Numery alarmowe
Łącznie obydwa akty ustaliły 14 numerów alarmowych, w tym 1 wspólny numer alarmowy dla wszystkich służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy oraz 13 numerów alarmowych, alarmowych interwencyjnych i alarmowych informacyjno-koordynacyjnych. Trzycyfrowe numery skrócone wybiera się bez żadnych poprzedzających je cyfr.
112 – centrum powiadamiania ratunkowego (jednolity ogólnoeuropejski numer alarmowy),
981 – pogotowie drogowe,
983 – pogotowie weterynaryjne
984 – pogotowie rzeczne, MOPR,
985 – WOPR, GOPR i TOPR,
986 – straż miejska (nie we wszystkich miastach),
987 – centrum zarządzania kryzysowego,
991 – pogotowie energetyczne,
992 – pogotowie gazowe,
993 – pogotowie ciepłownicze,
994 – pogotowie wodno-kanalizacyjne,
995 – Komenda Główna Policji – system Child Alert,
996 – Centrum Antyterrorystyczne,
997 – policja,
998 – straż pożarna,
999 – pogotowie ratunkowe.
Numer alarmowy 112
Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym, który obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej.
Można z niego skorzystać zarówno z telefonu stacjonarnego jak i komórkowego. Wybranie numeru 112 nie wymaga odblokowania klawiatury telefonu komórkowego. Ponadto numer 112 można wybrać w telefonie bez karty SIM. Połączenia są całkowicie bezpłatne.
Numer 112 został stworzony w 1991 roku. Reguluje go dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/22/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i praw użytkowników odnoszących się do sieci i usług łączności elektronicznej, w skrócie - dyrektywa o usłudze powszechnej.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego to miejsce, gdzie obsługiwane są wszystkie połączenia kierowane na numer alarmowy 112. Odbiera je operator numerów alarmowych, który po weryfikacji i klasyfikacji przekazuje do odpowiedniej służby ratunkowej.
Kiedy dzwonić
Zgłoszenie o charakterze alarmowym to informacja o wystąpieniu lub podejrzeniu wystąpienia nagłej sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, w tym aktu przemocy, a także nagłego zagrożenia środowiska lub mienia oraz zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego, kierowana na numer alarmowy.
Do takich sytuacji należą między innymi:
- pożar, miejscowe zagrożenie;
- uprowadzenie osób;
- przemoc domowa, uszkodzenie mienia, groźby karalne;
- oszustwo, fałszerstwo;
- zgon, próba samobójcza, zaginięcie osób;
- przestępstwo seksualne, narkotykowe;
- podłożenie materiałów wybuchowych, nielegalne posiadanie broni;
- wypadek drogowy, kolizja;
- kradzież, włamanie lub wtargnięcie;
- rozbój, pobicie, bójka;
- zakłócanie porządku publicznego;
- utrata przytomności, urazy, bóle;
- uszkodzenie ciała, złe samopoczucie.
Kiedy nie dzwonić
Numeru alarmowego 112 nie należy używać w momencie, gdy nie nastąpiło zagrożenie dla zdrowia, życia lub mienia. Pamiętaj, że:
- Nie należy dzwonić na numer alarmowy 112, aby zgłosić zdarzenie, które tak naprawdę nie miało miejsca.
- Numer alarmowy 112 nie jest informacją telefoniczną. Nie otrzymasz tu numeru telefonu i danych korespondencyjnych firm lub osób prywatnych.
- Numer alarmowy 112 nie służy do informowania o złym stanie drogi.
- Numer alarmowy 112 nie jest informacją przewoźników komunikacyjnych.
- Numer alarmowy 112 nie jest centralą telefoniczną. Nie uzyskasz tu połączenia międzynarodowego.
- Numer alarmowy 112 nie służy do zamawiania taksówki, pizzy i kwiatów. Operator nie posiada również numerów telefonów do sklepów całodobowych.
- Na numer alarmowy 112 nie należy dzwonić w celu wyrażenia opinii na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej bądź w celu uzyskania konsultacji i porady lekarskiej.
- Dzwoniąc pod numer alarmowy 112 nie dostaniesz informacji o numerze PIN lub PUK telefonu komórkowego. W tej sytuacji należy kontaktować się z operatorem swojej sieci komórkowej.
- Na numer alarmowy 112 nie należy również dzwonić, by zapytać o godzinę, datę lub by potwierdzić swój numer telefonu.
- Nie należy dzwonić na numer alarmowy 112 aby posłuchać zapowiedzi.
Pamiętaj! Kiedy dzwonisz na numer alarmowy 112 bez uzasadnionej przyczyny blokujesz linię telefoniczną, z której być może w tej chwili chce skorzystać ktoś kto właśnie potrzebuje pomocy. Pomyśl – kiedyś i Ty możesz się znaleźć w niebezpieczeństwie!
Jak dzwonić na numer alarmowy 112
- Gdy znajdujesz się w sytuacji nagłego zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bądź gdy jesteś świadkiem takiej sytuacji, niezwłocznie wybierz numer alarmowy 112 i czekaj aż usłyszysz głos operatora;
- W chwili, gdy zgłaszasz sytuację, która zagraża życiu, zdrowiu, mieniu bądź środowisku powinieneś być jej świadkiem. Znacznie to pomoże w dokładnej lokalizacji zdarzenia, ponadto pomoże w uzyskaniu dodatkowych informacji, które są zwykle niezbędne do prawidłowej obsługi zgłoszenia;
- Krótko opisz zdarzenie lub sytuację, której jesteś świadkiem, podaj swoje imię i nazwisko jeśli operator Cię o to poprosi;
- Szybko odpowiadaj na zadawane przez operatora pytania. Pomoże to w odpowiedniej klasyfikacji i obsługi zgłoszenia alarmowego;
- Może się zdarzyć, że operator wyda Ci pewne polecenia. Wykonuj je niezwłocznie po otrzymaniu;
- Nie kończ połączenia zanim operator nie zbierze wszystkich informacji o zdarzeniu, które zgłaszasz;
- Jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, ponownie wykonaj połączenie na numer alarmowy 112;
- Staraj się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego wykonywałeś zgłoszenie na wypadek, gdyby operator potrzebował zweryfikować podane przez Ciebie informacje, bądź je uzupełnić.