UCHWAŁA NR IX/46/07 RADY GMINY ŁOMŻA
z dnia: 6 lipca 2007r.
w sprawie: uchwalenia Gminnego Systemu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną
Na podstawie art.17 ust.1 pkt 13 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593, Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788, Nr 164 poz. 1366, Nr 179, poz. 1487 i Nr 180, poz. 1493, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 186, poz. 1380, Nr 249, poz. 1831 i Nr 251, poz. 1844 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 219, Nr 36, poz. 226 i Nr 48, poz. 320) oraz art.18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001, Nr 142. poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337 oraz z 2007 r. Nr 48, poz. 327) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się Gminny System Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do Uchwały Nr IX/46/07
Rady Gminy Łomża
z dnia 6 lipca 2007 r.
GMINNY SYSTEM PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD
DZIECKIEM I RODZINĄ
W GMINIE ŁOMŻA
ŁOMŻA, lipiec 2007
GMINNY SYSTEM PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD
DZIECKIEM I RODZINĄ
ROZDZIAŁ I
WSTĘP
§ 1. Rodzina jest naturalną i podstawową komórką społeczeństwa i ma prawo do ochrony ze strony społeczeństwa i państwa (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka art. 16) oraz do odpowiedniej ochrony społecznej, prawnej i ekonomicznej dla zapewnienia jej pełnego rozwoju (Europejska Karta Społeczna cz. 1, pkt. 16).
§ 2. Małżeństwo jako podstawowy związek kobiety i mężczyzny, rodzina, macierzyństwo, rodzicielstwo, znajdują się pod ochroną i opieką państwa.
§ 3. Społeczeństwo, a w szczególności państwo, winno czynić wszystko w zakresie politycznym, ekonomicznym i prawnym, by umocnić jedność rodziny.
§ 4. 1. Społeczeństwo tradycyjnie przywiązuje duże znaczenie do wartości, jakie realizowane są w rodzinie i przez rodzinę.
2. Zapewnienie rodzinie odpowiedniego miejsca w budowanym modelu, zwłaszcza w jego praktyce społecznej, może w znacznym stopniu decydować o powodzeniu aktualnie przeprowadzanych reform. Dążenie do umacniania podstaw funkcjonowania rodziny jest więc potrzebą rozwojową, a równocześnie powinnością państwa.
§ 5. 1. Podstawą do rozwiązywania problemów społecznych jest wsparcie rodziny w odbudowywaniu prawidłowych relacji w rodzinie oraz we właściwym wypełnianiu ról społecznych przez jej członków.
2. Wsparcie rodziny powinno być w miarę możliwości wczesne i mieć charakter profilaktyczny.
3. Priorytetem wspierania rodziny jest zapewnienie odpowiednich warunków rozwoju dzieci, młodzieży oraz kształtowania wartości i norm związanych z ich wychowaniem.
§ 6. 1. Rodzina w pierwszej kolejności powinna mieć możliwość samodzielnego zmierzenia się ze swymi problemami, co pozwala zwiększyć jej szansę na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku oraz stymuluje aktywność własną, wyzwala potencjał i pozwala na uczenie się nowych umiejętności.
2.Pomoc powinna w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin poprzez przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych przy wykorzystaniu własnych środków i możliwości.
3.Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są obowiązane do współudziału w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej.
§ 7. 1. Pomoc powinna być nakierowana na wykorzystanie zasobów własnych rodziny, na wsparcie osoby w rodzinie, w środowisku lokalnym przy wykorzystaniu grup samopomocowych, kościołów, organizacji pozarządowych.
2. Wsparcie instytucjonalne winno mieć miejsce w sytuacji, gdy osoba, jej otoczenie, rodzina, środowisko lokalne staje przed problemami, których samodzielnie nie potrafi rozwiązać. Formy wsparcia dziennego powinny być wykorzystywane przed formami całodobowymi.
3. Pomoc powinna służyć odbudowie i podtrzymaniu umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnieniu ról społecznych.
4. Zadanie wyżej wymienione powinno być realizowane przede wszystkim przez:
1) wzmacnianie i wyzwalanie zasobów tkwiących w rodzinach;
2) wspieranie rodziców w ich funkcjach opiekuńczo – wychowawczych;
3) poprawę bezpieczeństwa socjalnego rodzin;
4) poprawę jakości życia rodzin zagrożonych ubóstwem i innymi problemami społecznymi;
5) zapewnienie równego i sprawiedliwego dostępu do socjalnej, oświatowej i kulturalnej infrastruktury gminy.
