Uchwała Nr VI/26/07 Rady Gminy Łomża
z dnia: 29 marca 2007 r.
w sprawie: w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 53 ust1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym/ Dz .U, z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm. 1/ oraz art. 179 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych/Dz. U. z 2005 roku Nr 249, poz. 2104, z późn. zm. 2 / uchwala się, co następuje:
§ 1. Projekt budżetu Gminy Łomża przygotowuje Wójt Gminy w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 2. Projekt budżetu opracowuje się na podstawie:
1/ istniejącego stanu organizacyjnego, cen, stawek podatkowych, taryf, wynagrodzeń poprzedzającego rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku planowanego,
2/ przewidywanego wykonania dochodów i wydatków w roku poprzedzającym rok budżetowy,
3/ przewidywanego na rok budżetowy poziomu inflacji i przewidywanych wskaźników wzrostu wynagrodzeń.
§ 3. W celu opracowania projektu uchwały budżetowej Gminy:
1/ kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów, pracownicy samodzielnych stanowisk pracy Urzędu Gminy zobowiązani są do opracowania wycinkowych materiałów planistycznych w zakresie właściwości
i przekazania ich Skarbnikowi w terminie do 15 października:
2/ komisje Rady Gminy, radni Gminy przedstawiciele sołectw mają prawo składania wniosków dotyczących budżetu roku przyszłego w terminie do
15 października.
§ 4. Materiały planistyczne składane przez jednostki organizacyjne, kierowników referatów oraz pracowników samodzielnych stanowisk pracy powinny zawierać:
1/ w zakresie jednostek budżetowych:
a/ kalkulacje wielkości planowanych dochodów budżetowych,
b/ wielkości niezbędnych do prowadzenia działalności wydatków bieżących
i inwestycyjnych w układzie: dział, rozdział, paragraf.
2/ w zakresie instytucji kultury i funduszy celowych:
a/ kalkulacje wielkości planowanych przychodów,
b/ wielkości kosztów prowadzonych działalności,
c/ wysokość planowanej dotacji z budżetu Gminy, tam gdzie przepisy prawne na to zezwalają,
d/ stan środków obrotowych na początek i koniec roku.
3/ Materiały, o których mowa w pkt.1 powinny zawierać szczegółowe kalkulacje oraz uzasadnienie przyjętych kwot.
§ 5. Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych, wniosków, jak również informacji o planowanych dotacjach celowych i subwencji z budżetu Państwa Skarbnik Gminy opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów
i wydatków oraz przychodów i rozchodów gminy, a także przychodów
i rozchodów funduszy celowych oraz dotacji podmiotowych dla instytucji kultury.
§ 6. Na podstawie przedłożonych materiałów Skarbnik opracowuje i przekazuje Wójtowi:
1/ projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami,
2/ objaśnienia do projektu uchwały budżetowej,
3/ informację o stanie mienia komunalnego.
§ 7. Opracowany projekt budżetu Gminy wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Wójt przekazuje:
1/ Radzie Gminy,
2/ Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku celem zaopiniowania.
§ 8. Objaśnienia do projektu budżetu Gminy powinny zawierać omówienie planu dochodów i wydatków budżetowych na tle przewidywanego wykonania poprzedniego roku oraz sposobu ich kalkulacji.
§ 9. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
1/ prognozowane dochody budżetu według źródeł ich pochodzenia i klasyfikacji budżetowej,
2/ wydatki budżetu z podziałem na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem:
a/ wydatków bieżących, w tym w szczególności:
- wynagrodzeń i składników pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatków na obsługę długu publicznego,
- wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego,
b/ wydatków majątkowych,
3/ źródła pokrycia deficytu lub zaangażowanie nadwyżki budżetowej,
4/ przychody i rozchody budżetu Gminy,
5/ wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
6/ wydatki na programy i projekty realizowane ze źródeł zagranicznych,
7/ plany przychodów i wydatków funduszy celowych,
8/ limity zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek
9/ upoważnienia dla Wójta do zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków o których mowa w art. 166 ust. 1 ustawy o finansach publicznych,
10/ zakres i kwoty dotacji celowych na finansowanie kosztów realizacji, o których mowa w art. 24 ust.5 ustawy o finansach publicznych,
11/ dotacje przedmiotowe,
12/ dotacje dla innych podmiotów publicznych przekazywane na podstawie odrębnych przepisów, związane z realizacją zadań gminy,
13/ dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych
i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych.
