Urząd Gminy Łomża

Biuletyn Informacji Publicznej

Zameldowanie na pobyt stały obywateli RP

Miejsce załatwienia sprawy

Urząd Stanu Cywilnego
ul. Marii Skłodowskiej Curie 1a
18-400 Łomża
Pokój nr 7
tel. 86 473 73 24;86 216 52 63 fax. 86 216 52 64
w godzinach 7,45-15,45

Wymagane dokumenty

Wypełniony i podpisany formularz „Zgłoszenie pobytu stałego” (odrębny dla każdej osoby meldującej się, również dla dziecka) – zawierający potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.
Dowód osobisty lub paszport.
Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, którym może być: umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu – do wglądu (w oryginale).
W przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika dodatkowo:
     – pisemne pełnomocnictwo do zameldowania,
     – dowód osobisty pełnomocnika lub paszport.

Opłaty:

Nie pobiera się opłat za dokonanie czynności dotyczących realizacji obowiązku meldunkowego.
17 zł – opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa (w przypadku, gdy osoba zgłaszająca pobyt stały działa przez pełnomocnika).

Opłaty należy dokonać przelewem , przekazem na rachunek bankowy Urzędu Gminy lub bezpośrednio w kasie urzędu. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):

Niezwłocznie - w chwili przyjęcia przez organ gminy zgłoszenia meldunkowego

Tryb odwoławczy:

Od  decyzji organu gminy  przysługuje odwołanie do miejscowo właściwego wojewody

Inne wskazówki, uwagi:

Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest zobowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
Zgłoszenia zameldowania na pobyt stały dokonuje się w formie pisemnej, na formularzu „Zgłoszenie pobytu stałego”.
Osoba dopełniająca obowiązku zameldowania na pobyt stały otrzymuje   zaświadczenie o  zameldowaniu ważne do chwili zmiany miejsca pobytu.
W przypadku zmiany miejsca pobytu stałego nie jest wymagane wymeldowanie się z poprzedniego miejsca pobytu stałego. Wymeldowania można dokonać przy zgłoszeniu nowego miejsca pobytu stałego.
Zameldowania w miejscu pobytu stałego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu.
Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym Urzędzie Stanu Cywilnego zastępuje zameldowanie. Zameldowania dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia. Zameldowanie na pobyt stały następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia, w miejscu stałego pobytu rodziców albo tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa.
Jeżeli dane zgłoszone do zameldowania lub wymeldowania budzą wątpliwości, o zameldowaniu lub wymeldowaniu rozstrzyga organ gminy w drodze decyzji administracyjnej. W tym trybie rozstrzygane są też wątpliwości co do stałego lub czasowego charakteru pobytu osoby pod deklarowanym adresem (patrz karta informacyjna „Zameldowanie w drodze decyzji administracyjnej”).

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity : Dz.U. z 2017 r. poz. 1257)
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tekst jednolity: Dz. U. z 2017., poz. 657)
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2016r. poz. 1827)
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2011 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 1852)

Opracował

Jolanta Dobrzycka

Odpowiedzialny za aktualizację informacji:

Jolanta Dobrzycka

Data sporządzenia

wtorek, 25 kwi 2017 12:12

Data zatwierdzenia

wtorek, 12 wrz 2017 12:44
Pliki do pobrania:
Data dodania: wtorek, 25 kwi 2017 12:12
Data upublicznienia: wtorek, 12 wrz 2017 12:44
Opublikował(a): Jolanta Dobrzycka
Zaakceptował(a): Jolanta Dobrzycka
Artykuł był czytany: 2204 razy