Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Do końca 2034 roku w Polsce ma powstać prawie 1800 km nowych linii. Dla ponad 700 km z nich prace przygotowawcze już trwają. Jedną z pierwszych linii kolejowych które mają zostać zbudowane w ramach CPK jest przedłużenie linii z Warszawy do Ostrołęki dalej przez Łomżę do Giżycka.
Gmina Łomża aktywnie uczestniczy w konsultacjach prowadzonych przez CPK i Egis na etapie tworzenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla tego projektu. W Urzędzie Gminy Łomża odbyło się spotkanie, na którym przedstawiciele firmy Egis Polska oraz spółki CPK poinformowali o zaawansowaniu prac i przedstawili najnowsze mapy przebiegu linii.
- To było spotkanie robocze przed konsultacjami społecznymi z mieszkańcami, które, za kilka tygodni, mają rozpocząć się we wszystkich gminach, przez których obszar miałaby przebiegać linia kolejowa. My takie konsultacje zorganizujemy w Konarzycach, bo trzy z czterech dziś rozważanych wariantów przebiegają przez lub w bezpośrednim sąsiedztwie tej miejscowości – mówi Wójt Piotr Kłys. – Już wcześniej, mając na uwadze celowość działań zmierzających do szybkiej budowy nowej linii kolejowej i dobro mieszkańców My, ale także samorządy ze Śniadowa i Miastkowa, jako najkorzystniejszy wskazywaliśmy wariant nr 1, który przebiega równolegle do drogi krajowej nr 61. Wariant ten w najmniejszym stopniu będzie kolidował z zabudową mieszkaniową.
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu pn.: „Budowa linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko” ma być gotowe jesienią tego roku. Wówczas też będzie wskazany tzw. wariant inwestorski, czyli przebieg, który chciałaby zrealizować spółka CPK. Na razie wszystkie przedstawiane warianty są na tym samym poziomie. Z informacji przekazanych przez przedstawicieli CPK wynika, że odrzucono możliwość przebiegu linii przez południowo-zachodnie rejony miasta Łomża i budowy tam dworca pasażerskiego. Ma to znaczenie także dla Gminy Łomża, bo wówczas kolej musiałaby przebiegać w pobliżu znacznie gęściej zabudowanych rejonów gminy, czego chcemy uniknąć.