§ 10. Uchwała budżetowa może zawierać:
1/ upoważnienie dla Wójta do zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku deficytu budżetu Gminy,
2/ upoważnienie dla Wójta do lokowania wolnych środków w innych bankach, aniżeli bank prowadzący obsługę rachunku gmin,
3/ upoważnienie Wójta do zaciągania zobowiązań:
a/ na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne i projekty realizowane ze środków Unii Europejskiej lub bezzwrotnych środków zagranicznych oraz na zadania wynikające z kontraktów wojewódzkich
b/ z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i termin zapłaty upływa w roku następnym,
c/ upoważnienia do samodzielnego zaciągania zobowiązań.
§ 11. Projekt uchwały budżetowej może również zawierać:
1/ kwoty rezerwy ogólnej i celowej,
2/ inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.
§ 12. Informacja o stanie mienia komunalnego powinna zawierać:
1/ wykaz rodzajowy mienia i miejsce położenia,
2/ dane dotyczące ogólnych rozmiarów mienia /ilość, powierzchnia, wartość/, oraz o sposobie zagospodarowania,
3/ dane o zmianach w stanie mienia komunalnego od dnia złożenia poprzedniej informacji,
4/ dane o uzyskiwanych dochodach do budżetu Gminy oraz wydatków ponoszonych z tego tytułu,
5/ inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
§ 13. Przewodniczący Rady Gminy przekazuje projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom rady.
§ 14. Komisje Rady Gminy w terminie 14 dni od daty otrzymania powyższych materiałów odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie opinie o projekcie uchwały budżetowej.
§ 15. Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub jego zwiększenie w projekcie uchwały budżetowej zobowiązana jest wskazać źródła jego sfinansowania.
§ 16. Bez zgody Wójta, Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu Gminy.
§ 17. Opinie poszczególnych Komisji przedstawiane są Komisji Rewizyjnej, która formułuje ostateczną opinię i przedkłada Wójtowi.
§ 18. Wójt po zapoznaniu z opinią Komisji Rewizyjnej w terminie 7 dni przedkłada Radzie Gminy skorygowany projekt budżetu.
§ 19. Nie uwzględnione w projekcie budżetu wnioski oraz wprowadzone zmiany wymagają uzasadnienia.
§ 20 . Porządek sesji budżetowej powinien zawierać:
- projekt uchwały budżetowej,
- zapoznanie Rady z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- opinię Komisji Rewizyjnej,
- stanowisko Wójta w sprawie wniosków Komisji,
- dyskusję,
- głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
§ 21. Uchwałę budżetową Rada Gminy uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a szczególnie w uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
§ 22. Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do
31 marca roku budżetowego podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawionej Radzie Gminy.
§ 23. W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Gminy Wójt przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów planów finansowych.
§ 24. Jednostki opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych nie później do 22 grudnia.
§ 25. W terminie 21 dni od uchwalenia uchwały budżetowej Wójt opracowuje układ wykonawczy budżetu i przekazuje jednostkom podległym informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków jednostek.
§ 26. Traci moc Uchwała Nr X/62/99 Rady Gminy Łomża z dnia
29 października 1999 roku w sprawie procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu gminy.
§ 27. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi.
§ 28. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Robert Łada
. Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568 z 2004 r. nr 102, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz.128, 181, poz. 1337.
. Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr. 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218 i Nr 187, poz. 1381.