ROZDZIAŁ II
OGÓLNE ZASADY SYSTEMU PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
§ 8. Wspieranie rodziny w realizacji jej funkcji wychowawczych, opiekuńczych i socjalnych.
§ 9. Ochrona praw rodziny i dziecka.
§ 10. Prawo dziecka do życia w zdrowej rodzinie.
§ 11. Podejmowanie kompleksowych działań podmiotów publicznych oraz niepublicznych na rzecz rodzin.
§ 12. Pierwszeństwo dziecka do ochrony.
§ 13. Profilaktyka powinna być stosowana przed podjęciem interwencji w rozwiązywaniu problemów rodziny, dzieci i młodzieży.
§ 14. Promocja rozwiązań systemowych w pracy z dziećmi i młodzieżą, opartych na elastyczności, kompleksowości, efektywności, ciągłości i różnorodności form działania.
§ 15. Edukacja podstawowym warunkiem rozwoju.
§ 16. Działania mające na celu rozwój zdolności każdego dziecka.
ROZDZIAŁ III
CELE PODSTAWOWE
§ 17. Poprawa jakości życia, zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego rodzin.
§ 18. Przeciwdziałanie stanom grożącym degradacją społeczną, bezradnością społeczną.
§ 19. Uzupełnianie braków zdrowotnych, edukacyjnych, wychowawczych, społecznych
i materialnych rodzin i dzieci.
§ 20. Promowanie zdrowego stylu życia.
§ 21. Integracja podmiotów stanowiących bezpośrednie otoczenie wychowawcze dziecka oraz przeciwdziałanie i likwidacja czynników dezorganizujących środowisko wychowawcze dzieci i młodzieży.
§ 22. Rozwijanie środowiska społecznego sprzyjającego wyzwalaniu potrzeb intelektualnych,
twórczych, organizacyjnych i społecznych dzieci i młodzieży.
§ 23. Ochrona dzieci i młodzieży przed porzuceniem, zaniedbaniem, przemocą, uzależnieniami, wykolejeniem oraz przestępczością.
ROZDZIAŁ IV
ZAŁOŻENIA GMINNEGO SYSTEMU PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
§ 24. Rozwój programów ochrony zdrowia dzieci i młodzieży.
§ 25. Eliminowanie czynników sprzyjających wykluczeniu rodzin.
§ 26. Tworzenie infrastruktury instytucjonalno – organizacyjnej i finansowej wspomagającej programy integracji międzypokoleniowej.
§ 27. Włączenie w życie społeczności dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz ludzi młodych z problemami edukacyjno – wychowawczymi i nieprzystosowanych społecznie.
§ 28. Tworzenie programów przeciwdziałania przemocy, wykolejenia i przestępczości dzieci i młodzieży.
ROZDZIAŁ V
FUNKCJONOWANIE RODZINY
§ 29. 1. Cel – wzmacnianie rozwoju rodziny.
2. Zadania:
1) opracowanie danych na temat warunków życia rodzin oraz dzieci i młodzieży;
2) realizowanie programów służących rozwojowi dzieci i młodzieży oraz rodzin;
3) wzmocnienie czynników zapobiegających dezorganizacji życia rodzinnego;
4) rozwijanie lokalnej bazy informacyjnej, edukacyjnej, wspomagającej rodzinę w rozumieniu
i rozwiązywaniu problemów społecznych.
§ 30. 1. Cel – wspieranie rodziców w funkcjach opiekuńczo – wychowawczych.
2. Zadania:
1) organizowanie na terenie placówek oświatowych zajęć informacyjnych rozbudowujących wiedzę rodziców na temat rozwoju dzieci i młodzieży;
2) włączenie rodziców w proces dydaktyczno – wychowawczy dzieci;
3) rozwijanie form opieki krótkoterminowej;
4) rozwijanie systemu wsparcia dla rodzin w kryzysie;
5) budowanie systemu wsparcia dla rodzin i edukacji dla rodzin zagrożonych uzależnieniami i przemocą;
6) budowanie poradnictwa i edukacji dla rodziców służących rozpoznawaniu zagrożeń i uzależnień dzieci i młodzieży.
ROZDZIAŁ VI
SYTUACJA MATERIALNA RODZINY
§ 31. 1. Cel – poprawa standardu i jakości życia rodzin umożliwiających realizowanie funkcji i zadań służących rozwojowi oraz osiąganiu samodzielności, zaradności, niezależności i odpowiedzialności jej członków.
