W obu przypadkach spotkania z mieszkańcami rozpoczęli projektanci, którzy przedstawili nowe warianty proponowanego przebiegu obwodnicy Konarzyc oraz proponowane zmiany podłączenia obwodnicy Starych Kupisk do „starej” trasy drogi wojewódzkiej nr 645.
Spotkanie w Konarzycach było z udziałem licznej grupy przedstawicieli mediów. Zarówno redaktorzy lokalnych mediów, jak i mieszkańcy wsi mieli okazję porozmawiać z projektantami, Dyrektorem Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Józefem Sulimą oraz Wójtem Gminy Łomża. Głównym tematem była – oczywiście – obwodnica. W spotkaniu tym uczestniczył również Prezydent Miasta Łomża, który przybył z naczelnikiem Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego. Obecność Prezydenta Łomży wynika z faktu, że najnowsza – i najbardziej uwzględniająca zgłaszane dotychczas postulaty mieszkańców – trasa obwodnicy „wchodzi” na długości ok. 1 kilometra w teren miasta Łomża. Wymaga to współpracy między samorządami – miastem Łomża i Województwem Podlaskim, ponieważ drogi wojewódzkie na terenie miasta Łomża są zarządzane przez prezydenta miasta, a poza terenem miasta przez zarząd województwa, w imieniu którego zadania te wykonuje Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Zaproponowana trasa obwodnicy rozpoczyna się od strony Łomży naprzeciw ulicy Strusiej, następnie – lawirując między słupami linii energetycznych stojącymi na terenach miejskich w związku z istniejącą w tej okolicy stacją rozdzielczą 110/15 kV – omija całe Konarzyce po stronie „za torami” i łączy się z węzłem drogowym projektowanym w związku z budową obwodnicy Łomży i jej połączeniem z drogą krajową nr 63 w kierunku Zambrowa. Najnowszą propozycję przebiegu obwodnicy Konarzyc można dokładniej obejrzeć na stronie www.biuroarteria.pl w artykule „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 677 wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi i niezbędną infrastrukturą techniczną na odcinku Łomża – Śniadowo wraz z obejściem m. Konarzyce” – zakładka „obwodnica”.
Drugie spotkanie – z udziałem projektantów, Dyrektora Józefa Sulimy i Wójta Piotra Kłysa – odbyło się w Starych Kupiskach. W tym spotkaniu wzięli jednak udział mieszkańcy nie tylko samych Starych Kupisk, ale również Nowych Kupisk. Byli nawet mieszkańcy Łomży, którzy mają nieruchomości wzdłuż projektowanej obwodnicy. Licznie zebrani mieszkańcy zgłosili kilka uwag i wniosków, które niemal „od ręki” zostały zaakceptowane zarówno przez projektantów, jak i Dyrektora Sulimę. Z takim przyjęciem spotkała się między innymi propozycja zaprojektowania na początku obwodnicy – o strony miasta Łomża – ronda, z którego ruch byłby rozprowadzany bezkolizyjnie zarówno na obwodnicę, jak i na ulicę Łomżyńską w Starych Kupiskach oraz ulicę Ładną, ułatwiając tym samym funkcjonowanie wielu zakładom usługowym w Starych Kupiskach i dojazd do nowopowstających domów przy ulicy Ładnej, Wiklinowej i dalej położonych ulicach Starych Kupisk. Pomysł ten został przyjęty do dalszej realizacji, więc nie ma go jeszcze na mapach przedstawiających obwodnicę, które można dokładniej obejrzeć na stronie www.biuroarteria.pl w artykule „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 645 wraz z drogowymi obiektami inżynierskim i niezbędną infrastrukturą techniczną na odcinku Łomża – Nowogród wraz z obejściem m. Stare Kupiski”. Włączenie obwodnicy do trasy drogi wojewódzkiej nr 645 nastąpi poprzez rondo, które – bez względu na to, czy byłaby budowana, czy nie obwodnica Starych Kupisk – będzie zbudowane w związku z obwodnicą Łomży, w rejonie ulicy Kolejowej między ulicą Jednaczewską i Łomżyńską.
Należy podkreślić, że ten wariant zakończenia obwodnicy jest znacznie odsunięty od istniejących zabudowań przy ulicy Jednaczewskiej, co będzie miało niewątpliwie wpływ na życie w przyszłości mieszkańców tego rejonu wsi. Taki przebieg trasy jest znacznie tańszy niż pierwotnie zakładany, ponieważ nie będzie potrzeby budowania dużej estakady w związku ze skrzyżowaniem z obwodnicą Łomży, a nowe rozwiązania pozwolą uniknąć konieczności wykupu kilkuset arów gruntu, co – szczególnie dla rolników – nie jest bez znaczenia. Dzięki zaoszczędzonym tym sposobem pieniądzom i – zgodnie z deklaracją Dyrektora Sulimy – może zostać zrealizowany dawno postulowany wniosek mieszkańców o wykonanie nowej nawierzchni na ulicy Łomżyńskiej. Zgodnie z deklaracją Dyrektora Sulimy, przy okazji budowy obwodnicy Starych Kupisk, zostałby wykonany również nowy bezpieczny wjazd do szkoły podstawowej w Kupiskach, umożliwiający dużo bardziej bezpieczne dowożenie i odbiór dzieci do i ze szkoły – zarówno samochodami prywatnymi, jak i autobusem szkolnym.
Spotkanie kilkudziesięciu mieszkańców, które – z oczywistych względów – wywoływało spore emocje, zakończyło się rozmowami na temat możliwości bezpiecznego i możliwie bezkolizyjnego włączenia do drogi wojewódzkiej ruchu ze wsi Nowe Kupiski. Propozycja przedstawiona przez projektantów nie przewiduje dużych ingerencji w tereny prywatne, ale jeszcze podczas spotkania padły propozycje, aby wziąć pod rozwagę wariant z wybudowaniem na tym skrzyżowaniu ronda. Wszyscy zainteresowani sprawą nie powiedzieli „nie”, a nawet padły pewne pomysły w jaki sposób można byłoby tę sprawę załatwić. Za wcześnie jest jednak na razie na snucie planów. Będziemy starali się na bieżąco informować mieszkańców o tych sprawach.