Domkną Via Baltica na terenie Gminy Łomża

Foto nr 42809
Fotogaleria
Umowę na budowę ostatniego na terenie Gminy Łomża odcinka drogi ekspresowej S61 podpisano w czwartek na parkingu przy Szkole Podstawowej w Kupiskach. Tuż obok będzie znajdował się jeden z trzech na terenie Gminy Łomża węzłów drogowych umożliwiających wjazd i zjazd na Via Baltica.- Serdecznie dziękuję za tę inwestycję, która już dzisiaj wpływa na rozwój naszej gminy – mówił Piotr Kłys, Wójt Gminy Łomża.

Droga ekspresowa S61 Via Baltica będzie europejską trasą wiodącą z państw nadbałtyckich przez Warszawę do zachodniej i południowej Europy. Na terenie Gminy Łomża droga będzie miała ok. 17 km długości, przy czym ok. 8 km zostało już wybudowane. Odcinek, na którego budowę umowę podpisano w czwartek jest ostatnim na całej Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do granicy polsko-litewskiej. Obejmuje ok. 13 km drogi ekspresowej od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno wraz z budową mostu przez Narew. Będzie to najdłuższy most w tej części kraju – jego długość wyniesie 1206 m. Zadanie ma wykonać polska firma Intercor. Inwestycja będzie kosztować 713,4 mln zł.

- Inwestycja będzie służyła nie tylko rozwojowi społeczno-gospodarczemu, ale tym silniejsze będą więzi między państwami naszego regionu, Unii Europejskiej i liczę również na to, że będzie służyła naszemu bezpieczeństwu - mówił Wojewoda Bohdan Paszkowski.

Obecny przy podpisaniu umowy Wójt Gminy Łomża Piotr Kłys podkreślał, że budowa drogi ekspresowej Via Baltica zmienia układ komunikacyjny gminy, regionu, ale przede wszystkim włączy nas w sieć dróg ekspresowych Polski. Wójt mówił także o tym, że sama budowa będzie wiązała się z trudnościami dla mieszkańców, ale ostateczny efekt będzie pozytywny.

- Bonusem przy tych trudnościach będą powstające inwestycje, które przede wszystkim dadzą miejsca pracy oraz podatki lokalne dla tutejszych samorządów – mówił Piotr Kłys. - Serdecznie dziękuję za tę inwestycję, która już dzisiaj wpływa na rozwój naszej gminy. Dziękuję rządowi polskiemu za przeznaczenie środków oraz decyzję, a GDDKiA i dyrektorowi Wojciechowi Borzuchowskiemu za sprawne, skuteczne poprowadzenie procesu inwestycyjnego do tego etapu.

Jak podaje GDDKiA podpisana umowa reguluje kilka istotnych etapów realizacji umowy. Jednym z nich jest wybudowanie i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie węzła Łomża Zachód w terminie 9 miesięcy od podpisania umowy. Umożliwi to oddanie do ruchu gotowego już, przeszło 7-kilometrowego odcinka S61 Łomża Południe - Łomża Zachód. Obecnie kierowcy korzystają z łącznic węzła Łomża Południe, a pozostała część odcinka, kończąca się przed przyszłym węzłem Łomża Zachód, jest nieużywana. Według harmonogramu stanie się to za rok (w maju 2023 r.). Innym ważnym elementem umowy jest udostępnienie do ruchu minimum jednej jezdni S61 na całej długości trasy głównej. W ten sposób pierwsi kierowcy mogliby przejechać obwodnicą Łomży w połowie 2024 r., co ma ogromne znaczenie szczególnie dla mieszkańców Łomży, którzy zostaną wówczas uwolnieni od ruchu tranzytowego.

Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno - z dwoma jezdniami i całą infrastrukturą towarzyszącą - ma być oddany do użytku w 2025 r.  

Na podpisaniu umowy obecni byli także: Wicemarszałek Województwa Podlaskiego Marek Olbryś, poseł Kazimierz Gwiazdowski, Starosta Lech Szabłowski, Wicestarosta Maria Dziekońska, Wójt Gminy Zbójna Elżbieta Parzych, Wójt Gminy Piątnica Artur Wierzbowski oraz Burmistrz Nowogrodu Grzegorz Palka.

Fotogaleria