2. Zadania:
1) diagnoza i rozpoznawanie warunków i jakości życia rodziny;
2) rozbudowa systemu chroniącego rodzinę przed utratą bezpieczeństwa socjalnego (wsparcie dla rodzin z osobą długotrwale bezrobotną);
3) rozwój systemu wsparcia dla rodzin z niepełnosprawnymi członkami rodziny lub mieszkającymi z osobami starszymi;
4) dostarczenie usług i świadczeń pomocy społecznej rodzinom żyjącym w trudnych warunkach materialnych;
5) zapewnienie dzieciom i młodzieży z rodzin ubogich posiłków w szkole, wyposażenia w podręczniki i przybory szkolne, wypoczynku w czasie ferii letnich i zimowych.
ROZDZIAŁ VII
EDUKACJA
§ 32. 1. Cel – wzbogacanie standardowej oferty dydaktycznej.
2. Zadania:
1) włączenie w proces dydaktyczny programów otwierających świadomość młodego pokolenia na problemy osób starszych i ludzi niepełnosprawnych oraz zagrożenia cywilizacyjne i zachowania prowadzące do utraty bezpieczeństwa fizycznego, zdrowotnego i socjalnego;
2) wspieranie zajęć służących budowaniu postaw sprzyjających rozwijaniu umiejętności społecznych oraz przedsiębiorczości młodego pokolenia;
3) funkcjonowanie szkoły jako placówki integrującej wiedzę z różnych dziedzin, służącej wszechstronnemu rozwojowi indywidualnemu, uczącej krytycyzmu oraz angażującej i przygotowujące uczniów do rozwiązywania problemów jednostki, rodziny i społeczności;
4) wypracowanie procedury efektywnej selekcji, wyróżniania, nagradzania i monitoringu rozwoju młodzieży uzdolnionej.
ROZDZIAŁ VIII
WYCHOWANIE
§ 33. 1. Cel – wsparcie systemu norm i wartości społecznych gwarantujących prawidłowy przebieg procesu wychowania.
2. Zadania:
1) kontynuowanie, wzbogacanie istniejących programów profilaktycznych i edukacyjnych wspierających wychowanie dzieci i młodzieży;
2) inicjowanie programów wyłaniania liderów młodzieżowych w różnych sferach życia publicznego;
3) wspieranie form aktywności sprzyjających uwrażliwieniu młodzieży na potrzeby innych ludzi i budowaniu postaw prospołecznych oraz podejmowaniu działań na rzecz środowiska lokalnego;
4) inicjowanie programów informujących o źródłach zagrożeń cywilizacyjnych i kulturowych, metodach i technikach budowania odporności na manipulację medialną, grupową, ekonomiczną, sposobach zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
5) oferowanie warsztatów dla dzieci i młodzieży oraz rodziców z zakresu komunikacji międzyludzkiej, rozwiązywania problemów, radzenia sobie ze stresem;
6) wspieranie grup samopomocowych i organizacji pozarządowych działających na rzecz dzieci ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi.
§ 34. 1. Cel – zapobieganie i niwelowanie deficytów wychowawczych.
2. Zadania:
1) wspieranie placówek wsparcia dziennego;
2) wspieranie rodzin dysfunkcyjnych i zagrożonych dysfunkcjalnością;
3) wzbogacanie zajęć dla dzieci i młodzieży kształtujących umiejętności prowadzenia dialogu, radzenia sobie ze stresem;
4) prowadzenie zajęć dla rodziców kształtujących umiejętności prowadzenia dialogu z dzieckiem, radzenia sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo;
5) wzbogacanie zajęć dla dzieci i młodzieży kształtujących umiejętność percepcji siebie i innych ludzi;
6) promowanie i wspomaganie organizacji i grup samopomocowych działających na rzecz dzieci, młodzieży i rodzin z deficytami wychowawczymi.
§ 35. 1. Cel – ochrona dzieci i młodzieży przed nieprzystosowaniem społecznym, marginalizacją i społecznym wykluczeniem.
2. Zadania:
1) wprowadzenie do gimnazjalnych programów dydaktycznych zajęć profilaktyczno – edukacyjno – wychowawczych z zakresu dewiacji i patologii społecznej ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki uzależnień;
2) inicjowanie programów prowadzących do redukcji czynników psycho – emocjonalnych, socjo – ekonomicznych sprzyjających marginalizacji młodzieży społecznie nieprzystosowanej.
ROZDZIAŁ IX
SPORT, REKREACJA I WYPOCZYNEK
§ 36. 1. Cel – rozbudowa warunków służących aktywności sportowej i rekreacyjnej młodego pokolenia oraz uczestnictwo dzieci i młodzieży w zajęciach sportowo – rekreacyjnych.
