane obiektami i magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa bądź przechowywania lub składowania produktów rolno-spożywczych,
3) zabudowane obiektami, w których prowadzona jest hodowla zwierząt,
4) zabudowy mieszkaniowej.
2. Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonana każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni na terenie nieruchomości.
Pliki do pobrania:
Data powstania: piątek, 7 lut 2014 08:14
Data opublikowania: piątek, 7 lut 2014 08:37
Data edycji: czwartek, 2 kwi 2015 11:33
Data przejścia do archiwum: czwartek, 4 sie 2016 14:45
Opublikował(a): Marcin Tabędzki
Zaakceptował(a): Tomasz Walczuk
Artykuł był czytany: 5220 razy
Ilość edycji: 2