Identyfikator musi zawierać następujące informacje:
- imię i nazwisko wraz ze zdjęciem,
- numer identyfikatora oraz hologram,
- nazwę i logo wojewódzkiego biura spisowego,
- podpis osoby upoważnionej do wystawienia identyfikatora,
- okres, na jaki identyfikator został wystawiony,
- informację na odwrocie, na terenie jakiego województwa rachmistrz jest upoważniony do zbierania danych.
W przypadku dalszych wątpliwości warto skorzystać z pozostałych możliwości weryfikacji rachmistrza jakie zapewniło Centralne Biuro Spisowe. Można to zrobić m.in. poprzez specjalnie przygotowaną aplikację dostępną na stronie: https://rachmistrz.stat.gov.pl/formularz/
Rachmistrz spisowy nie będzie pytał o stan majątkowy respondenta, wartość przedmiotów należących do domowników, nie będzie również wymagał okazania korespondencji urzędowej np. z ZUS czy z bankami, ani prywatnej. Rachmistrz zada tylko te pytania, które są zapisane w formularzu. Wszyscy respondenci odpowiadają na te same pytania, nie są one różnicowane pod jakimkolwiek względem.
W przypadku stwierdzenia faktycznych nieścisłości należy przerwać wywiad, spisać dane rachmistrza i skontaktować się z najbliższym urzędem gminy, urzędem statystycznym lub jego oddziałem.
Wywiady bezpośrednie będą prowadzone z zachowaniem procedur sanitarnych rekomendowanych przez MZ i GIS. Każdy rachmistrz powinien używać niezbędnych środków ochrony osobistej i zachowywać dystans społeczny.
Przypominamy, że zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, respondent nie może odmówić rachmistrzowi realizacji wywiadu i przekazania danych w ramach spisu powszechnego (art. 17a ust. 1-3 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1775).