2. Zadania:
1) wspólpraca z klubami sportowymi;
2) wspieranie plenerowych imprez sportowych, rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży;
3) wyrównywanie dysproporcji w dostępie dzieci i młodzieży do oferty sportowej,rekreacyjnej i turystycznej;
4) wykorzystanie gminnej bazy sportowej na cele rekreacyjne i aktywność ruchową dzieci i młodzieży;
5) wspieranie różnych form turystyki krajowej.
§ 37. 1. Cel – promocja form spędzania czasu wolnego przez młodzież, sprzyjających rozwojowi zainteresowań i przeciwdziałaniu nudzie.
2. Zadania:
1) realizacja projektów służących zdrowemu stylowi życia, przeciwdziałanie uzależnieniom i biernym formom spędzania czasu wolnego;
2) poszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych;
3) zagospodarowanie w okresie wakacyjnym czasu wolnego dzieciom i młodzieży.
ROZDZIAŁ X
ZDROWIE I SPRAWNOŚĆ
§ 38. 1. Cel – kompensowanie deficytów zdrowotnych oraz świadczeń i usług z zakresu promocji zdrowia i zadań ze sfery zdrowia publicznego.
2. Zadania:
1) wspieranie cyklicznych badań stanu zdrowia i sprawności młodego pokolenia;
2) realizacja ochrony zdrowia z zakresu zdrowia publicznego (higiena, szczepienia
ochronne itp.);
3) realizacja programów profilaktycznych i prozdrowotnych w szkole: wady postawy, wzroku, uzależnień i prawidłowego żywienia;
4) realizacja programów propagujących zasady bezpiecznego zachowania na drodze, ulicy, w domu, w czasie zabawy, na wakacjach, w kontaktach z innymi ludźmi.
§ 39. 1. Cel – uzupełnienie opieki zdrowotnej nad dzieckiem niepełnosprawnym.
2. Zadania:
1) opracowanie gminnej bazy danych dzieci niepełnosprawnych;
2) wspieranie programów rehabilitacyjnych przygotowujących młodzież niepełnosprawną do samodzielnego i niezależnego życia;
3) wspieranie rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi;
4) wspieranie programów sprzyjających tolerancji wobec osób niepełnosprawnych, umożliwiających przystosowanie dzieci zdrowych do codziennego funkcjonowania z niepełnosprawnością rówieśnika.
ROZDZIAŁ XI
BEZPIECZEŃSTWO – DEWIACJE – PATOLOGIE
§ 40. 1. Cel – zwiększenie poczucia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży oraz przeciwdziałanie uzależnieniom.
2. Zadania:
1) promocja programów profilaktyczno – edukacyjnych realizowanych z policją;
2) promocja programów edukacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych związanych z uzależnieniem, adresowanych do dzieci i młodzieży (nikotyna, alkohol, narkotyki);
3) kontrola zakazu sprzedaży papierosów i alkoholu dzieciom i młodzieży do lat 18;
4) ochrona dzieci przed uzależnieniami w rodzinie.
§ 41. 1. Cel – przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci i młodzieży.
2. Zadania:
1) diagnoza skali zjawiska krzywdzenia dzieci i młodzieży;
2) rozwijanie programów przeciwdziałania przemocy rówieśniczej i szkolnej w środowisku lokalnym;
3) „Niebieska Karta”.
ROZDZIAŁ XII
REALIZATORZY
§ 42. 1. Gmina Łomża i jej jednostki organizacyjne oraz inne instytucje, a między innymi:
1) Ośrodek Pomocy Społecznej Gminy Łomża;
2) Zarząd Ekonomiczny Szkół Gminy Łomża;
3) Komisja ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Łomża;
4) Biblioteki Publiczne na terenie Gminy Łomża;
5) Szkoły na terenie Gminy Łomża oraz Publiczne Gimnazjum Nr 9 w Łomży;
6) Gminny Ośrodek Kultury w Pniewie;
7) Miejska Komenda Policji w Łomży;
8) Zespoły Gabinetów Lekarza Rodzinnego na terenie Gminy Łomża;
2. Organizacje społeczne i pozarządowe, a między innymi:
1) Polskie Stowarzyszenie Diabetyków Odział w Łomży;
2) Parafia Rzymskokatolicka w Wygodzie;
3) Parafia Rzymskokatolicka w Kupiskach;
4) Parafia Rzymskokatolicka w Puchałach;
5) Parafie Rzymskokatolickie w Łomży obejmujące teren gminy Łomża;
6) Zespóły Parafialne Caritas;
7) Caritas Decezji Łomżyńskiej;
8) Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Łomży;
9) Polski Komitet Pomocy Społecznej Zarząd Okręgowy w Łomży ;
10) Kluby sportowe.
