Gmina Łomża organizatorem transportu publicznego stała się od 1 stycznia 2021 roku, gdy Prezydent Łomży nagle wypowiedział porozumienie podpisane kilka lat wcześniej z Wójtem Gminy Łomża, na mocy którego autobusy MPK Łomża obsługiwały także podłomżyńskie miejscowości. Początkowo gmina uruchomiła tylko 3 linie - do Pniewa przez Starą Łomżę, do Czaplic przez Konarzyce i do Jednaczewa przez Stare Kupiski – zastępując autobusami PKS Nova, zatrzymane przez prezydenta autobusy MPK. Z czasem zwiększano liczbę kursów i otwierano nowe linie, włączając w system gminnych przewozów autobusowych, także pobliskie samorządy – Nowogród, Zbójną i Rutki.
- Obecnie obsługiwanych jest 9 linii autobusowych, które zapewniają minimum dwa połączenia dziennie miejscowości gminy Łomża z miastem Łomża - podkreśla Piotr Kłys Wójt Gminy Łomża. – Na podstawie zawartych porozumień międzygminnych nasze autobusy wyjeżdżają także na teren pobliskich gmin: Nowogród, Zbójna, Rutki, a od nowego roku będą wyjeżdżały także na teren Gminy Zambrów.
W 2024 roku na liniach organizowanych przez Gminę Łomża, autobusy PKS Nova, przejechały około 190 tysięcy kilometrów, przewożąc łącznie około 250 tysięcy pasażerów. W większości to uczniowie, którzy dojeżdżają do szkół podstawowych w Jarnutach, Kupiskach, Konarzycach, Pniewie, Podgórzu i Wygodzie, oraz szkół średnich z miasta Łomża. Z autobusów często korzystają także seniorzy. Ci legitymujący się Kartą Seniora Gminy Łomża jadą za połowę ceny.
- Publiczny transport zbiorowy na terenie Gminy Łomża organizujemy z wykorzystaniem rządowego fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej – mówi Piotr Kłys Wójt Gminy Łomża. – W 2024 roku z tego źródła wykorzystaliśmy około 500 tysięcy złotych. Na 2025 roku Gmina Łomża już pozyskała na ten cel 650 tysięcy złotych. Reszta deficytu pokrywana jest z budżetu Gminy Łomża i budżetów samorządów, które z nami współpracują. W tym roku łączne wydatki wszystkich naszych samorządów gmin Łomża, Nowogród, Zbójna i Rutki wyniosą ponad 300 tysięcy złotych.
Dzięki współpracy gmin mieszkańcy, pasażerowie mają do dyspozycji większą liczbę połączeń autobusowych, a każdy z samorządów ograniczył swoje wydatki. Najlepszym dowodem, że to dobra współpraca jest chęć jej kontynuowania w 2025 roku.