Głównymi przesłankami do realizacji projektu były raporty z 5 w/w województw z 2014 r. Współpraca instytucji pomocy społecznej z innymi instytucjami na terenie gminy, powiatu, województwa zajmującymi się pomocą i wsparciem rodzin i jej wpływ na skuteczność działań pomocy społecznej, realizowanych w ramach projektu Koordynacja na rzecz aktywnej integracji.
W wyżej wymienionych badaniach wskazano bariery utrudniające współpracę między organizacjami pozarządowymi w zakresie wsparcia rodziny (m.in.):
- niespójne i nieprecyzyjne przepisy prawne
- niewystarczająca liczba instytucji wspierających rodzinę
- niewystarczający przepływ informacji
- niechęć do współpracy ze strony innych instytucji wynikająca z dużej ilości formalności koniecznych do podjęcia współpracy
- niewystarczająca znajomość zadań realizowanych przez inne instytucje
Na podstawie raportu wyróżniono potrzeby, które zminimalizowałyby wskazane bariery:
- Wypracowanie modelu przepływu informacji.
- Stworzenie sieci współpracy międzyinstytucjonalnej.
Celem projektu jest wypracowanie i wdrożenie Modelu Kooperacji pomiędzy instytucjami pomocy i integracji społecznej, a podmiotami innych polityk sektorowych istotnych z punktu widzenia włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa w gminach wiejskich.
Projekt zakłada pośrednie wsparcie rodzin i osób będących w trudnych sytuacjach życiowych. W opisie Modelu Kooperacji zostaną zawarte metody współpracy oraz sposoby przepływu informacji, w celu ukształtowania ostatecznego zestawu usług dla rodziny czy środowiska. Umożliwi to wielozakresowe, kompleksowe wspieranie rodzin, poprzez zwiększenie jakości i systematyczności współpracy między instytucjami pomocowymi. Model kooperacji zostanie wdrożony w gminach wiejskich, jednak obejmować będzie instytucje z dwóch poziomów samorządów – gminnego i powiatowego. Adresatami projektu są osoby, które bezpośrednio pracują na rzecz osób i rodzin w trudnej sytuacji życiowej.
Realizacja projektu wpłynie na:
- wzmocnienie potencjału instytucji działających na rzecz włączenia społecznego,
- włączenie zasobów różnych sektorów (tj. edukacji, ochrony zdrowia, policji, wymiaru sprawiedliwości, kultury, sportu i rekreacji) w kompleksowe wsparcie osób, rodzin w trudnej sytuacji życiowej,
- profesjonalizację działań pomocowych i współpracy poprzez systemową kooperację,
- wzrost wiedzy i umiejętności podmiotów pomocowych i sektorowych w zakresie efektywnej kooperacji,
- opracowanie instrumentu zapewniającego wielowymiarowe, systemowe wsparcie osób i rodzin w wypełnianiu ról i aktywności w lokalnych społecznościach,
- aktywizację społeczną i stworzenie możliwości usamodzielnienia osób i rodzin.
Projekt jest podzielony na 4 etapy – Kamienie Milowe:
I Kamień Milowy (termin realizacji kwiecień 2018 r. - marzec 2019 r.) – Opracowanie założeń Modelu Kooperacji.
II Kamień Milowy (termin realizacji kwiecień 2019 r. - wrzesień 2020 r.)– Testowaniewypracowanego Modelu Kooperacji
III Kamień Milowy (termin realizacji październik 2020 r. - grudzień 2020 r.) – Podsumowanie testów Modelu Kooperacji. Opracowanie raportu z rezultatami.
IV Kamień Milowy (termin realizacji styczeń 2021 r. - marzec 2021 r.) – Realizacja działań edukacyjno-szkoleniowych. Prezentacja rezultatów testu i wypracowanych rekomendacji.
Mam nadzieję, że niniejsze Porozumienie wpłynie na podjęcie lepszej współpracy pomiędzy instytucjami pomocy i integracji społecznej, a podmiotami innych polityk sektorowych, istotnych z punktu widzenia włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa – podsumowuje wójt Gminy Łomża – Piotr Kłys.