3. Osoby fizyczne i prawne.
§ 1. Uchwala się Gminny System Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do Uchwały Nr IX/46/07
Rady Gminy Łomża
z dnia 6 lipca 2007 r.
GMINNY SYSTEM PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD
DZIECKIEM I RODZINĄ
W GMINIE ŁOMŻA
ŁOMŻA, lipiec 2007
GMINNY SYSTEM PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD
DZIECKIEM I RODZINĄ
ROZDZIAŁ I
WSTĘP
§ 1. Rodzina jest naturalną i podstawową komórką społeczeństwa i ma prawo do ochrony ze strony społeczeństwa i państwa (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka art. 16) oraz do odpowiedniej ochrony społecznej, prawnej i ekonomicznej dla zapewnienia jej pełnego rozwoju (Europejska Karta Społeczna cz. 1, pkt. 16).
§ 2. Małżeństwo jako podstawowy związek kobiety i mężczyzny, rodzina, macierzyństwo, rodzicielstwo, znajdują się pod ochroną i opieką państwa.
§ 3. Społeczeństwo, a w szczególności państwo, winno czynić wszystko w zakresie politycznym, ekonomicznym i prawnym, by umocnić jedność rodziny.
§ 4. 1. Społeczeństwo tradycyjnie przywiązuje duże znaczenie do wartości, jakie realizowane są w rodzinie i przez rodzinę.
2. Zapewnienie rodzinie odpowiedniego miejsca w budowanym modelu, zwłaszcza w jego praktyce społecznej, może w znacznym stopniu decydować o powodzeniu aktualnie przeprowadzanych reform. Dążenie do umacniania podstaw funkcjonowania rodziny jest więc potrzebą rozwojową, a równocześnie powinnością państwa.
§ 5. 1. Podstawą do rozwiązywania problemów społecznych jest wsparcie rodziny w odbudowywaniu prawidłowych relacji w rodzinie oraz we właściwym wypełnianiu ról społecznych przez jej członków.
2. Wsparcie rodziny powinno być w miarę możliwości wczesne i mieć charakter profilaktyczny.
3. Priorytetem wspierania rodziny jest zapewnienie odpowiednich warunków rozwoju dzieci, młodzieży oraz kształtowania wartości i norm związanych z ich wychowaniem.
§ 6. 1. Rodzina w pierwszej kolejności powinna mieć możliwość samodzielnego zmierzenia się ze swymi problemami, co pozwala zwiększyć jej szansę na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku oraz stymuluje aktywność własną, wyzwala potencjał i pozwala na uczenie się nowych umiejętności.
2.Pomoc powinna w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin poprzez przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych przy wykorzystaniu własnych środków i możliwości.
3.Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są obowiązane do współudziału w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej.
§ 7. 1. Pomoc powinna być nakierowana na wykorzystanie zasobów własnych rodziny, na wsparcie osoby w rodzinie, w środowisku lokalnym przy wykorzystaniu grup samopomocowych, kościołów, organizacji pozarządowych.
2. Wsparcie instytucjonalne winno mieć miejsce w sytuacji, gdy osoba, jej otoczenie, rodzina, środowisko lokalne staje przed problemami, których samodzielnie nie potrafi rozwiązać. Formy wsparcia dziennego powinny być wykorzystywane przed formami całodobowymi.
3. Pomoc powinna służyć odbudowie i podtrzymaniu umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnieniu ról społecznych.
4. Zadanie wyżej wymienione powinno być realizowane przede wszystkim przez:
1) wzmacnianie i wyzwalanie zasobów tkwiących w rodzinach;
2) wspieranie rodziców w ich funkcjach opiekuńczo – wychowawczych;
3) poprawę bezpieczeństwa socjalnego rodzin;
4) poprawę jakości życia rodzin zagrożonych ubóstwem i innymi problemami społecznymi;
5) zapewnienie równego i sprawiedliwego dostępu do socjalnej, oświatowej i kulturalnej infrastruktury gminy.
ROZDZIAŁ II
OGÓLNE ZASADY SYSTEMU PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
§ 8. Wspieranie rodziny w realizacji jej funkcji wychowawczych, opiekuńczych i socjalnych.
§ 9. Ochrona praw rodziny i dziecka.
§ 10. Prawo dziecka do życia w zdrowej rodzinie.
§ 11. Podejmowanie kompleksowych działań podmiotów publicznych oraz niepublicznych na rzecz rodzin.
§ 12. Pierwszeństwo dziecka do ochrony.
§ 13. Profilaktyka powinna być stosowana przed podjęciem interwencji w rozwiązywaniu problemów rodziny, dzieci i młodzieży.
§ 14. Promocja rozwiązań systemowych w pracy z dziećmi i młodzieżą, opartych na elastyczności, kompleksowości, efektywności, ciągłości i różnorodności form działania.
§ 15. Edukacja podstawowym warunkiem rozwoju.
§ 16. Działania mające na celu rozwój zdolności każdego dziecka.
ROZDZIAŁ III
CELE PODSTAWOWE
§ 17. Poprawa jakości życia, zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego rodzin.
§ 18. Przeciwdziałanie stanom grożącym degradacją społeczną, bezradnością społeczną.
§ 19. Uzupełnianie braków zdrowotnych, edukacyjnych, wychowawczych, społecznych
i materialnych rodzin i dzieci.
§ 20. Promowanie zdrowego stylu życia.
§ 21. Integracja podmiotów stanowiących bezpośrednie otoczenie wychowawcze dziecka oraz przeciwdziałanie i likwidacja czynników dezorganizujących środowisko wychowawcze dzieci i młodzieży.
§ 22. Rozwijanie środowiska społecznego sprzyjającego wyzwalaniu potrzeb intelektualnych,
twórczych, organizacyjnych i społecznych dzieci i młodzieży.
§ 23. Ochrona dzieci i młodzieży przed porzuceniem, zaniedbaniem, przemocą, uzależnieniami, wykolejeniem oraz przestępczością.
ROZDZIAŁ IV
ZAŁOŻENIA GMINNEGO SYSTEMU PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
§ 24. Rozwój programów ochrony zdrowia dzieci i młodzieży.
§ 25. Eliminowanie czynników sprzyjających wykluczeniu rodzin.
§ 26. Tworzenie infrastruktury instytucjonalno – organizacyjnej i finansowej wspomagającej programy integracji międzypokoleniowej.
§ 27. Włączenie w życie społeczności dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz ludzi młodych z problemami edukacyjno – wychowawczymi i nieprzystosowanych społecznie.
§ 28. Tworzenie programów przeciwdziałania przemocy, wykolejenia i przestępczości dzieci i młodzieży.
ROZDZIAŁ V
FUNKCJONOWANIE RODZINY
§ 29. 1. Cel – wzmacnianie rozwoju rodziny.
2. Zadania:
1) opracowanie danych na temat warunków życia rodzin oraz dzieci i młodzieży;
2) realizowanie programów służących rozwojowi dzieci i młodzieży oraz rodzin;
3) wzmocnienie czynników zapobiegających dezorganizacji życia rodzinnego;
4) rozwijanie lokalnej bazy informacyjnej, edukacyjnej, wspomagającej rodzinę w rozumieniu
i rozwiązywaniu problemów społecznych.
§ 30. 1. Cel – wspieranie rodziców w funkcjach opiekuńczo – wychowawczych.
2. Zadania:
1) organizowanie na terenie placówek oświatowych zajęć informacyjnych rozbudowujących wiedzę rodziców na temat rozwoju dzieci i młodzieży;
2) włączenie rodziców w proces dydaktyczno – wychowawczy dzieci;
3) rozwijanie form opieki krótkoterminowej;
4) rozwijanie systemu wsparcia dla rodzin w kryzysie;
5) budowanie systemu wsparcia dla rodzin i edukacji dla rodzin zagrożonych uzależnieniami i przemocą;
6) budowanie poradnictwa i edukacji dla rodziców służących rozpoznawaniu zagrożeń i uzależnień dzieci i młodzieży.
ROZDZIAŁ VI
SYTUACJA MATERIALNA RODZINY
§ 31. 1. Cel – poprawa standardu i jakości życia rodzin umożliwiających realizowanie funkcji i zadań służących rozwojowi oraz osiąganiu samodzielności, zaradności, niezależności i odpowiedzialności jej członków.
2. Zadania:
1) diagnoza i rozpoznawanie warunków i jakości życia rodziny;
2) rozbudowa systemu chroniącego rodzinę przed utratą bezpieczeństwa socjalnego (wsparcie dla rodzin z osobą długotrwale bezrobotną);
3) rozwój systemu wsparcia dla rodzin z niepełnosprawnymi członkami rodziny lub mieszkającymi z osobami starszymi;
4) dostarczenie usług i świadczeń pomocy społecznej rodzinom żyjącym w trudnych warunkach materialnych;
5) zapewnienie dzieciom i młodzieży z rodzin ubogich posiłków w szkole, wyposażenia w podręczniki i przybory szkolne, wypoczynku w czasie ferii letnich i zimowych.
ROZDZIAŁ VII
EDUKACJA
§ 32. 1. Cel – wzbogacanie standardowej oferty dydaktycznej.
2. Zadania:
1) włączenie w proces dydaktyczny programów otwierających świadomość młodego pokolenia na problemy osób starszych i ludzi niepełnosprawnych oraz zagrożenia cywilizacyjne i zachowania prowadzące do utraty bezpieczeństwa fizycznego, zdrowotnego i socjalnego;
2) wspieranie zajęć służących budowaniu postaw sprzyjających rozwijaniu umiejętności społecznych oraz przedsiębiorczości młodego pokolenia;
3) funkcjonowanie szkoły jako placówki integrującej wiedzę z różnych dziedzin, służącej wszechstronnemu rozwojowi indywidualnemu, uczącej krytycyzmu oraz angażującej i przygotowujące uczniów do rozwiązywania problemów jednostki, rodziny i społeczności;
4) wypracowanie procedury efektywnej selekcji, wyróżniania, nagradzania i monitoringu rozwoju młodzieży uzdolnionej.
ROZDZIAŁ VIII
WYCHOWANIE
§ 33. 1. Cel – wsparcie systemu norm i wartości społecznych gwarantujących prawidłowy przebieg procesu wychowania.
2. Zadania:
1) kontynuowanie, wzbogacanie istniejących programów profilaktycznych i edukacyjnych wspierających wychowanie dzieci i młodzieży;
2) inicjowanie programów wyłaniania liderów młodzieżowych w różnych sferach życia publicznego;
3) wspieranie form aktywności sprzyjających uwrażliwieniu młodzieży na potrzeby innych ludzi i budowaniu postaw prospołecznych oraz podejmowaniu działań na rzecz środowiska lokalnego;
4) inicjowanie programów informujących o źródłach zagrożeń cywilizacyjnych i kulturowych, metodach i technikach budowania odporności na manipulację medialną, grupową, ekonomiczną, sposobach zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
5) oferowanie warsztatów dla dzieci i młodzieży oraz rodziców z zakresu komunikacji międzyludzkiej, rozwiązywania problemów, radzenia sobie ze stresem;
6) wspieranie grup samopomocowych i organizacji pozarządowych działających na rzecz dzieci ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi.
§ 34. 1. Cel – zapobieganie i niwelowanie deficytów wychowawczych.
2. Zadania:
1) wspieranie placówek wsparcia dziennego;
2) wspieranie rodzin dysfunkcyjnych i zagrożonych dysfunkcjalnością;
3) wzbogacanie zajęć dla dzieci i młodzieży kształtujących umiejętności prowadzenia dialogu, radzenia sobie ze stresem;
4) prowadzenie zajęć dla rodziców kształtujących umiejętności prowadzenia dialogu z dzieckiem, radzenia sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo;
5) wzbogacanie zajęć dla dzieci i młodzieży kształtujących umiejętność percepcji siebie i innych ludzi;
6) promowanie i wspomaganie organizacji i grup samopomocowych działających na rzecz dzieci, młodzieży i rodzin z deficytami wychowawczymi.
§ 35. 1. Cel – ochrona dzieci i młodzieży przed nieprzystosowaniem społecznym, marginalizacją i społecznym wykluczeniem.
2. Zadania:
1) wprowadzenie do gimnazjalnych programów dydaktycznych zajęć profilaktyczno – edukacyjno – wychowawczych z zakresu dewiacji i patologii społecznej ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki uzależnień;
2) inicjowanie programów prowadzących do redukcji czynników psycho – emocjonalnych, socjo – ekonomicznych sprzyjających marginalizacji młodzieży społecznie nieprzystosowanej.
ROZDZIAŁ IX
SPORT, REKREACJA I WYPOCZYNEK
§ 36. 1. Cel – rozbudowa warunków służących aktywności sportowej i rekreacyjnej młodego pokolenia oraz uczestnictwo dzieci i młodzieży w zajęciach sportowo – rekreacyjnych.
2. Zadania:
1) wspólpraca z klubami sportowymi;
2) wspieranie plenerowych imprez sportowych, rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży;
3) wyrównywanie dysproporcji w dostępie dzieci i młodzieży do oferty sportowej,rekreacyjnej i turystycznej;
4) wykorzystanie gminnej bazy sportowej na cele rekreacyjne i aktywność ruchową dzieci i młodzieży;
5) wspieranie różnych form turystyki krajowej.
§ 37. 1. Cel – promocja form spędzania czasu wolnego przez młodzież, sprzyjających rozwojowi zainteresowań i przeciwdziałaniu nudzie.
2. Zadania:
1) realizacja projektów służących zdrowemu stylowi życia, przeciwdziałanie uzależnieniom i biernym formom spędzania czasu wolnego;
2) poszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych;
3) zagospodarowanie w okresie wakacyjnym czasu wolnego dzieciom i młodzieży.
ROZDZIAŁ X
ZDROWIE I SPRAWNOŚĆ
§ 38. 1. Cel – kompensowanie deficytów zdrowotnych oraz świadczeń i usług z zakresu promocji zdrowia i zadań ze sfery zdrowia publicznego.
2. Zadania:
1) wspieranie cyklicznych badań stanu zdrowia i sprawności młodego pokolenia;
2) realizacja ochrony zdrowia z zakresu zdrowia publicznego (higiena, szczepienia
ochronne itp.);
3) realizacja programów profilaktycznych i prozdrowotnych w szkole: wady postawy, wzroku, uzależnień i prawidłowego żywienia;
4) realizacja programów propagujących zasady bezpiecznego zachowania na drodze, ulicy, w domu, w czasie zabawy, na wakacjach, w kontaktach z innymi ludźmi.
§ 39. 1. Cel – uzupełnienie opieki zdrowotnej nad dzieckiem niepełnosprawnym.
2. Zadania:
1) opracowanie gminnej bazy danych dzieci niepełnosprawnych;
2) wspieranie programów rehabilitacyjnych przygotowujących młodzież niepełnosprawną do samodzielnego i niezależnego życia;
3) wspieranie rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi;
4) wspieranie programów sprzyjających tolerancji wobec osób niepełnosprawnych, umożliwiających przystosowanie dzieci zdrowych do codziennego funkcjonowania z niepełnosprawnością rówieśnika.
ROZDZIAŁ XI
BEZPIECZEŃSTWO – DEWIACJE – PATOLOGIE
§ 40. 1. Cel – zwiększenie poczucia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży oraz przeciwdziałanie uzależnieniom.
2. Zadania:
1) promocja programów profilaktyczno – edukacyjnych realizowanych z policją;
2) promocja programów edukacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych związanych z uzależnieniem, adresowanych do dzieci i młodzieży (nikotyna, alkohol, narkotyki);
3) kontrola zakazu sprzedaży papierosów i alkoholu dzieciom i młodzieży do lat 18;
4) ochrona dzieci przed uzależnieniami w rodzinie.
§ 41. 1. Cel – przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci i młodzieży.
2. Zadania:
1) diagnoza skali zjawiska krzywdzenia dzieci i młodzieży;
2) rozwijanie programów przeciwdziałania przemocy rówieśniczej i szkolnej w środowisku lokalnym;
3) „Niebieska Karta”.
ROZDZIAŁ XII
REALIZATORZY
§ 42. 1. Gmina Łomża i jej jednostki organizacyjne oraz inne instytucje, a między innymi:
1) Ośrodek Pomocy Społecznej Gminy Łomża;
2) Zarząd Ekonomiczny Szkół Gminy Łomża;
3) Komisja ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Łomża;
4) Biblioteki Publiczne na terenie Gminy Łomża;
5) Szkoły na terenie Gminy Łomża oraz Publiczne Gimnazjum Nr 9 w Łomży;
6) Gminny Ośrodek Kultury w Pniewie;
7) Miejska Komenda Policji w Łomży;
8) Zespoły Gabinetów Lekarza Rodzinnego na terenie Gminy Łomża;
2. Organizacje społeczne i pozarządowe, a między innymi:
1) Polskie Stowarzyszenie Diabetyków Odział w Łomży;
2) Parafia Rzymskokatolicka w Wygodzie;
3) Parafia Rzymskokatolicka w Kupiskach;
4) Parafia Rzymskokatolicka w Puchałach;
5) Parafie Rzymskokatolickie w Łomży obejmujące teren gminy Łomża;
6) Zespóły Parafialne Caritas;
7) Caritas Decezji Łomżyńskiej;
8) Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Łomży;
9) Polski Komitet Pomocy Społecznej Zarząd Okręgowy w Łomży ;
10) Kluby sportowe.
3. Osoby fizyczne i prawne.